نشست گروه های «اصلاح طلب استان گلستان» با حضور دکتر کیانوش راد برگزار شد

خورنا به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی نشست گروه های اصلاح طلب و تعدادی از فعالان اصلاح طلب و با حضور دکتر محمد کیانوش راد نماینده مجلس ششم و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت برگزارشد.

محمد کیانوش راد در این نشست ، ضمن گرامی داشت پیروزی انقلاب اسلامی ، اظهار داشت در انقلاب گروه ها و جریانات مختلفی نقش داشتند و قانون اساسی پس از انقلاب ، نتیجه و محصول خواست تاریخی مردم ایران بود که مورد تایید فقهاء و امام خمینی قرار گرفت.  قانون اساسی ، حتا اگر نواقصی داشته باشد اما اجرای کامل ان می تواند در شرایط حاضر بسیاری از مشکلات را حل و فصل نماید. باید همیشه و همواره بر قانون اساسی ، بعنوان ملاک و مبنا و داور حل اختلافات تاکید کرد.

در این جمع که اقوام مختلف از جمله ترکمان ها و سیستانی ها شرکت داشتند گفت. : حریان اصلاحات و اصلاح طلبان ، به بهترین شکل حقوق و مطالبات و خواسته اقوام را براورده می کند . شعار ایران برای همه ایرانیان تنها یک شعار نیست.  ما کشور را متعلق به احاد مردم این سرزمین می دانیم.  ما وقتی از ایران سخن می گوییم منظورمان فارس ها نیست. فارس ها هم یکی از اقوام ایرانی هستند.  منظور ما از ایران ، یک واحد جغرافیایی و سرزمینی است.  ما این سرزمین را ملک مشاء تک تک ایرانی ها می دانیم و هر ایرانی یک هفتاد میلیونم در بهره وری و اداره این کشور سهیم است.

مدل ما برای توجه به اقلیت ها ، تنها دموکراسی نیست. دموکراسی بدون اجرای حقوق بشر ، می تواند به دیکتاتوری اکثریت در بدترین شکل و یا نادیده گرفتن حقوق اقلیت ها در کشور و برخی استان های چند قومی منجر شود.

دموکراسی با حقوق بشر است که می تواند ، ضمن پذیرش رای اکثریت ، خواسته های اقلیت و حتا تک تک افراد را در نظر داشته باشد.  وی با اشاره به همبستگی اقوام ایرانی ، به ضرورت توجه بیشتر به قابلیت های اقوام اشاره کرد که متاسفانه گاهی در اختلافات محلی نادیده گرفته می شود.

کیانوش راد ضمن تشریح سیاست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفت : خوشبختانه عقلانیت و اعتدال و پذیرش رای و نظر خاتمی سرمایه خوبی برای اجماع اصلاحطلبان خواهدبود.

کیانوش راد در پاسخ به سوالی پیرامون اشتباهات اصلاح طلبان در گذشته گفت. : ما باید قبول کنیم کهدر جامعه گرایشات گوناگونی وجوددارد. باید بپذیریم که محافظه کاران نیز دارای پایگاه در جامعه هستند. ما بر خلاف گذشته باید بر وزن جریانات سیاسی بیشتر توجه کنیم.  ما باید فرهنگ حذف رادر میان خودمان حذف کنیم.

