حسن روحانی: به دیپلمات های ما می گویند، تند و کند راه رفته یا کت‌اش کج بوده؛ اینها که حرف نشد

خورنارئیس جمهور گفت: در مذاکرات می‌بینیم که آن طرفی‌ها برای جمع خودشان کف می‌زنند ولی معلوم نیست این طرفی‌ها چه می‌کنند. حتی گاهی این طرفی‌ها برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی در راستای مورد توجه قرار دادن سیاست و اهمیت علوم انسانی، گفت: ما در امر سیاست دیپلمات‌های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم و شما می‌بینید که تیم مذاکره کننده ما در برابر گروه ۱+۵ که شش کشور قدرتمند هستند می‌ایستد و حرف سیاسی و حقوقی و فنی می‌زند که این برای کشور ما افتخاری قلمداد می‌شود.

وی افزود: حالا ممکن است ایراد بگیرند و بگویند تند و کند راه رفته، کت‌اش کج بوده و یا عینکش طوری بوده است. اینها حرف نشد. ما به دیپلمات‌های شجاعمان اعتماد می‌کنیم.

روحانی گفت: چندی پیش که تیم مذاکره کننده‌مان آمده بودند دیدم که چند شب نخوابیدند. در واقع آنها شب و روز ندارند و تلاش می‌کنند شجاعانه حرف می‌زنند و در این راستا تشویق ملی بسیار موثر است.

رئیس جمهور با بیان این که به پیغمبر با آن عظمت‌اش گفته شد قلبت محکم و استوار در برابر فشارها قرار بگیرد و این یعنی او هم نیازمند است،‌ افزود: حالا یک برای یک بشر عادی نیز طبیعی است که این‌طور باشد. حال شما بدانید وقتی به میدان می‌رفتیم که همه دنیا دوربینش‌اش را به رویمان زوم کرده بود مهم است. آن طرفی‌ها برای جمع خودشان کف می‌زنند و این طرفی‌ها معلوم نیست چه می‌کنند و گاهی هم برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند. بعد می‌گوییم چرا برای آنها کف می‌زنید می‌گویند انتقاد چیز خوبی است. باید گفت خدا عقل سالم را به بدن سالم بدهد.

روحانی با بیان اینکه معنی انتقاد هو کردن، تهمت و تخریب نیست، افزود: انتقاد یعنی راه را بهتر نشان دادن و به نام انتقاد و حزب و جناح و تخریب کردن ضربه زدن به منافع ملی است. در حالی که جناح ذیل منافع ملی و مصلحت ملی تعریف می‌شود.

روحانی در این مراسم با مورد توجه قرار دادن ایام دهه فجر، گفت: این ایام، ایام بسیار فرخنده و مبارکی برای ملت بزرگ ایران و همه آزادی‌خواهان جهان است و ملت بزرگ ایران بعد از تحمل سالیان دراز و شاید قرن‌ها تحقیر و استبداد در جامعه، سلطه استعمار بر کشور،‌ فساد نهادینه شده و عدم حضور و مشارکت مردم در اداره کشور توانستند با یک نهضت و انقلاب عظیم مردمی به رهبری یکی از رهبران بزرگ و استثنایی تاریخی این نهضت را علیرغم مخالفت همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها به پیروزی برسانند.

وی افزود: در این پیروزی همه مردم و همه اقشار نقش داشتند، اما نقش روحانیت و دانشگاه‌ها ممتاز بود و اگر ما به این انقلابی که سرنوشت تاریخ کشور ایران را رقم زد نگاه کنیم، می‌بینیم که تناسب این انقلاب با علوم انسانی بیشتر است.

وی در ادامه اظهار کرد: این که می‌بینید ایرانی‌های بزرگترین لغتنامه عربی را تعریف کردند یا این‌که یک استاد ادب ایرانی بهترین و دقیق‌ترین کتاب ادبیات عرب یعنی صرف و نحو را می‌نویسد نشانه این است که این ملت در تمام علوم و رشته‌های علمی سرآمد بوده است.

روحانی در ادامه با بیان این‌که علوم انسانی و اسلامی در کنار هم متکفل شناخت بهتر انسان و رسالت انسان و دریافت و فهم سنت‌های الهی است،‌ اظهار کرد: باید سنت‌ها را بشناسیم چرا که همه تحولات بر مبنای سنت‌ها است و یکی از رسالت‌های علوم انسانی نیز همین سنت‌هاست و همه مشکل ما نیز از اینجا نشأت می‌گیرد. بنابراین ما باید سنت‌های اسلامی را برای پیشرفت، تحول، انسجام و وحدت بشناسیم.

