کرمی در گفتگو با «روناش» :

رئیس هواشناسی دزفول: توانایی مقابله با شن باد و ریزگردها در کوتاه‌ مدت وجود ندارد

به گزارش خورنا ، رئیس سازمان هواشناسی دزفول طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار «روناش» ، اظهار داشت : بر اثر خشکسالی سال جاری ، خاک منطقه مستعد ایجاد پدیده گرد و غبار شده و با وزش باد متوسط هم ، گرد و غبار ایجاد خواهد شد و این شن بادها ، مانع از بارش باران می شوند .

“علی کرمی” افزود : این گرد و خاک ها دو نوع می باشند : یکی ریزگردهایی هستند که از سمت عراق وارد کشور می شوند ، و دیگری شن بادهایی هستند که از ۴۰ کیلومتری اهواز نشات گرفته ، مانع بارش باران شده و طی روزهای اخیر هم باعث تعطیلی مدارس و ادارات شده اند .

وی ادامه داد : برای مثال در دزفول ، از ابتدای مهر ماه تا کنون ، تنها ۲ بارندگی بیش از ۵ میلی متر را داشته ایم ، که سال گذشته در همین شرایط بیش از ۱۴ باران قابل ملاحظه (بیش از ۵ میلی متر) باریده است ؛ از ابتدای مهر تا کنون ۹۱ میلی متر باران در دزفول بارش پیدا کرده ، در صورتی که این عدد در همین بازه زمانی و در سال گذشته ، ۱۹۱ میلی متر بوده است ؛ آخرین باران قابل ملاحظه در دزفول مربوط به چهارم آذر ماه بوده ، که بدینوسیله ۵۰ درصد کاهش بارندگی در شهرستان دزفول را شاهد ، که سایر نقاط استان خوزستان هم شرایطی مشابه را داشته اند .

کرمی گفت : قریب به ۴۰ سال پیش ، پروژه هایی در اطراف اهواز جهت تثبیت ماسه های روان بوسیله مالچ پاشی و درختکاری انجام می شد ، که در ادامه این سال ها ، بعلت عدم تلاش برای نگهداری ، مراقبت و حفظ پوشش گیاهی آن منطقه و با توجه به خشکسالی اخیر ، با هر وزش بادی شاهد رخ دادن پدیده گرد و غبار می باشیم .

رئیس سازمان هواشناسی دزفول خاطرنشان کرد : یک سیستم ضعیف بارشی برای روزهای یک شنبه و دوشنبه در شهرهای شمالی خوزستان همچون دزفول ، اندیمشک و شوش ، پیش بینی می گردد .

این کارشناس مسائل آب و هوایی همچنین با اشاره به اینکه حد سلامت عدد ۱۵۰ است ، تصریح کرد : میزان آلودگی برای مثال در دزفول ، بیش از ۱۰۰۰۰ میکروگرم در متر مکعب طی روزهای اخیر بوده ، که با آماری مشابه در سایر نقاط منطقه ، میزان آلودگی تا نزدیک به ۷۰ برابر حد مجاز هم رسیده است . میزان ذرات معلق در هوا در روزهای اخیر به قدری بالا بود ، که ادوات پیشرفته سنجش ریزگرد ، به حد نهایی رسیده و اهواز هم نزدیک ترین نقطه به چشمه گرد و خاک بوده است .

علی کرمی اظهار داشت : توانایی مقابله با شن باد و ریزگردهایی که بترتیب از اهواز و عراق نشات می گیرند ، در کوتاه مدت وجود ندارد ، چون باید مالچ پاشی صورت گیرد ، که خود عملیاتی ۵ ساله است و در طی این مدت هم درختکاری باید صورت پذیرد و از درخت ها مراقبت شود ؛ اما در کوتاه مدت باید انرژی و پول صرف کنترل خسارت ریزگردها شود و اطلاع رسانی صورت پذیرد و سوبسیدی هم برای ارائه ماسک های مخصوص همچون ماسک N95 (نه ماسک های معمولی دندانپزشکی) تعیین گردد . ما باید همانند ژاپن عمل نمائیم ، که بعلت زلزله خیز بودن این کشور ، انرژی و سرمایه خود را صرف جلوگیری از ضرر کرده و می بینیم مثلا در زلزله ای ۷ ریشتری در ژاپن ، تنها ۴ یا ۵ نفر زخمی می شوند .

به گزارش خبرنگار روناش ، پدیده گرد و غبار در شهرهای شمالی خوزستان از جمله دزفول ، اندیمشک و شوش ، تا ساعات پایانی پنج شنبه شب ادامه داشته ، که طی اطلاعیه ای که بعد از ظهر پنج شنبه اداره کل هواشناسی خوزستان اعلام کرده بود ، این پدیده تا ساعات اولیه صبح جمعه ادامه داشت و این شهرها پس از ساعات اولیه صبح جمعه تا کنون ، جوی نسبتا پایدار را تجربه کرده اند ؛ این وضعیت نسبتا پایدار آب و هوایی ، طی روزهای جمعه و شنبه ، تقریبا در بیشتر نقاط استان خوزستان ، وجود داشته است .

* گفتگو از : میلاد گل داری – روناش