بهره‌برداری از فاز دوم آبرسانی به روستاهای صعب‌العبور دزفول

خورنابه نقل از دزنا ۲۴: محمدرضا رحمتی‌مهر اظهار کرد :متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون به دلیل عدم تخصیص بودجه با مشکل مواجه بوده‌ایم و چند ماهی است که حتی کارکنان نیز حقوق دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: در بحث نیروی انسانی، آبفار دزفول با ۲۵ پرسنل در حداقل قرار دارد و کافی نبودن تعداد هفت تا هشت ماشین برای خدمت‌رسانی به ۱۰۰ روستای زیر پوشش واقعاً شرایط را دشوار کرده است.

مدیر آب‌و فاضلاب روستایی دزفول ادامه داد: علاوه بر این، تنها ۴۷ موتورخانه عملیات آبرسانی به این تعداد روستا را انجام می‌دهند که برخی از آنها مجتمع آبرسانی هستند، مانند مجتمع آبرسانی شهیون که دو سال پیش افتتاح شد، ۱۳ روستا را زیر پوشش قرار داد و فاز دو آن نیز در دست اجراست.

رحمتی‌مهر تصریح کرد: ارائه خدمات به مناطق روستایی با توجه به این شرایط تنها با روحیه‌ای جهادی و کار شبانه‌روزی مجموعه امکان‌پذیر بوده که از یک طرف این روحیه ایثار جای خوشحالی دارد و از سویی امیدواریم که امکانات و نیروی انسانی به تناسب کار، مسئولیت و اهمیت کار برای هر تشکیلاتی تعریف شود.

وی اضافه کرد: آبفای روستایی کارهای به‌روزی انجام می‌دهد و نمی‌تواند منتظر بودجه بماند و ما در این مدت تلاش زیادی کرده‌ایم تا رضایت مردم را به دست آوریم، البته همیشه این مشکلات را با مسئولان تهران و استان در میان گذاشته‌ایم.

مدیر آب و فاضلاب روستایی دزفول گفت: فاز دوم پروژه مجتمع آبرسانی حاجات، ابدون، دهنو باقر و آتی با حفر دو چاه و تهیه لوله‌ها در دست اجراست که ۸۰ درصد فاز دوم مجتمع آبرسانی شهیون که برای تامین آب روستاهای آبیدسره اول، دوم و ماشکار است اجرا شده و مقدار باقیمانده نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

رحمتی‌مهر متذکر شد: این سه روستا هم‌اکنون زیر پوشش تانکر آبرسانی هستند و اقدامات مورد نیاز برای بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی شهرک عدالت که از بزرگ‌ترین مجتمع‌های استان است از جمله احداث مخزن ۳ هزاز متر مکعبی، تامین تاسیسات موتورخانه، حفر سه چاه، تملک و کارهای برق‌رسانی انجام شده و قطعا تا پایان سال این شبکه داخلی را اجرا می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: فاز نخست آبرسانی به روستاهای توت علیا، سفلی، گاومیر و چمبره، پروژه اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی شهرک امیرالمومنین، توسعه و بازسازی شبکه و تاسیسات آبرسانی شهرک انقلاب و کونک نیز از جمله پروژه‌هایی هستند که با اتمام مراحل در دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: این پروژه‌ها از محل تملک دارایی و نفت تامین شده است، تعدادی پروژه نیز از محل اعتبارات ۱۸۰ در دستور کار داریم که حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است، البته با دو پروژه تکمیلی دیگر این میزان به ۳ میلیارد می‌رسد تا عملیات آبرسانی به ساکنان روستایی که با تولیدات فراوان پیشگامان جبهه اقتصادی هستند به صورت مطلوب انجام شود.

رحمتی‌مهر تصریح کرد: بحث آبرسانی یک مقوله ویژه است که منابع تامین آن متمرکز نیست، مثلا در برخی مناطق آب مورد نیاز باید از دریاچه تامین شود، در برخی مناطق نیز در صورت امکان باید چاه حفر شود تا از منابع زیرزمینی استفاده شود و یا آن منطقه خود از چشمه برخوردار است، پس چون منابع تامین کننده مشخص نیست به مسافت و در دسترس بودن آب بستگی دارد.

