ورودی یک شهر می تواند هویت خاص آن اقلیم را به روشنی بیان کند/ ساخت نمادی برای بیان هویت نفتی هفتکل

خورنا – نخستین تصویر ذهنی فرد از شهر در منظر ورودی آن شکل می گیرد، لذا بایستی معرف هویت و ارزشهای نهفته آن شهر باشد، از آنجا که ادراکات عینی حاصل از نشانه های کالبدی موجود در ورودی های شهرها امکان ادراکات بی واسطه ای را فراهم می نماید،توجه به چگونگی تبلور هویت شهری در عینیت منظر امری ضروری به نظر می رسد.
به گزارش خورنا به نقل از خبرگزاری ندای هفتکل، بی گمان می توان گفت شاید یکی از تاثیرگذارترین فضاها بر رفتار انسان در ورودی ها باشد،گاهی ورودی می تواند نقش شوق را بازی می کند و گاهی به اندوه و افسوس مبدل شود.
با این توضیح می توان گفت فضای ورودی شهرها از انعطافی عملکردی ،فعالیتی و خدماتی و …. بهرمند می باشد،که به صورت منزلگاه موقت برای عبادت ،خرید توشه و سوغات شهر ،پهن کردن قوت لایموت سفر ،بازی کردن کودکان و از تن در آوردن خستگی سفر همه و همه درون این فضا جا دارد ،بنابراین مسجد،رستوران، فضای سبز،پارک بازی کودکان،مهمانسرا،مکانی برای استراحت از مشخصه های کاربری نمایان در درون ورودی شهر ما می باشد.

 


ورودی یک شهر می تواند هویت خاص آن اقلیم را به روشنی بیان کند و همچنین می توان بیان کننده فرهنگ درون آن شهر یا منطقه باشد.
با بیان این تحلیل کوتاه چند سوال برای ما پیش می آید که آیا ورودی های شهر ما تا چه اندازه بیان کننده هویت، فرهنگ، زیبایی، اقلیم و شاخص های برتر منطقه می باشد.

 

با وجود اینکه شهرستان هفتکل یکی از شهرهای نفت خیز و با قومیت های مختلف استان خوزستان می باشد و در سر راه ترانزیتی خوزستان به اصفهان قرار دارد و از سه نقطه دارای ورودی می باشد ،ولی موضوعی که در ورودی های هفتکل به روشنی به چشم می خورد، عدم طراحی و مبلمان صحیح با توجه به ویژگی های فرهنگی و منطقه ای می باشد.
به عنوان مثال در ورودی از سمت بهشت زهرای شهرستان ،معروف به فلکه شمع چه شاخص ها و ویژگی های در نظر گرفته شده است.
چرا این ورودی به صورت بسیار معمولی و بی روح و بی رنگ طراحی شده?
به نظر می رسد اولین  تغییراتی که در این ورودی باید ایجاد شود ،خود مجسمه( شمع) این ورودی می باشد.
موضوعی که بسیار ملموس است و بسیار احساس می شود،ساخت نمادی برای بیان هویت نفتی هفتکل می باشد، شهرستان هفتکل که لقب دومین شهرنفتی ایران را یدک می کشد ،باید تلاش شود تا نماد یا مجسمه ای در یکی از ورودی ها که بیان کننده تاریخ نفتی شهرستان هفتکل باشد ساخته شود.
در طراحی ورودی شهرها به جزء شاخص های منطقه ای می توان از نماد های فرهنگی ،اسلامی ،تاریخی و غیره استفاده می شود  که امیدواریم در طراحی فلکه ها و ورودی های شهرستان هفتکل بیشتر به این موضوع توجه شود.
در پایان انتظاری که از شهردار پرتلاش و خوش سلیقه شهرستان هفتکل جناب مهندس  رضایی می رود این است، که با یک برنامه تخصصی و مطالعاتی و استفاده از نمادهای ویژه منطقه ای ،فرهنگی و اسلامی جهت زیباسازی و معرفی بهتر شاخص های برتر منطقه مساعدت لازم را اتخاذ نمایند…

 

 

 

محمد قنبری / سردبیر خبرگزاری ندای هفتکل

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *