گزارش کامل سومین نشست مدیران تولید منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر

خورنا: عدم امکان صدور مجوز به طرح های خارج از زنجیره، پیش بینی چگونگی توسعه ی صنعت پتروشیمی کشور در آینده، ایجاد تنوع در محصولات پتروشیمی و چند خبر خوب دیگر در سومین اجلاس مدیران تولید شرکتهای پتروشیمی با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی مطرح شد.

به گزارش خورنا، به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راس هیاتی از مدیران ستادی و مدیران عامل شرکتهای عملیاتی با حضور در سومین نشست مدیران تولید شرکتهای پتروشیمی منطقه بار دیگر حمایت کامل خود را از تولید کنندگان و سرمایه گذاران کشور جهت تکمیل زنجیره های صنعت پتروشیمی اعلام کرد.

عبدالحسین بیات، با گرامی داشت یاد و خاطره ی شهدای گرانقدر دفاع مقدس، گفت: خوزستان سرزمینی است که هر وقت قدم به آن می گذاریم، حال و هوای دفاع مقدس در ذهن و جسم منعکس می شود و وقتی آن ایثارگریها را با شرایط امروز مقایسه می کنیم می بینیم که کشور با فائق آمدن بر تمامی آن مشکلات، امروز در جای جای آن، فعالیتهای اقتصادی و توسعه ای شکل گرفته است.

وی با اشاره به غیر قابل مقایسه بودن منطقه ی ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با ۲ دهه قبل، گفت: این از جمله برکات و نعمات خدا برای ملت مومن، تلاشگر و شاکر ایران است. استراتژی اصلی صنعت پتروشیمی حرکت به سمت کاهش وابستگی های دولتی است و تلاش در جهت تقویت و گسترش همبستگی های فضای کسب و کار است.

بیات خاطرنشان کرد: رویکرد حاکمیتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاب می کند تمام همت خود را بر حمایت از تولید کنندگان و سرمایه گذاران داخلی متمرکز کند چرا که اعتقاد داریم باید از تمام ظرفیتها و پتانسیلهای داخل کشور در تمام زمینه ها استفاده کرد.

وی با تاکید بر اهمیت حرکت به سوی تولید براساس ظرفیت اسمی مجتمع ها ابراز کرد: پس از تلاشهای فراوان، یک ساختار عرضه و تقاضا بر فروش محصولات پتروشیمی در بورس حاکم شد که بایستی براساس آن حرکت کرد. قدر مسلم تامین به موقع، متناسب و متعادل محصولات پتروشیمی در بازار منجر خواهد شد تا عدالت نسبی در این حوزه برقرار شود و صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی آسیب نبینند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، با بیان لزوم تولید تمامی گرید های مورد نیاز جامعه از محصولات  پتروشیمی، بر عدم امکان تولید خارج از زنجیره و رعایت تنوع تولید در این محصولات تاکید کرد و گفت: برای همراه شدن با برنامه ی کشور شرکت ملی صنایع پتروشیمی از این پس اجازه سرمایه گذاری را منحصرا در زنجیره خواهد داد و طرح هایی مجوز سرمایه گذاری می گیرند که تنوع در تولیدات را نیز مد نظر قرار داده باشند.

رعایت اصول ایمنی و محیط زیست، انجام پروژه های پژوهشی و تلاش جهت دستیابی به فناوری  های نوین و آموزش از دیگر موضوعات مورد بحث مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.

ایجاد اشتغال مستقیم برای ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر

در بخش دیگری از این اجلاس، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گزارش خود ضمن تحلیل چشم انداز اقتصاد جهانی، آینده ی توسعه صنعت پتروشیمی در شرایط کنونی منطقه ای و جهانی را مورد بررسی قرار داد.

رمضان اولادی، با اشاره به بحران اقتصادی سالهای اخیر جهان و نتایج حاصل از آن و همچنین وابستگی متقابل اقتصاد و انرژی، وجود خوراک و زیرساختهای مناسب، بازار محصول، دستیابی به تکنولوژی نوین و تامین منایع مالی را از مهمترین الزامات توسعه صنعت پتروشیمی در آینده عنوان کرد و افزود: چشم انداز اقتصاد جهانی، رشد اقتصاد، بازار انرژی جهان، عرضه و تقاضا و الگوی مصرف از شاخصه های مهم تعیین کننده در توسعه ی این صنعت است.

وی، ضمن بررسی تحولات بازار محصولات پایه پتروشیمیایی گفت: براساس پیش بینی های انجام شده، بازار این محصولات تا سال ۲۰۳۰جمعا تا ۵۰۰۰ میلیارد دلار رشد خواهد داشت که رقم بزرگی است.

اولادی با اشاره به برنامه توسعه آتی این صنعت در کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۷۶ طرح توسعه ای برای ایجاد ظرفیت ۶۷ میلیون تن با مشارکت بخش غیر دولتی با برآورد سرمایه گذاری ۵۲ میلیارد دلار در دست اجرا می باشد.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از برنامه ریزی افزایش تنوع محصولات از ۲۵ نوع به حدود ۸۵ نوع خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه بتوانیم به مرز ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت منصوبه و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر دست یابیم.

وی خوراکهای قابل دسترس، محصولات دارای زنجیره ارزش ویژه، آمایش سرزمین، توسعه مناطق ویژه جدید و همچنین شرایط رقبای صنعت پتروشیمی ایران را فاکتورهای تاثیر گذار در تدوین برنامه ششم توسعه صنعت پتروشیمی دانست.