ما باید بتوانیم شرایط گفتگویی را با جناح های مخالف خویش بیش از گذشته فراهم سازیم. محافظه کاران نباید از اصلاح طلبان بترسند.  اصلاح طلبان همیشه طرفدار روش های اعتدالی بوده اند. و برخورد های واکنشی اصلاح طلبان را که برخی تند روی ها به مخالفان اصلاحات را نباید بعنوان روش دائمی اصلاح طلبان ارزیابی کرد.  بهر حال ما فکر می کنیم ، منافع ملی ، اسلام و ایران و قانون اساسی می تواند ، به عنوان مشترکات بسیاری از گروهچ های سیاسی درون نظام مبنای رقابت باشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا همیشه اصلاح طلبان از موضع ضعف سعی می کنند خود را طرفدار نظام معرفی کنند گفت : روشن است ما طرفدار نظام هستیم.  اما نظام را یک فرد و یا یک جریان نمی بینیم.  ما از موضع ضعف سخن نمیگوییم.  این اعتقاد ماست. اگر قرار بود از موضع ضعف سخن می گفتیم امروز میردامادی ها و تاج زاده ها زندان نبودند و افرادی چون بهزاد نبوی ها و قدیاتی ها به حبس و زندان نمی افتادند. اتفاقا ما از موضع قدرت سخن می گوییم.  خود را در خلق انقلاب و دفاع مقدس سهیم می دانیم و نمی خواهیم گروهی با بدفهمی یا کینه ورزی ، اهداف انقلاب و دفاع مقدس را خرج یک جریان سیاسی کنند. انقلاب و کشور متعلق به همه مردم با گرایشات مختلف است.  محافظه کاران نیز دیر یا زود مجبور هستند به رضایت یا اکراه بر خواست مردم و بر شراکت مردم در مورد سرزمینشان یعنی ایران صحه بگذارند. آیا ما مخالف قانون اساسی هستیم که اجرای بدون تنازل ان را می خواهیم یا امثال جنتی که تصور می کنند بنام اسلام یا انقلابیگری یا هر چه اسمش را بگذارند می توانند قانون اساسی را نادیده بگیرند.

وی ادامه داد: شیوه رد صلاحیت ها ، یا بقول خودشان عدم احراز صلاحیت ها ، مشکلی اساسی در کشور است. من با سیاست اعلام شده ی حفظ شرعیِ اراء مردم در تضاد است.  رای مردم طبق قانون اساسی ، باید در تمامی شئون کشور حاکم باشد.بدیهی است  فلسفه انتخابات ، رقابت سلیقه های مختلف در میان مردم است. اقدام شورای نگهبان و دو مرحله ای کردن قدرت انتخاب مردم مخالف روح قانون اساسی است.

وی در مورد تخلافات مالی گسترده در دولت احمدی نژاد گفت : محافظه کاران باید مسولیت حمایت تمام قد از احمدی نژاد را بپذیرند.  انها برای دفاع از احمدی نژاد کشور را با بحران های متعددی روبرو کردند.  احمدی نژاد سرمایه های مادی و انسانی این کشور را به باد فنا داد. با محاکمه او در مقابل اتلاف سرمایه ها و منابع مالی  و مادی و انسانی باید تجربه ای برای دیگر دولتمردان گردد. متاسفانه شعارهای پوپولیستی همیشه افت دولت ها بوده است و احمدی نژاد در بدترین شکل از این شعارها استفاده کرد. بذل و بخشش ها و اشتباهات مدیریتی ، زیانی بود که از کیسه و جیب ملت پرداخت شد و مدعی العوم باید برای تصمیمات غیر قانونی و غیر کارشناسانه از وی توضیح بخواهد.

وی با اشاره به ضرورت شکل گیری نهادهای مدنی گفت.: قدرت جامعه مدنی ، قدرت دولت ها نیز هست. نهاد های مدنی و احزاب ، با کار جمعی و خرد جمعی ، واسطه مردم و حکومت خا هستند. و بار عظیمی را از دولت ها کم می  کند. وی با توجه به تلاش برخی محافل برای ایجاد اختلاف میان اصلاح طلبان گفت:  اینها می گویند: اصلاح طلبان را قبول داریم اما فتنه گران را نه و سپس همه اصلاح طلبان را فتنه گر می نامند . اما این حیله هم تاثیری نخواهد کرد و دکان فتنه فتنه که اکنون کساد گردیده. ، کساد تر هم خواهد گشت.

کیانوش راد در پایان گفت: ما طرفدار تعامل و رقابت هستیم. ما با حذف مخالفیم. مردم نیز به صداقت و دلسوزی خاتمی اذعان دارند.مردم حامی دولت روحانی هستند و علی رغم سیاه نمایی ها بی جهت ، بنا به نظر سنجی های انجام شده ، اکثریت مردم سیاست های دولت را قبول داشته و از ان حمایت می کنند.