معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان:برنامه توسعه صادرات غیرنفتی استان تدوین می شود

خورنا ˈامید حاجتیˈ روز دوشنبه در کارگروه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی خوزستان در سرسرای معاونت برنامه ریزی استان افزود: بر اساس این برنامه سهم استان در بازار کشورهای همجوار و عراق ،استمرار حضور در بازارهای هدف و تولید کالاهای صادراتی در استان که دارای مزیت اقتصادی باشد مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

وی توسعه زیرساخت های لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی با استفاده از منابع و اعتبارات دولتی را از اولویت های مهم مدیریت استان در توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی برشمرد و تاکید کرد صادرات غیرنفتی استان می تواند یکی از راه های رسیدن به توسعه پایدار و همگون در استان باشد.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان همچنین بر شناخت و اشراف کافی تجار و بازرگانان استان بر بازارهای هدف به منظور حضور مستمر در بازار و شناسایی رقبای منطقه ای تاکید کرد و اظهار داشت:تاکنون از شیوه ها و تکنیک های سنتی برای صادرات کالاهای غیرنفتی استان استفاده شده که باید در آنان بازنگری صورت گیرد.

حاجتی با بیان اینکه باید چشم انداز صادرات غیرنفتی استان و نقشه راه و استراتژی مشخص آن با استفاده از پیشنهادهای صاحب نظران ، اعضای اتاق بازرگانی ، تجار و بازرگانان و مسوولان اقتصادی استان روشن شود افزود: بدون برنامه ریزی دقیق و شناخت کافی از بازار و نیازهای آن صادرات غیرنفتی با چالش ها و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

ناظر گمرکات خوزستان در این نشست در گزارشی اعلام کرد: در ۹ ماه نخست امسال ۱۲میلیون و ۲۳۶هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۱۲۸میلیون دلار از گمرکات خوزستان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴۸درصد و از نظر ارزشی ۶۲درصد افزایش داشته است.

ˈمحمدرضا جعفریˈ محصولات شیمیایی، پلی اتیلن، سیمان، سایر محصولات پتروشیمی، روغن و گریس، آهن آلات و فولاد و مصالح ساختمانی، بنزن و انواع آن را به همراه کالاهای صنعتی به عنوان بیشترین حجم کالاهای صادراتی از گمرکات خوزستان در این مدت اعلام کرد.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه افزود:در این مدت همچنین ۱۳میلیون و ۱۲۵هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی به ارزش شش میلیارد و ۷۲۵میلیون دلار از طریق گمرکات خوزستان وارد کشور شده که در مقایسه بامدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۴۵درصد و از لحاظ ارزشی ۱۲درصد افزایش یافته است.

در این نشست گزارشی از وضعیت بندر شادگان که سه ماه پیش باهدف توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه افتتاح شد ارایه گردید.

یکی از موضوع های مورد بحث در این کارگروه که مسوولان اتاق بازرگانی خرمشهر و آبادان و شماری از بازرگانان و دست اندرکاران صادرات غیرنفتی استان حضور داشتند مساله صادرات کشاورزی و سبزی به کشور روسیه بود.

محمد شریفیان از صادرکنندگان سبزی و صیفی شمال خوزستان به روسیه گفت: روزانه ۱۲کانتینر محصولات کشاورزی و سبزی از این منطقه به بندر آستارا منتقل و از آنجا به روسیه صادر می شود.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان با ورود به این موضوع گفت: تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی فرصت خوبی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی خوزستان فراهم کرده است که باید از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را کرد.

حاجتی بر برپایی نمایشگاه دایمی محصولات کشاورزی خوزستان در مسکو پایتخت روسیه با هدف بازاریابی در این کشور با هماهنگی رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو تاکید کرد.

در این نشست ˈکیخسرو چنگلواییˈ رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:خوزستان ظرفیت لازم برای صادرات سالانه ۹۰۰هزار تن محصولات کشاورزی ، مرکبات علوفه ، ۱۸۰هزار تن محصول فراوری شده (تبدیلی) ، ۷۰میلیون انواع شاخه گل و ۱۲۰هزار تن شکر را دارد و چنانچه برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد و بازارهای هدف شناسایی شود می تواند تحول اقتصادی مهمی در استان شکل گیرد.

در این نشست که سه ساعت به طول کشید و با سوالات خبرنگاران همراه شد عنوان شد برای صادرات یک میلیون دلار محصولات کشاورزی ۲۵۰ فرصت شغلی ایجاد می شود ولی برای صادرات یک میلیون دلار نفت خام کشور تنها یک فرصت شغلی فراهم می شود.

راه اندازی گمرک دزفول ، وضعیت صادرات آبزیان استان ، پیگیری ایجاد پل هوایی اهواز – مسکو ، تسهیلات ارایه شده به بخش صادرات غیرنفتی استان ، وضعیت بنادر ، نقش منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند در توسعه صادرات غیرنفتی ، توسعه مواد معدنی از دیگر مسایل مطرح شده در کارگروه صادرات غیرنفتی بود.

منبع / ایزنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *