یک مسوول هواشناسی:میزان بارندگی بلند مدت در خوزستان کاهش یافته است

خورنا ˈمجید آزادیˈ در گفت و گو با خبرنگار علمی بدون اشاره به میزان این کاهش اظهار کرد:میزان بارندگی در استان های تهران، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد نیز، به نسبت بلند مدت در زمان مشابه کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سال زراعی یا سال آبی از اول مهر تا آخر شهریور هر سال است، گفت: در چهار ماه نخست سال آبی پارسال تهران ۱۰۸ میلیمتر بارندگی داشته در حالی که در مدت مشابه سال آبی جاری این میزان ۸۶ میلیمتر بوده، یعنی امسال نسبت به مدت مشابه پارسل ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: استان های آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی، اردبیل ، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، زنجان ، قزوین، گیلان و مازندران نسبت بلند مدت در زمان مشابه نرمال بوده و شرایط به نسبت مناسبی دارند.

آزادی گفت: استان های سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی نسبت به طولانی مدت به ترتیب در بدترین شرایط از لحاظ نرمال بودن بارندگی قرار دارند.

وی اظهارکرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و استحصال بی رویه از منابع آبی در چند سال گذشته کشور را به سمت خشکسالی پیش برده، و اگر روند مصرف استحصال بی رویه از منابع آب ادامه یابد به زودی دچار بحران کم آبی خواهیم شد.

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: باید الگوی مصرف آب در بخش شرب، صنعت و کشاورزی تغییر کند زیرا وضعیت منایع آب بسیار شکننده شده است.

وی افزود: اگر وضعیت آب در کشور بحرانی شود تمام زندگی افراد را در درگیر می کند بنابراین نباید به امید بخشش طبیعت باشیم بلکه باید با برنامه ریزی و اصلاح الگوی مصرف سعی کنیم از این وضعیت هشدار خارج شویم.