اولادی از تعریف ۹ زنجیره تولید پتروشیمی جهت تولید ۶۲ محصول خبر داد و ادامه داد: از آنجا که مناسبترین استراتژی توسعه ی پایدار صنعت پتروشیمی مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی است، مدیریت برنامه ریزی و توسعه به منظور فراهم کردن بستر و آماده سازی بیشتر فضای سرمایه گذاری صنعت و تقویت فرایند آن اقدام به ایجاد یک مرکز سرمایه گذاری نموده است.

اصلی ترین هدف این مرکز، کوتاه سازی مسیر سرمایه گذاری در کمترین زمان و جذب سرمایه گذاران با رویکرد یک پنجره ی واحد است.

رمضان اولادی تاکید کرد: براساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به منظور یکسان سازی و تسهیل مراحل موافقت اصولی واگذاری طرحهای پتروشیمی و اجتناب از هرگونه تداخل وظایف در صدور مجوز طرح های توسعه ای، قبل از هرگونه اقدام، بایستی توافق نامه واگذاری طرح ها با متقاضیان سرمایه گذاری منعقد گردد.

برخورداری از معافیت های صادرات غیر نفتی، از جمله معافیتهای مالیاتی، در صورت انعقاد قراردادهای بلند مدت خوراک با بنگاههای مصرف کننده ی داخلی به جای صادرات محصولات پس از تایید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مهمترین مفاد آیین نامه ی اجرایی ماده ۱۵۶ قانون برنامه پنجم توسعه است که به تازگی به تصویب هیات وزیران رسیده که زمینه ی توسعه زنجیره میانی و پایین دست پتروشبیمی را فراهم آورده است.

وی در ادامه چندین طرح توسعه ای پیشنهادی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را ارائه کرد و در خلال جمع بندی سخنان خود گفت: با توجه به برنامه ریزی شرکت پتروشیمی برای راه اندازی طرح های زیادی در آینده، تشکیل کنسرسیوم بازرگانی به منظور هم افزایی و اجتناب از رقابتهای ناسالم ضروری به نظر می رسد.

ایجاد انجمنهای صنفی تخصصی، اختصاص بخشی از سود مجتمع ها جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و تاکید بر تکمیل زنجیره ی ارزش از دیگر موارد مورد تاکید مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.

افزایش ۹ درصدی تولید محصولات در سه ماه نخست سال ۹۱

پیش از آن و پس از صحبتهای آغازین میزبان جلسه در خصوص آخرین وضعیت شرکت پتروشیمی فن آوران، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در سه ماهه اول سال کمی بیش از ۷ میلیون تن تولید داشته ایم و این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است.

علی محمد بساق زاده، با ارائه تحلیلی از روند تولید شرکتهای مختلف تحت شرایط گوناگون نتیجه گیری کرد که بودجه ها بایستی در زنجیره ها بکار گرفته شود و گفت: شرایط پایدار در شرکتهای پتروشیمی که زنجیره ی آنها در داخل کشور قرار دارد بسیار بیشتر از سایر شرکتهاست.

وی با اشاره به افتتاح اخیر پروژه های برجسته اروند، اسکله مایعات وتفکیک هوای مارون، افزود: به تازگی نیز راه اندازی واحدهای اسمزمعکوس (RO ) پتروشیمی فجر و اسید نیتریک کارون نیز انجام شد که خوشبختانه واحد اسید با ظرفیت بالای صددرصد آزمایش خود را پشت سر گذاشت.

وی در پایان به آخرین وضعیت پروژه های DM پتروشیمی فجر، مجتمع شیمی تکست آریا و NF3 اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که این پروژه ها به زودی مراحل پایانی خود را طی کنند.

راه های استفاده از بخشودگی ۳۵ تا ۴۰ درصدی در عوارض

در ادامه جلسه مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به تعاملات اخیر این سازمان با گمرک و سایر نهادهای مرتبط از ابلاغ اصل ۱۳۸ قانون اساسی در خصوص ارزش افزوده خبر داد و افزود: با تعیین ارزش افزوده های جدید تمامی شرکتهای می بایست به این کمیسیون مراجعه کنند تا براساس آن از بخشودگی ۳۵ تا ۴۰ درصدی در عوارض برخوردار شوند.

علی یزدانی، همچنین در خصوص مسائل گمرکی، انجام مبادلات ارزی مناطق ویژه بر اساس تعرفه ی دولتی و معافیتهای قانونی ۲ منطقه ویژه پتروشیمی در ماهشهر و انرژی پارس همسان با مناطق آزاد کشور خبرهای خوبی به مدیران شرکتهای مستقر در منطقه ویژه داد.

انتصاب مدیرعامل فن آوران به سمت مدیرعاملی هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین اجتماعی و دریافت لوح تقدیر دوستار محیط زیست توسط ۳ شرکت بوعلی سینا، شیمی بافت و رجال از دیگر خبرهای حاشیه ای این اجلاس بود.

عبدالحسین بیات و هیات همراه پس از شرکت در این اجلاس و پیش از اتمام سفر یک روزه ی خود به ماهشهر، از پروژه های در دست اقدام شرکتهای بندرامام و کارون بازدید و با مسئولین آنها جلساتی را تشکیل داد.