سمینار علمی-فرهنگی نگاهی به تاریخ گرجی ها در خوزستان و مراسم نکوداشت بانو نیره زمان رشیدیان در دزفول برگزار گردید + تصاویر

به گزارش خورنا و به نقل از روناش ، به منظور بررسی تاریخچه مهاجرت گرجی ها به خوزستان و تاثیرات فرهنگی آنها در این سرزمین سمیناری در شهرستان دزفول برگزار گردید . این سمینار در ۲۴ بهمن ماه ۹۳ به همّت اداره میراث فرهنگی و گردشگری دزفول ، دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول و تعدادی از سازمان های مردم نهاد ، در مجتمع فرهنگی و سینمایی دزفول ، برگزار شد .

در آغاز برنامه پوررکنی رئیس دفتر سازمان یونسکو در دزفول ، پیام سفیر گرجستان در ایران را قرائت کرد . در این پیام سفیر گرجستان به اشتراکات فرهنگی و روابط دوستانه ایران و گرجستان اشاره کرد و برگزاری چنین سمیناری را نشان از دوستی متقابل بین دو ملّت ذکر کرد در بخشی از پیام آمده بود که سال گذشته نیز در گرجستان به منظور بررسی تاریخچه روابط فرهنگی ایران و گرجستان کنفرانسی با حضور ایرانیان گرجی تبار از اصفهان ، مازندران وخوزستان و با حضور سفیر ایران در گرجستان در یکی از دانشگاه های گرجستان برگزار گردید .

در بخش دیگری از این پیام به حضور خاندان واخواشتی خان ، حاکمان گرجی تبار شوشتر و جایگاه این خاندان در دوران صفویه اشاره شد . همچنین خاندانی چون گرجی ، گرجی زاده ، گرجیان ، رشیدیان ، کوچک زاده و قزلباشان را در ایران از اَخلاف گرجیانی نام برد که در گذشته به ایران مهاجرت کرده اند .

اوّلین سخنران این برنامه ، دکتر مولیانی پژوهشگر فرهنگ گرجی بود . وی از گرجی های مقیم فریدن اصفهان است و خود را ایرانی گرجی تباری معرفی کرد که به ایرانی بودن خود افتخار می کند . مولیانی ابتدا به علل مهاجرت گرجی ها به ایران در دوران صفویان اشاره کرد و افزود هر چند گرجی ها در شرایط سخت تاریخی به ایران مهاجرت کرده اند امّا جای خوشبختی است که خدمات شایسته ای در ایران انجام داده اند وی خاطر نشان کرد که در طول تاریخ ایران و گرجستان علاوه بر روابط سیاسی ، روابط فرهنگی و ادبی گسترده ای نیز با هم داشته اند و علاقه ی وافر گرجی ها به زبان و ادبیّات فارسی هنوز هم مثال زدنی است .

در ادامه امین قزلباشان پژوهشگر قوم گرجی به پیشینه تاریخی مهاجرت گرجی ها به ایران اشاره کرد. وی عواملی چون حمله کریم خان زند به منطقه ای در اصفهان ، تبعید یکی از بزرگ زاده های گرجی به دزفول و به حکومت نشاندن فردی از خاندان گرجی تبار باراتاشویلی به عنوان حاکم شرق خوزستان را برخی از دلایل مهاجرت گرجی ها به خوزستان برشمرد .این پژوهشگر در بخشی از سخنان خود به خدمات گرجی ها در ایران اشاره کرد . ساخت مساجد و حمام ، ترمیم پل ها ، نشر کتب علمی و ایجاد سیستم آب رسانی را بخشی از خدمات گرجی ها در خوزستان برشمرد . وی با استناد به تذکره های دزفول و شوشتر خاطرنشان کرد که واخوشتوخان – فرمانده گرجی تبار صفویه – و نوادگان او همه عدالت گستر ، رعیت پرور و متدیّن بودند .

در بخش بعدی برنامه استاد حکمت فر پژوهشگر تاریخ و فرهنگ دزفول از عالمان و بزرگان دزفول یاد کرد وی شخصیّت هایی چون شیخ اسماعیل قصری و یعقوب لیث صفاری را از بزرگان این سرزمین و بیمارستان جندی شاپور را در قرن های گذشته یکی از مراکز مهم علمی خوزستان برشمرد . حکمت فر شناسایی و معرفی این گنجینه های علمی و فرهنگی دزفول را از اولویّت های نهادهای فرهنگی و پژوهشگران دزفول برشمرد و در پایان با معرفی بانو رشیدیان از خدمات فرهنگی ایشان نیز تقدیر کرد .

در بخش پایانی برنامه از بانو نیره زمان رشیدیان ادیب و محقّق دزفولی تجلیل به عمل آمد . وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان برنامه ، ابیاتی از دیوان خود را قرائت کرد و با خواندن یک دو بیتی به زبان دزفولی ، علاقه و ارادت خود را به فرهنگ و زبان دزفول مورد تاکید قرار داد .گفتنی است این بانوی ادیب و فرهیخته تا کنون ده جلد کتاب در زمینه تاریخ و ادبیّات تالیف کرده است . از جمله آثار ارزشمند وی « نگاهی به تاریخ خوزستان » با مقدمه ای از دکتر محمّد ابراهیم باستانی پاریزی و « ایران نامه » به سبک شاهنامه فردوسی – به صورت نثر – را می توان نام برد .

در پایان از طرف دفتر نمایندگی یونسکو و سازمان میراث فرهنگی لوح تقدیری به ایشان اهدا گردید .

اجرای موسیقی بدون کلام و اجرای موسیقی بومی بخش های دیگر این همایش بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت .

قابل ذکر است در این همایش کرمی شهردار فعلی ، دوایی فر شهردار سابق دزفول ، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر ، باغبان ، مدیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند .

* فاطمه سادات اشرفی زاده – روناش

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ابراهیم اصلانی سلام دزفولیهای غیور این حرکات نشان از غیرت و اصالت اجدادی شما است.در تاریخ شما حک شد .ای کاش افراد بیشتری را از فریدونشهر دعوت می کردید.زنده باشید و سر افراز.