زمین راهنمای لاک‌پشت‌های دریایی مسافر

خورنا محققان از حدود نیم‌قرن پیش در جستجوی یافتن راه‌حلی برای چگونگی سفر لاک​پشت​های دریایی تلاش می‌کردند. درنهایت محققان با تحقیق مدونی که از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۱۱ روی لاک‌پشت‌هایی دریایی که در سواحل فلوریدای شرقی تخم‌گذاری می‌کردند، انجام دادند دریافتند این خزندگان با استفاده از میدان‌های مغناطیسی زمین می​توانند راه خود را برای تخم​گذاری در ساحل پیدا کنند.

 

تحقیقات محققان نشان داد لاک‌پشت‌های دریایی برای سفر خود، از روی نقشه مغناطیسی زمین، مکانی را برای تخم‌گذاری در ساحل انتخاب می‌کنند که در حافظه کودکی‌شان ثبت‌شده است.

 

به گفته محققان نقشه مغناطیسی زمین که به‌عنوان یک پوسته ضخیم نامرئی زمین را از شعاع‌های مضر کیهانی در کهکشان حفاظت می‌کند در برخی جاها از شدت و ضعف متفاوتی برخوردار است و همین  امر سبب ایجاد نقشه راه برای سفر جانداران می‌شود.

 

به نظر می‌رسد لاک‌پشت دریایی این‌گونه فکر می‌کند که اگر مغناطیس زمین توانست به کمک من برای تخم‌گذاری بیاید برای فرزندان من نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد بنابراین در طی تکامل الگوی مغناطیسی محل تخم‌گذاری از مادر به فرزند به ارث می‌رسد.

 

پیش‌ازاین تحقیقات سایر محققان نشان داده بود که لاک‌پشت‌ها از نیروی مغناطیسی زمین برای سفرهای دریایی خود نیز استفاده می‌کنند اما تاکنون محققان نمی‌دانستند نیروی مغناطیسی زمین آن‌ها را به سمتی هدایت می‌کند که گذشتگان خود در آنجا زندگی می‌کردند  و این مسیر معین  به‌صورت نقشه‌ای ذاتی از لاک‌پشت‌های مادر به لاک‌پشت‌های فرزند منتقل می‌شود.

ISNA

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *