افسردگی در کودکان را جدی بگیریم

خورنا  یک روانشناس آینده نگر و مدیرعامل *مرکز سلامت روان آوای زندگی* معتقد است: برخی علائم افسردگی در کودکان، براحتی قابل تشخیص نیست و باید آنها را با دقت در اعمال و گفتار کودک فهمید. حتی نوزادان نیز دچار افسردگی می شوند و این مسئله در نوزادانی که به عللی مانند بیماری به دور از والدینشان و مخصوصا مادر بستری شوند، دیده شده است.

سحر منصوری *در کارگاه «افسردگی در کودکان» در دفتر مرکزی *کانون آینده نگری ایران* با بیان این مطلب افزود: از علائم افسردگی در کودکان، اعتماد بنفس پایین توأم با احساس گناه است. طوری که دائم به دلیل کارهایی که انجام می دهد عذرخواهی کند. یا خودش را مقصر وقایعی بداند که به او ربطی ندارد.

وی از دیگر علائم را حساسیت و پرخاشگری عنوان کرد. مثل اینکه کودک دائما از چیزی شاکی باشد و در درونش حرصی داشته باشد که نتواند دلیل قطعی و منطقی برایش پیدا کند و گاهی به تربیت غلط تعبیر می­کنیم.

منصوری درباره دیگر علائم افسردگی در کودکان، مواردی را متذکر شد. همچون: شکایتهای مکرر از بیماری جسمی مانند سردرد، شکم درد،‌پا درد و… بدون علت پزشکی؛ غمگین و گریان بودن،کاهش لذت و علاقه در فعالیتهای معمول، کم حرفی و منزوی بودن کودک مخصوصا در جمع. که گاهی آنرا به اشتباه نشانه خجالتی بودن می دانیم؛ احساس خستگی شدید و تحلیل نیرو، گاهش توانایی تفکر یا تمرکز حواس و ضعف در تصمیم گیری و..

این عضو ارشد کانون، مواردی را نیز درباره‌پیشگیری و درمان این امر یادآور شد. همچون: ایجاد محیطی صمیمی و  دوستانه در محیط خانوادگی، برآوردن نیازهای کودک (به اندازه‌مناسب)، گفتگو با کودک (با آرامش به حرفهایش گوش دهید و به احساساتش احترام بگذارید. بطوری که کودک احساس امنیت و آرامش کند و بتواند براحتی مشکلش را بیان کند)، با کیفیت کردن روابط بین فردی والدین با کودک یا اطرافیان، تغییر فضایی که باعث افسردگی کودک شود، پرهیز از عنوان کردن حوادث ناگوار اجتماعی و محیطی، پرهیز از هر گونه تبعیض بین فرزندان و دیگر کودکان، ابراز صفات مثبت کودک و به رخ نکشیدن صفات منفی او، عدم شکایت والدین از ناراحتی های جسمانی کودک، عدم مطرح کردن مشکلات اقتصادی نزد کودک، و..

منصوری افزود: در صورت ارتباط صحیح و مؤثر با کودک و تشویق در بروز احساساتش، خود کودک می تواند اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذارد و یادمان باشد کودکان به هیچ وجه در برابر عواطف شدید و تنش زا مانند اختلافات بین والدین و یا جدایی والدین که ممکتست به افسردگی منجر شود مصون نیستند.