دبیر شورای ملی نخبگان: پژوهش و آموزش در کشور نیازمند مدیریت است

خورنا ˈنصرت الله ضرغامˈ عصر سه شنبه در نشستی با استادان و دانشجویان مقطع دکترا دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: تربیت نیروی انسانی باید هدفمند و همزمان با توسعه و کیفی سازی باشد تا در کنار اینها پژوهش توسعه یابد.

وی با بیان اینکه امکانات لازم برای توسعه آموزش به لحاظ کمی و کیفی فراهم شده است و باید ساماندهی شود افزود: با توسعه کمی، منابع بین همه توزیع می شود اما مراکز علمی از امکانات لازم برخورداری کافی ندارند.

ضرغام با اشاره به اینکه استادان دانشگاه ها باید با استفاده از منابع بودجه ای متنوع آموزش عالی و پژوهش را مدیریت کنند اظهار کرد: ظرفیت های استعدادی بسیاری در کشور وجود دارد که بهره گیری مناسب از این ها نیازمند تامین بودجه و منابع کافی است.

این مقام علمی کشور گفت: مراکز علمی کشور ساختار غلطی دارند و به همین دلیل قسمت اعظم بودجه به سمت هزینه های جاری می رود و از امکانات با بهره وری بالا استفاده نمی شود.

ضرغام ادامه داد: این امر باعث شده که با وجود استعدادهای خوب نتوانیم از آن استفاده کنیم و افراد توانمند نتوانند وارد بازار کار شوند.

وی اظهار کرد: ثروت اصلی ما فرزندان ما هستند به شرطی که استعداد آنان را بتوانیم شکوفا کنیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: برای شکوفایی استعدادها بنیاد نخبگان تاسیس شده است تا با برنامه ریزیهای انجام شده از ظرفیت های بالقوه برای توسعه ملی در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و دیگر زمینه ها بهره ببریم.

ضرغام با تاکید بر این که باید به علوم بنیادی در کنار علوم پایه توجه شود گفت: ایران یک درصد جمعیت و ۱٫۶درصد علم جهان را دارد اما از ۳۳٫۱تیلیارد دلار تجارت جهانی سهمی ندارد.

ضرغام گفت: بودجه دولتی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی تمام ماموریت های علمی باشد و باید از تمام ظرفیت ها برای توسعه ملی کشور استفاده کرد.

رییس اسبق دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این دانشگاه توانمندی های بالایی دارد و باید به خوبی از این ها بهره گرفت که این امر نیازمند برنامه ریزی و حمایت است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز هم گفت: این دانشگاه که در آستانه شصتمین سالگرد تاسیس خود قرار دارد هم اینک از ۱۳دانشکده، ۵۳ گروه علمی، ۲۹۲ رشته و ۱۶هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی برخوردار است اما در مقالات ISI رتبه خوبی ندارد.

ˈابراهیم حاجی دولوˈ افزود: این دانشگاه در تولید علم و مقاله رتبه ۱۲کشور را داراست و این در خور دانشگاه نیست.

منبع / ایرنا