جذب قاضی زن امسال میسر می‌شود

خورنا: دکتر علیرضا عالی‌پناه امروز در نشست خبری در ساختمان قوه قضائیه در خصوص برنامه‌های مرکز جذب و آزمون در زمینه جذب طلاب گفت: در آیین نامه جذب طلاب مواردی برای جذب حوزویان به طور خاص پیش بینی شده است.

وی در خصوص ابهامات به وجود آمده در خصوص مرکز متصدی جذب قضات تصریح کرد: مرکز جذب و آزمون متصدی جذب قضات است و در قم نیز مرکزی پیگیر این امر است.

رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه گفت: این مرکز با استفاده از سخت افزارهای موجود رسماً جذب قضات از میان طلاب را پیگیری می‌کند.

عالی پناه افزود: بزودی سامانه ثبت نام جذب افراد معاف از آزمون وزارت از تاریخ دهم تیرماه بر روی سامانه معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه ایجاد می‌شود که افراد واجد شرایط می‌توانند ثبت نام کنند.

وی با اشاره به تفاهم نامه معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: براساس این تفاهم نامه در قبال حمایت‌های مالی قوه قضائیه از مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی، مقرر شد تا محتوای آموزشی در نظام پذیرش طلاب مطابق نیاز قوه قضائیه تنظیم شود تا از میان فارغ التحصیلان این مرکز قضات مورد نظر جذب شوند.

رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه افزود: براساس هماهنگی با سازمان سنجش امتحان کتبی جذب قضات امسال از طریق این سازمان برگزار می‌شود و مقرر شده تا ثبت نام از سوم تا دهم مهر ماه سال جاری صورت گیرد.

عالی پناه در ادامه تصری کرد: آزمون جذب قضات ۲۵ آبان ماه امسال در مراکز استان‌های مهم و کلان شهر‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به موافقت ریاست قوه قضائیه با امکان جذب بانوان برای تصدی مسندهای مربوط به قضاوت گفت: براساس کار کار‌شناسی انجام شده و موافقت ریاست قوه قضائیه در آزمون کتبی امسال از بانوان نیز ثبت نام به عمل می‌آید و از بین پذیرفته شدگان آزمون نیز تعدادی از بانوان طی روند گزینش جذب خواهند شد.

رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه افزود: بنا به دستور ریاست قوه قضائیه در پذیرش ۵۰۰ قاضی ویژه شورای حل اختلاف نیز تعدادی نیز از بانوان جذب خواهند شد.

عالی پناه با اشاره به تفاوت تعداد نفرات پذیرفته در آزمون و نفرات تایید شده نهایی گفت: به دلیل وجود مراحل مختلف در تایید نهایی پذیرفته شدگان همواره تعداد نفرات ورودی مرکز جذب با تعداد قضات خروجی یکسان نیست، بنابراین پذیرش سالانه ۸۰۰ قاضی براساس نفرات خروجی بررسی می‌شود.

وی با اشاره به پذیرش قاضی برای مناطق محروم گفت: امسال از دارندگان رتبه‌های ۱۷۳۳ تا ۲۵۰۰ برای جذب مناطق محروم دعوت شده و در حال حاضر ظرفیت و نیاز مناطق محروم مشخص شده است که این افراد ۱۰ سال متعهد می‌شوند تا در مناطق محروم فعالیت کنند.

رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه با اشاره به شرط معدل برای پذیرش نخبگان گفت: آنچه در جذب اختصاصی مورد نظر ما بوده، احراز صلاحیت علمی است و به همین دلیل معدل معیار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو،عالی پناه با اعلام مواد آزمون کتبی قضاوت گفت: حقوق مدنی، حقوق تجارت، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، حقوق اساسی و فقه و اصول مواد آزمون کتبی جذب قضات است.

وی خاطرنشان کرد: برای طلاب و غیرطلاب و مردان و زنان این مواد یکسان است، اما منابع فقه و اصول و ضرایب دروس برای طلاب و دانشگاهیان متفاوت است.