ناامنی های اجتماعی در حرم سبزقبا(ع) مدیریت می شوند

خورنا در طی سالیان اخیر طبیعت مکان های عمومی منزلگاه فسادهای اجتماعی و فرهنگی متعدد شده است و این معضل تا جایی پیش رفته که متاسفانه گویا تا حدودی در سطح جامعه پذیرفته شده است، ولی این موارد وقتی در مکان مقدسی مانند امامزاده ها صورت بگیرد به دلیل اینکه در راس کانون توجهات قرار دارند، سبب ایجاد یک رعب و وحشت فراگیر در آن جامعه می شود.آستانه متبرک حضرت سبزقبا(ع) نیز سالهاست با این بحران دست و پنجه نرم می کند و برنامه های مدیران این بقعه متبرکه برای مقابله با بحران موجود به دلیل نبود پشتوانه و عدم ریشه ای بودن تاکنون نتوانسته کارساز واقع شود. موقعیت جغرافیایی آستانه سبزقبا(ع) به دلیل قرار گرفتن در پرترددترین منطقه شهر، مسافران بین راهی و بسیاری از مردمی را که برای انجام کارهای روزانه مانند خرید و یا مراجعه به پزشک از مناطق اطراف دزفول به شهر می آیند را راغب می کند تا در هر ساعت از شبانه روز برای استراحت به حضور در این مسجد روی بیاورند. حضور جمعیت فراوان از قشرها و سنین مختلف فرصت را برای افراد بذهکار مغتنم می سازد تا کارهای نامتعارف خود را بیشتر در مکان های این چنینی که شک کمتری برانگیخته می شود به سرانجام برسانند. به موازات حضور فراوان مردم در حرم حضرت سبزقبا(ع) ناهنجاری های صورت گرفته نیز در این مکان در مقایسه با سایر مکان ها افزون تر است و بگونه ای شده که حال همه با این واقعیت تلخ مواجه شده اند و در انتظار ریشه کن شدن بحران ناخوشایند این مکان سراسر شور و مذهبیت هستند.
محدودیت برای برخورد با بزهکاران

مدیر آستانه سبزقبا(ع) در این خصوص می گوید:انجام اعمال ناشایست مانند سرقت های متعدد، توزیع مواد مخدر و سایر معضلات فرهنگی و اجتماعی در حرم سبب رنجش و آزار ما شده و سیل انتقادات و اعتراض ها را به سوی ما روانه کرده است. «حسین حاجی طالب» با بیان اینکه این موارد به هیج عنوان زیبنده مکان مقدسی که از آن به عنوان نگین شهرمان یاد می کنیم نیست، اظهار می کند: روزانه به صورت مکرر این ناهنجاری ها در حرم رخ می دهد و چون نیروی امنیتی در مسجد حضور ندارد افراد بذهکار با خیالی آسوده به فعالیت می پردازند، ما و خادمین نیزچون از پشتوانه قضایی برخوردار نیستیم در نتیجه نمی توانیم در بسیاری از این موارد ورود کنیم، چه بسا بارها این کار را انجام داده ایم ولی به دلیل نداشتن مجوز در دادگاه محکوم شده ایم. وی ادامه می دهد: در طول روز در هر شیفت تنها ۲ خادم حضور دارند که نظافت، نظارت و برقراری نظم را بر عهده دارند و به هیچ وجه برای برقرای امنیت مناسب نیستند اما اگر شرایط طوری شود که بتوانیم برای آنها یک مجوز قضایی اخذ کنیم شرایط مطلوب می شود. وی عنوان می کند: ما در مجموعه مدیریتی سبزقبا(ع) به همراه اداره اوقاف شهرستان مدتی است به صورت جدی در تلاش برای برقرای امنیت نسبی با کمک نیروهای پلیس هستیم، در طی چند روز گذشته نیز با فرماندهی انتظامی شهرستان جلسه ای برگزار و نسبت به رفع مشکلات تصمیم گیری کردیم. حاجی طالب ادامه می دهد: اصلی ترین درخواست ما از دوستان نیروی انتظامی تامین نیروی انسانی به صورت دائم برای حضور در کانکس حرم است، چون قطعا اگر یک نیروی نظامی در محوطه آستانه حضور داشته باشد سبب ایجاد ترس برای گروه بزهکاران و کاهش فعالیت های آنها می شود. وی می افزاید: برنامه های فرهنگی و تذکرهای کوچک و بزرگ مسئولان حرم متاسفانه تاکنون نتیجه بخش نبوده اما اگر نیروی انتظامی این درخواست ما را اجابت کند شرایط تغییر می کند و ما با آرامش خاطر بیشتری می توانیم به ادامه فعالیت هایمان بپردازیم. بنابراین تا رسیدن به نتیجه مطلوب، روند پیگیری های خود را ادمه می دهیم.
مستمر بودن اقدامات فرهنگی

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اما اعتقاد دارد که براساس قانون این مراجع قضایی هستند که باید در مسائل اخلاقی ورود کنند. «احمدچنداز» اظهار می کند: در این مواقع مسئولان حرم سبزقبا(ع) باید به افزایش برنامه های فرهنگی که ساده ترین آن تذکر در خصوص حرمت ها از طریق بلندگو می باشد اقدام کنند چون اگر برنامه های فرهنگی به صورت مستمر ادامه یابد این ناهنجاری ها کمتر می شود. ما نیز به نوبه خود پلیس امنیت اخلاقی را مجاب می کنیم که چند ساعت در شبانه روز در این مسجد حضور داشته باشد تا بحث تذکر جدی تر شود. وی درخصوص درخواست مدیریت سبزقبا عنوان می کند: برای ما در نیروی انتظامی جایگاهی را برای حضور نیرو در حرم سبزقبا(ع) تعریف نکرده اند و اینگونه نیست که من به عنوان فرمانده انتظامی شهرستان هرجا که اراده کنم بتوانم پاسگاه و یا کلانتری تاسیس کنم، چون این امر سلسله مراتب قانونی و حقوقی متعددی دارد که این مراحل نیز به سادگی انجام نمی شود. وی می افزاید: حضور یک نیروی سرباز نیز نمی تواند در این امر کارساز باشد و ما باید این مشکل را در قالب دیگری حل کنیم. اگر هم قرار باشد نیروی امنیت اخلاقی ما در این محل حضور یابد صرفا برای یک همکاری دوسویه است که سعی می کنیم پس از بررسی های لازم در همین روزها این مهم را به سرانجام برسانیم. سرهنگ چنداز با اشاره به کارسازتر بودن نیروهای بسیجی برای حضور در حرم حضرت سبزقبا(ع) بیان می کند: بر اساس صحبت های تلفنی که با دادستان شهرستان انجام دادیم وی اعلام کرد که با فرمانده سپاه شهرستان به توافق رسیده اند تا تعدادی از افراد بسیجی که مورد تایید هستند معرفی شوند تا از سوی دادستانی حکم ضابط قضایی دریافت کنند. وی ادامه می دهد: پس از دریافت مجوز، این افراد به صورت فشرده در طول چند روز آموزش می بینند تا آمادگی لازم را به دست آورند، بنابراین اگر مدیران سبزقبا از نیروهای بسیجی دارای ضابطه قضایی بهره ببرند قطعا می توان به بهبود یافتن اوضاع خوشبین تر بود.
لزوم حضور نیروی امنیتی

بقعه سبزقبا(ع) یکی از قطب های مذهبی-گردشگری مهم در خوزستان به شمار می رود که نزد مردم متدین دزفول از محبوبیت بالایی برخوردار است، بنابراین بحث خدشه دار شدن امنیت اجتماعی این مکان می تواند برای عموم مردم نتایج زیان باری داشته باشد که ساده ترین آن ضایع شدن حقوق افرادی است که این مکان مقدس را برای کسب آرامش و انجام فرایض دینی بهترین مکان تلقی می کنند، در مقابل انجام برنامه های فرهنگی و آموزشی به صورت خودجوش از سوی دیگر شهروندان به صورت توصیه و درخواست می تواند اتحاد جمعی را افزایش دهد و محیط مسجد را برای افراد بدکار ناامن جلوه دهد. همیشه که قرار نیست امر به معروف و نهی از منکر از سوی نهاد و یا مرجع خاصی صورت بگیرد بلکه شهروندان نیز می توانند با روش های محبت آمیز و پدرانه جوان هایی را که خلاف می کنند به راه راست هدایت کنند. قطعا اگر بخواهیم مقابل ناهنجاری ها بی تفاوت باشیم و هیچ عکس العمل شایسته ای انجام ندهیم با شهروندان بی مسئولیت هیچ تفاوتی نداریم و شاید این جمله کلیدی بتواند چراغ راهی برای حل بسیاری از معضلات شهرها باشد: از مدیران نپرسید برای شهر چه کردید، از خودتان بپرسید برای شهرتان چه کاری انجام داده اید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *