محسن رضایی

۲ تحریم نفتی ۲۰۰ میلیارد دلار به ایران ضرر زد / ایران همکاری دولت چین را فراموش نمی‌کند‌

خورنا محسن رضایی عصر امروز در حاشیه آیین تحویل سایت پتروشیمی مسجدسلیمان به پیمانکار چینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زمانی بنیاد تعاون سپاه وارد اجرای این پروژه شد اما بنا به دلایلی اجرایی نشد، اما امروز بنیاد تعاون ناجا به همراه مجموعه‌ای قدر وارد فاز اجرایی این پروژه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی پتروشیمی در این شهر از بیش از ۱۵ سال گذشته مطرح بوده است گفت: ۱۰۷ سال پیش دولت انگلیس وارد این منطقه شد و شرکتی به نام «نفت ایران ـ انگلیس» را احداث کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در آن زمان انگلیسی‌ها ۸۵ درصد منابع ایران را می‌بردند و فقط ۱۵ درصد نصیب ما می‌شد اما امروز دولت چین برخلاف دولت انگلستان فناوری و تکنولوژی را وارد کشورمان می‌کند گاز را تبدیل به فرآورده کرده، درآمد ارزی ما را بالا برده و ایجاد اشتغال می‌کند.

رضایی اضافه کرد: لذا با این رویه قطعا ملت ایران همکاری دولت چین را فراموش نخواهند کرد. وی با اشاره به همکاری‌های چین در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ عنوان کرد: در انجام مذاکرات نیز بیشترین همکاری‌ها از آن دولت چین بوده لذا ابراز قدردانی دولت و ملت ایران را از این کشور اعلام می‌کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش شرکت ووهان (پیمانکار پتروشیمی مسجدسلیمان) در اقتصاد جهانی خاطرنشان کرد: از تجارب این شرکت در مسئله پتروشیمی در سطح جهان استفاده‌های زیادی شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با دو تحریم پی‌درپی مواجه شده است تصریح کرد: یک تحریم مربوط به سال ۹۰ است که مقداری بوده و منجر به این شده که صادرات نفت از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به زیر یک میلیون بشکه برسد یعنی طی این سه سال نتوانستیم یک‌هزار بشکه از نفت را بفروشیم که این مسئله باعث شد ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی طی سه سال کاسته شود‌ از دو ماه پیش نیز تحریم دوم آغاز شده و آن مسئله کاهش قیمت نفت است.

رضایی با بیان اینکه آمریکا تحریم سه سال پیش را با کمک شورای امنیت و تحریم اخیر را به کمک عربستان انجام داد، گفت: اگر این تحریم نیز سه سال ادامه پیدا کرده و قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار برسد همان مقدار زیان یعنی ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر به خاطر کاهش قیمت نفت از دست می‌دهیم.