همایون قنواتی انتخاب اهواز را به عنوان پایتخت کتاب ایران تبریک گفت

خورنامدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان طی پیامی به مناسبت انتخاب شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران این موفقیت را به مردم و دوست داران کتاب تبریک گفت.

متن این پیام به این شرح است:

«فرهنگ اسلامی ـ ایرانی ما از ریشه‌های قوی و پایداری برخوردار است. در همین فرهنگ مقدس است که خداوند یگانه به قلم سوگند یاد می‌کند. در کشوری زندگی می‌کنیم که دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه رشد و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و می‌فرماید: ” جای کتاب را هیچ چیز پر نمی‌کند. کتاب را باید ترویج داد. مردم باید به کتابخوانی عادت کنند و کتاب باید وارد زندگی مردم شود.”

فرهنگ و به خصوص کتاب بخشی از هویت پایدار هر جامعه را می‌‌سازد و خیر و برکت آن نه تنها انسان امروزی بلکه آیندگان را نیز شامل می‌شود. کتاب باید به عنوان یک کالای فرهنگی به مردم معرفی و در اختیار آن‌ها قرار گیرد و زمانی این اتفاق می‌افتد که تقاضای زیادی برای کتاب فراهم کنیم.

هر قدر در حوزه فرهنگ هزینه کنیم و متولیان و دست‌اندرکاران این حوزه را را ارج نهیم می‌توانیم بخش بسیاری از آسیب‌های حوزه اجتماعی و حوزه‌های دیگر را کنترل کنیم. با افزایش توان فرهنگی و توجه به هویت فرهنگی مردم که ریشه‌های بسیار عمیقی در هویت دینی، ملی و انقلابی ما دارد مقابله با هجمه‌های دشمنان را امکان‌پذیر می‌کند.

در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ادبی در همه حوزه‌ها در جهت نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در استان تلاش‌های بسیاری صورت گرفت. هدف اصلی ما در این طرح‌‌ها توجه به کودکان، نوجوانان و زنان بود و سعی کردیم از تمام ویژگی‌های شهر اهواز در طرح‌ها استفاده کنیم. اهواز شهر دفاع مقدس، مقاومت، نخل، کارون، تنوع فرهنگی، نفت و فوتبال است و ما توانسته‌ایم تمام این نمادها را در طرح‌‌های کتابخوانی خود جای دهیم.

خوشبختانه حضور قومیت‌های مختلف در شهر اهواز و همچنین شاعران و نویسندگان بزرگی که از دل این اقوام برخاسته و سبک ادبی جنوب را تشکیل داده‌اند برای این استان تبدیل به یک فرصت بسیار خوب جهت ترویج و تشویق علاقه‌مندان و عامه مردم به کتاب و کتابخوانی شده است. اکنون که اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شده است ضمن تبریک به همشهریان عزیز و گران قدر امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان بتوانیم گام‌های مستحکم‌تری در این زمینه برداریم و به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان کمک کنیم.»