سفر “خاکی” وزیر کشور به عراق

خورنا معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور از سفر رحمانی فضلی به عراق خبر داد و گفت: این سفر در روزهای آتی انجام می شود و مباحث مربوط به ریزگردها در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

«اسماعیل نجار» افزود: این سفر برای فعال شدن مباحث دیپلماسی کشورهای همسایه و کمک های این کشورها برای مواجهه با ریزگردها در کشورمان انجام می شود و فرصت خوبی است تا مباحث مربوط به ریزگردها نیز در آن، مطرح و بررسی شود.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه همه مسوولان از مقام معظم رهبری تا دولت و دیگر مسوولان، پیگیر کاهش آلام شهروندان ساکن استان های درگیر با ریزگردها هستند، افزود: اجرای راهکارهای مربوط به ریزگردها در کوتاه مدت میسر نخواهد بود.

نجار اعلام کرد: هجوم ریزگردها تلفات جانی در برنداشته است اما تعدادی از شهروندان به دلیل شدت استنشاق هوای آلوده به شن های روان در بیمارستان های شهرهای ر معرض ریزگرد بستری هستند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه از هجوم ریزگردها به استان های جنوبی و غربی کشور حدود ۱۵ روز می گذرد، افزود: زمان استمرار هجوم این ریزگردها به شهرهای کشور به درستی قابل پیش بینی نیست.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا با کمک سازمان های بین المللی و سازمان یو ان. تی. پی و نیز با تثبیت شن های روان در منطقه بتوان به وضعیت موجود شهرهای جنوبی و غربی کشور کمک کرد.

بروز پدیده گرد و خاک طی دو هفته اخیر در استان خوزستان باعث مختل شدن زندگی مردم شد ؛ بطوریکه در ۱۲ شهرستان استان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز تمامی مدارس مقاطع مختلف در سه روز متوالی پایان هفته گذشته تعطیل شد.

همچنین این پدیده که در برخی شهرستانهای استان میزان آن ۶۶ برابر حد مجاز بود باعث تعطیلی ادارات دولتی در ۱۲ شهرستان استان در روز چهارشنبه گذشته شد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی سه شنبه شب گذشته به نمایندگی از دولت برای بررسی این پدیده وارد استان خوزستان شد و ضمن عیادت بیماران ناشی از این پدیده که در بیمارستانهای اهواز بستری شده بودند؛ در کمیته بحران استان شرکت کرده و در این جلسه موضوع را بررسی کرد.

قرار است یکشنبه هفته جاری جمع بندی تحقیقات وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در تشست هیات دولت مطرح و تصمیمات نهایی برای مقابله با پدیده ریزگردها و گرد و خاک های اخیر استان خوزستان اتخاذ شود.

موضوع پیگیری وضعیت ریزگردها با دستور رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری کشورمان با جدیت بیشتری در حال بررسی است.