وی با طرح این پرسش که امروز چه کسی در جامعه باید به ما بگوید وحدت چگونه امکان‌پذیر است،‌ گفت: هیچ چیز با شعار درست نمی‌شود. البته شعار گاهی برای تذکر و گم نشدن راه لازم است. اما در کنار شعار باید راه را پیدا کنیم. باید بدانیم هدایت الهی یعنی راه و صراط را نشان دادن و در همین راستا باید پرسید چطور باید جامعه را هدایت کرد و مسیر درست را به مردم نشان داد.

روحانی افزود: تبختر در برابر عالمان و علم به معنای نابودی سیاستمدار نیست. به معنای نابودی تاریخ و کشور است. اگر ما از علم و دانش عالمان استفاده نکنیم سرنوشت کشور را در مسیر غلط هدایت می‌کنیم.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجا که قدرت و گاهی ثروت و گاهی منزلت در اختیار سیاست است اگر سیاست از همه اینها سوءاستفاده کند و بخواهد در مقوله علم و دانش مداخله و ارزش گذاری کند راه به جایی نبرده است. چرا که کارعلم را باید به عالمان واگذار کرد و ارزش‌گذاری در این راستا از آن اندیشمندان و دانشمندان است و سیاستمداران باید زمینه را تسهیل کنند.

وی با تأکید بر این‌که مداخله در علم از سوی سیاست نه به نفع علم و نه به نفع سیاست می‌شود و هم حکومت و هم دانشگاه در این راستا ضرر می‌کنند، با مورد توجه قرار دادن موضوع اسلامی کردن و بومی کردن علوم انسانی، اظهار کرد: فکر، دانش و علم مرز نمی‌شناسد. هرجا علم است در مقابلش زانو می‌زنیم و برای ما فرق نمی‌کند علم در چین، هند،‌ اروپا،‌ آمریکا و یا آفریقا باشد. حکمت گمشده ما است و هر کجا پیدایش کنیم به دنبالش می‌رویم.

وی گفت: اگر مقصود از اسلامی کردن علوم انسانی و اجتماعی این باشد که دولت می‌خواهد در علم مداخله کند ما ضرر خواهیم کرد. اگر مقصود این است که دانشگاه‌ها استقلال علمی نداشته باشند یعنی در دانشگاه امر و نهی باشد ضرر کرده‌ایم. ما در علم کور باش و دور باش نداریم.

روحانی اضافه کرد: علم و دانش محیط آزاد می‌خواهد و محیط آزاد یعنی این‌که اگر استاد استاد، دانشجو، و عالم و پژوهشگری در راه سخنی بگوید و اعلام نظری کند و ما صدایش کنیم و به او بگوییم چرا این حرف را زدی، بدانیم که راهمان غلط است و به جایی نمی‌رسیم و نمی‌شود دنیای علم را با سوءظن نگاه کرد و باید با حسن ظن نگاه کنیم.

وی با بیان این‌که ممکن است هر کسی در زندگی تخلفی کند و البته با متخلف طبق قانون برخورد می‌شود، تأکید کرد: سوءظن غیر از جرم است، ولی ما به همه سوءظن داریم. چقدر بد است که می‌نویسند این آقا هم نماز می‌خواند. واقعاً در کشور اسلامی چنین چیزی شرم‌آور است. در کشوری که به خاندان رسالت عشق می‌ورزند. مثل این‌که همه بی‌نماز‌ند و ما باید ثابت کنیم که یکی نماز می‌خواند.

روحانی ادامه داد: هر مسلمانی نماز می‌خواند این را بفهمید و بدانید آن طرفش استثنا است. ما یادمان رفت که امام فرمودند به ما گفته شده است که اگر هر کس را حتی یکی بار در عمرتان دیدید که یک رکعت نماز خوانده او نمازخوان است، اما ما می‌گوییم چرا او را در صف دوم نماز جمعه ندیدیم. به تو چه مربوط است؟ ما این‌طور می‌خواهیم علم و دانشگاه را اداره کنیم؟

رئیس جمهور در ادامه گفت: این دولت در زمینه علم و دانشگاه از روز اول به دانشگاه و اساتید وعده‌هایی داده و تا آخر با قدرت سر وعده‌های خود خواهد ایستاد.