نماینده دزفول:

ریز گرد هایی که۳۰ درصد منشاء آن خوزستان/ یارانه درمانی برای ریزگرد ها

خورنا نماینده مردم دزفول در مراسم بررسی مشکلات روستاهای غرب رودخانه دزفول با اشاره به مشکلات ایجاد شده ناشی از ورود ریزگردها به استان خوزستان گفت: چند عامل داخلی و خارجی برای ریزگردها شناسایی کرده ایم که بر اساس آن متاسفانه ۳۰ درصد ریزگردها ناشی از خود استان خوزستان است.

“عباس پاپی زاده” سهم خوزستان از ریزگردها را ناشی از خشک شدن تالاب شادگان و هورالعظیم دانست و افزود: سازمان محیط زیست بعنوان متولی این موضوع که باید از این بحران جلوگیری می کرد را به مجلس احضار کرده و در این باره تحقیق و تفحص انجام داده ایم ضمن اینکه تا کنون خانم ابتکار رئیس این سازمان را سه بار به مجلس آورده و موضوعات مختلف محیط زیستی در شهرستان و استان را با وی بررسی کردیم.

وی ادامه داد: انتقال آب از سرچشمه های کارون و دز که در حال انجام است غلط و غیرکارشناسی است که در آینده این بلا را تشدید خواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، مطالعه مجدد در خصوص احداث سدهای جدید بر روی رودخانه دز را یکی دیگر از خواسته های نمایندگاه خوزستان از خانم ابتکار عنوان و گفت: ما با حداث سدهای جدید بر روی رودخانه دز مخالف هستیم.

پاپی زاده، عربستان، عراق و اردن را از منابع اصلی ریزگردهای ورودی به ایران عنوان و گفت: ما به شدت از طریق سازمان های بین المللی در حال پیگیری هستیم ولی آنچه مسلم است این است که اساسا عربستان قصد همکاری با ایران را در این زمینه ندارد و همانگونه که با اعمال نفوذ در موضوع نفت و کاهش قیمت آن از ۱۰۰ دلار به ۴۰ دلار، برای ضربه زدن به اقتصاد ایران، همان رویکرد را نیز در قضیه ریزگردها دارد.

وی، با بیان اینکه انتظار حل سریع موضع در یک روز منطقی و عملی نیست گفت: این پروسه زمان بر بوده و ممکن است بیش از ۱۰ سال به طول انجامد.

نماینده مردم دزفول در مجلس، با تاکید بر احتمال افزایش بیماری های تنفسی به سبب این ریزگردها اظهارکرد: ۱۰۷ سال است که فعالیت نفتی و گازی در خوزستان انجام می شود و تا کنون با وجود آسیب های زیست محیطی به خوزستان و سلامت مردم از نفت و گاز عوارض گرفته نشده است، ولی سال گذشته با پیگیری نماینده دزفول برای اولین بار، جزو قانون آمد و قانون شد و وزارت نفت به ازای فعالیتی که انجام می دهد و سلامت مردم را به خطر می اندازد، عوارض می دهد و به بودجه استان و شهرستانها افزوده می شود.

پاپی زاده ادامه داد: برای ریزگردها هم پیگیر همین کار هستیم تا یارانه درمانی به مردم خوزستان تعلق گیرد.