اولین گردهمایی فعالان مدنی و دوستداران محیط زیست شهرهای شمال خوزستان +عکس

خورنا اولین گردهمایی فعالان مدنی و دوستداران محیط زیست شهرهای شمال خوزستان با حضور انجمن های مردم نهاد شمال خوزستان ، فعالین و کارشناسان محیط زیست از شهرهای اندیمشک ، دزفول و شوش ، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اندیمشک ، برگزار گردید.

به گزارش خورنا و به نقل از روناش ، عضو شورای اسلامی شهر اندیمشک و رئیس کمیسیون محیط زیست این شورا طی سخنانی ، گفت : در خصوص علت ریزگردها چند نظر وجود دارد : یکی منشا تالابی یا خشک شدن تالابهاست که نیاز به مالچ پاشی دارد و دیگری منشا بیابانی آن است که در اثر خشکسالی که بیابانها را فراگرفته است ، این گرد و غبار بلند شده و در هوا پراکنده میشود ، و این موضوع به فراتر از مرزهای ایران هم میرسد و باید نگاهی فراملی و فرامرزی به آن داشت ؛ در هر دو حالت ما فریاد مردم خوزستان را به گوش مسئولین خواهیم رساند و پیگیر مطالبات به حق مردم خواهیم شد ، تا اقدامات لازم توسط مسئولین مربوطه صورت گرفته و به مردم گزارش بدهند.

“مهدی قلی کیانی” افزود : این یک فاجعه ی زیست محیطیست که حیات بشر را به چالش میکشد و مسئولین باید نسبت به آن عکس العمل نشان دهند . بحران خوزستان با همایش و همدردی حل نخواهد شد ، بلکه اقدامی عملی و قاطع لازم دارد ؛ مردمی که ۸ سال موشک و خمپاره را به جان خریدند ، سزاوار این نیستند که در دوران صلح هم نفسشان با تپش همراه شود ؛ برای عبور از این بحران ، باید انجمن های مردم نهاد بیش از پیش فعال شوند و درد مردم را خود مردم درمان کنند ؛ اتحاد و همبستگی انجمن ها و فعالان مدنی ، بزرگترین پادزهر برای این زخم های کهنه است و با نگاهی ملی باید به آن پرداخته ، تا بلکه گام های استوار و پیوسته ای برای نجات محیط زیست منطقه برداشته شود.

به گزارش روناش ، فرهنگ سازی محیط زیستی و تغییر نگاه مردم به محیط زیست نیز دیگر بحثی بود که در این جلسه مطرح شد و اکثر حاضرین ، بخش مهمی از معضلات امروز را در عدم فرهنگ سازی درست دانستند ، که راهکارهایی هم در این خصوص ارائه گردید .

در پایان هم بنا بر این شد که این گونه جلسات تداوم داشته باشد و شورایی بنام شورای فعالین محیط زیست شهرهای شمال خوزستان شکل بگیرد ، که در آن همه با هم برای دغدغه های مشترک تلاش کرده و اهداف خود را با نگاهی ملی دنبال نمایند .