مدیر آبفار دزفول افزود: به طور کلی هزینه‌ها متفاوت است و اکنون پروژه‌هایی که باقیمانده عمدتا دشوار و هزینه‌بر هستند، به‌عنوان مثال در مناطق کوهستانی علاوه بر تملک اراضی باید با استفاده از دستگاه‌های پیکور جاده دسترسی برای تردد و خط لوله ایجاد کنیم که هزینه این اقدامات از هزینه آبرسانی نیز بیشتر است.

رحمتی‌مهر یادآور شد: اوایل وقتی در جهاد سازندگی فعالیت آبرسانی انجام می‌دادیم مردم جشن می‌گرفتند، زمین در اختیار ما می‌گذاشتند و در تمام مراحل حفاری و بحث‌های مشارکتی نقش موثری داشتند اما در سال‌های گذشته این موضوع کمرنگ شده و در برخی موارد همکاری لازم از سوی روستاییان صورت نمی‌گیرد که این عدم همکاری علاوه بر کند کردن روند پروژه، به دلیل اجرا نشدن طرح در موعد مقرر، سبب برگشت اعتبار نیز می‌شود.

*طرح آب‌رسانی به روستاهای صعب‌العبور دزفول

مدیر آبفا روستایی دزفول افزود: سال گذشته در جلسه‌ای با حضور یکی از مسئولان عالی‌رتبه نظامی در شهرستان برای مناطق محروم به ویژه احمد فداله طرح مشکل کردیم که با عنایت خدا و پیگیری و دستور وی از طریق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعتباری دریافت شد.

رحمتی‌مهر ادامه داد: فاز نخست این پروژه به هشت روستای منطقه احمد فداله آبرسانی شد که اعتبار آن از سوی قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران شهرستان (قرب کوثر) تامین شد، اقدام بسیار ارزشمندی بود.

وی اضافه کرد: در زمان اجرای پروژه به همراه سپاه پاسداران در قالب اکیپ‌های چند روزه در منطقه مسقر بودیم تا در جریان کامل آبرسانی باشیم، قبل از این اقدام شرایط ساکنان واقعا دشوار بود به طوری که برخی از زنان خانه‌دار تنها برای ۲۰ لیتر آب با بشکه و مشک مسافت‌های چند ساعته را طی می‌کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این موضوع به خودی خود بحث بهداشت منطقه را تحت شعاع قرار داده بود و حمل بشکه‌های سنگین باعث بروز بیماری‌های عضلانی برای زنان و حتی در مواردی سقط جنین شده بود، این موارد عزم ما را جزم کرد تا با یاری خدا این ماموریت را با موفقیت انجام دهیم ضمن اینکه فاز دوم این طرح نیز در روزهای آینده کلید می‌خورد.

رحمتی‌مهر گفت: روستاییان به دلیل اینکه اغلب با کشاورزی و دامداری سر و کار دارند معمولا برای مصارف مختلف به آب بیشتری احتیاج دارند، خانه‌های روستایی نیز چون دارای حیاط‌های بزرگ هستند برای شست و شوی آنها آب زیادی مصرف می‌شود.

مدیر آبفار دزفول اضافه کرد: در بحث مصرف، ما می‌گوییم آب مصرف شود اما اصراف نشود که متاسفانه روستاییان به این موضوع حیاتی چندان توجه نمی‌کنند و هدر رفت آب در این مناطق خیلی زیاد است.

وی با بیان اینکه هر روستایی که از انشعاب آب و کنتور برخوردار است، ساکنان آن ملزم به پرداخت آب‌بها هستند، افزود: آب‌بهای روستایی ۳۰ درصد شهر است یعنی ساکنان مناطق روستایی براساس دستور دولت و اهتمام ویژه به آنها ۷۰ درصد بخشودگی دارند که متاسفانه اغلب مشترکان این ۳۰ درصد را نیز پرداخت نمی‌کنند و وقتی آب‌بها پرداخت نشود ما در ارائه خدمات با مشکل مواجه می‌شویم، چون به دلیل محدودیت‌های اعتباری بخشی از اعتبارات ما از این طریق تامین می‌شود.

وی در پایان از خیران و نیکوکاران خواست در احداث و آب‌رسانی به مناطق محروم و روستاهایی که از آب شرب محروم هستند مشارکت کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *