نگاهی به عوارض گرد وغبار در خوزستان/ افزایش تصادف و بیماری تنفسی

خورنااهواز ـ آسمان خوزستان طی یک هفته اخیر هر روز خاکستری بوده و مردم شاهد گرد و غبارهای شدید هستند که شعاع دید را کاهش داده و عامل افزایش تصادفات و مشکلات تنفسی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز برای چندمین بار طی هفته اخیر آسمان خوزستان خاکستری شده و مردم برای تنفس و انجام امورات روزانه خود نز با مشکل مواجه شده اند هر چند دولت اعلام کرده قصد دارد در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکل پیش آمده برای مردم خوزستان اقدام کند.

متاسفانه وقتی این پدیده شدت می گیرد؛ مردم بیمار می شوند، بسیاری از خودروها به دلیل دید محدود تصادف می کنند، آموزش تمامی دانش آموزان شهرهایی که با گرد و غبار درگیر هستند ضربه می خورد، کیفیت محصولات کشاورزی تحت شعاع قرار گرفته و بسیاری از کودکان سلامتی خود را از دست می دهند.

غلظت بالای ۳ هزار میکروگرم گرد و غبار در هوای امروز اهواز

هاشم بالدی، مدیرکل بحران استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: روز گذشته میزان غلظت گرد و غبار در هوای اهواز بالای سه هزار میکروگرم در مترمربع است. تمامی ادارات و مدارس شهرهای اهواز، رامشیر، ماهشهر، سوسنگرد، هویزه، حمیدیه، آبادان، هندیجان، امیدیه، بندرامام، کارون و باوی تعطیل شدند.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان تصریح می کند: روزهای گذشته پدیده گرد و غبار شهرهای اهواز، شوش، دزفول، ماهشهر و امیدیه را در برگرفته است.
بالدی بیان می کند: دو روز گذشته که گرد و غبار داشتیم حدود ۵۰ نفر به بیمارستان های اهواز مراجعه کردند که این آمار نشان دهنده فرهنگ سازی خوب برای مردم در زمینه مقابله با گرد و غبار است.

وی عنوان می کند: خوشبختانه با اطلاع رسانی های فراوان، مردم دیگر ترددهای غیر لازم را نداشته و هنگام گرد و غبار در هوای آزاد قرار نمی گیرند. سه روز پیش جلسه شورای سلامت را برگزار کرده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با حضور در صدا و سیما آموزش های لازم را به مردم ارائه داد. در کنار این آموزش ها، تیم عملیاتی و مطالعاتی دانشگاه نیز برای بررسی تبعات گرد و غبار در سلامت و بهداشت مردم فعال است.

دستگاه های اجرایی استان به تنهایی قادر به حل مشکل نیستند

مدیرکل بحران استانداری خوزستان یادآور می شود: برای حل مشکل پدیده گرد و غبار در خوزستان نیاز به یک عزم ملی بوده و دستگاه های اجرایی استان به تنهایی قادر به حل این مسئله نیستند. برای رفع گرد و غبار تنها مدیریت بحران استانداری وظیفه ندارد بلکه منابع طبیعی در زمینه تثبیت شن های روان و بیابان زدایی، دانشگاه علوم پزشکی در زمینه بهداشت و درمان، محیط زیست و سایر دستگاه ها نیز وظایفی دارند.

بالدی تاکید می کند: مقرر شده تا مسئله گرد و غبار خوزستان در کارگروه تخصصی محیط زیست مجلس پیگیری شود و تاکنون توسط نمایندگان مجلس هم در جلسات هیئت دولت مطرح شده است.

تصادفات ناشی از دید ناکافی

سرهنگ قاسم قدرتی رئیس پلیس راه خوزستان نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در روزهای ۱۸ و ۱۹ بهمن ماه در محورهای برون شهری تعداد پنج تصادف داشتیم.

وی می افزاید: این تصادفات جرحی و خسارتی بوده و منجر به مصدوم شدن هشت نفر از هم استانی ها شده بود. عمده تصادفات در مسیر اهواز به اندیمشک، آزادراه خلیج فارس و مسیر اهواز به آبادان و سربندر بوده است.

رئیس پلیس راه خوزستان در پایان می گوید: بیشتر تصادفات و حدود ۹۰ درصد آنها به دلیل دید نامحدود راننده ها و ناشی از پدیده گرد و غبار بود.

کاهش بارندگی عامل بروز گرد و غبار محلی

علیرضا غلامپور معاون هواشناسی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: کل بارندگی از اول مهر امسال تاکنون ۶۴ میلی متر بوده است. سال گذشته از مهر ماه تا ۲۰ بهمن میزان بارندگی ۱۵۵ میلی متر بود.

وی می افزاید: تفاوت بارندگی سال جاری با سال گذشته، کاهش ۹۱ میلی متری باران و میانگین بلند مدت اهواز از اول مهر تا ۲۰ بهمن سال گذشته ۱۵۴ بوده است.
معاون هواشناسی خوزستان در پایان می گوید: به صورت کلی میزان بارندگی های امسال در اهواز ۵۸ درصد کاهش داشته است.

افزایش مراجعه بیماران تنفسی به مراکز درمانی

مهران حکیمی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: پس از وقوع پدیده گرد و غبار و آلودگی های ایجاد شده در استان و شهرستان اهواز، روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ نفر بیمار تنفسی به این بیمارستان مراجعه می کنند.

وی افزود: به طور مثال می توان به تعداد مراجعان روز یکشنبه به این بیمارستان اشاره کرد که از این تعداد مراجعه کننده عده ای به صورت سرپایی و تعدادی هم پس از بستری شدن مورد مداوا قرار گرفتند.

رئیس بیمارستان ابوذر اهواز تصریح کرد: تا روز سه شنبه بر طبق آمار به دنبال آلودگی های ناشی از گرد و غبار روز یکشنبه تعداد ۹ کودک بستری و شش کودک هم به صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفتند که پس از اینکه داروهای لازم تنفسی به آنها داده شد، مرخص شدند.

حکیمی زاده با بیان اینکه کودکان به علت حساسیت بیشتر پس از مواجهه با هوای آلوده بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، ادامه داد: خانواده ها باید در زمان وقوع پدیده گرد و غبار از حضور افراد مسن و کودکان در فضای باز جلوگیری کنند.
غلظت گرد و غبار فراتر از اندازه گیری دستگاه ها

همچنین مدیر کل حفاظت از محیط زیست خوستان در جلسه ستاد مدیریت بحران استان خوستان با اشاره غلظت بی سابقه گرد و غبار در استان خوزستان می گوید: ظت گرد و خاک در هوای اهواز تا ساعت هشت صبح روز چهارشنبه در اهواز از مرز ۱۰ هزار میکروگرم بر متر مکعب گذشت.
احمد لاهیجان زاده عنوان می کند: تفاوت گرد و خاک های اخیر با سال های گذشته این است که فاصله زمانی شروع وزش باد تا اوج گرد و غبار ها بسیار کم و غلظت گرد و خاک ها بسیار زیاد است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه اندازه گیری غلظت گرد و غبار ها در استان خوزستان به دلیل بالا بودن میزان آن با دستگاه های موجود قابل انجام دقیق نیست، اظهار می کند: دستگاه های ساخته شده در جهان تنها می توانند غلظت گرد و غبار را تا ۱۰ هزار میکروگرم بر متر مکعب اندازه گیری کنند و این درحالی است که میزان آلودگی هوای برخی نقاط استان در مواقعی بیش از این میزان است.

لاهیجان زاده بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته هیچگاه میزان غلظت گرد و غبار ها در استان خوزستان به بیش از ۱۰ هزار میکروگرم بر متر مکعب نرسیده بود ولی طی دو هفته گذشته این میزان آلایندگی در استان خوزستان از ۱۰ هزار میکرو هم عبور کرد.

۹۸ تصادف در سه روز گذشته در اهواز ناشی از دید ناکافی

سرهنگ عادل مجدمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: پدیده گرد و خاک موجب ایجاد محدودیت دید می شود. رانندگان سرعت مطمئنه و فاصله با وسیله نقلیه جلویی خود را در هنگام گرد و غبار رعایت نمی کنند.

وی یادآور می شود: هنگام بروز پدیده گرد و غبار، خاکی روی آسفالت می نشیند که باعث لغزندگی آن می شود. در این گونه مواقع تعداد تصادفات درون شهری بیشتر شده که بیشتر تصادفات هم در بزرگراه ها روی می دهد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان در پایان گفت: مردم آمادگی لغزندگی راه و یا کاهش محدودیت دید را نداشته و به یکباره با پدیده گرد و غبار مواجه می شوند و این باعث بروز تصادفات در شهر می شود که طبق آمار در سه روز دوشنبه ۹۸ تصادف ناشی از عدم دید کافی را در اهواز داشته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، طی هفته اخیر بسیاری از شهرهای خوزستان با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از کودکان به علت گرد و غبار روانه بیمارستان ها شده اند. چه بسیار جوانانی که تا قبل از این پدیده های گرد و غبار پی در پی از سلامتی کاملی برخوردار بودند ولی اکنون دیگر حساسیت پیدا کرده و از اسپری استفاده می کنند.

دانش آموزان خوزستانی در حالت عادی به دلیل گرمای استان معمولا خیلی زودتر از سایر استان های کشور، سال تحصیلی خود را به اتمام می رسانند. با این وضعیت اگر تعطیلی هایی که به علت گرد و غبار به دانش آموزان تحمیل می شود را نیز حساب کنیم قطعا ضربه سنگینی به آموزش آنها وارد می شود.
گزارش: کوثر کریمی