چهار شرط کسب علم و دانش از زبان حجت‌الاسلام قرائتی

خورنا رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: در امر علم و دانش باید توجه خود را به این نقطه عطف کرد که چه علمی را فرا می‌گیریم؛ علمی که کسب کنیم باید دارای چهار شرط باشد؛ اول این‌که واجب باشد، دوم مستحب باشد، سوم مشکلی از فرد حل کند و دیگری مشکل جامعه را حل نماید.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در نشست با دانشجویان و اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز که در مسجد امام خمینی(ره) این دانشگاه برگزار شد، با تاکید بر اهمیت لحظات عمر و داشتن مدیریت زمان، عنوان‌کرد: باید از لحظات عمر استفاده کرد و با پرورش جوهر اسلامی خود بصیرت را در خویشتن محقق کنیم. فرازهایی از تفسیر آیات سوره عصر حاکی از اهمیت و ارزش زمان است.

وی به آیه اول این سوره اشاره کرد و افزود: خداوند به همه لحظات زمان قسم خورده است؛ منتهی به سحر سه بار قسم خورده است.

این مفسر قرآنی همچنین با اشاره به داستانی از حضرت علی(ع) تصریح‌کرد: آرایشگری برای پیرایش امام علی(ع) نزد ایشان رفتند و همین که می‌خواست صورت آن حضرت را پیرایش کنند، امام مشغول ذکر بود، آرایشگر به وی گفت لحظه‌ای لبت را نگه‌دار تا من پیرایش تو را کامل کنم؛ حضرت در پاسخ به او فرمود ”اگر لبم را نگه دارم یک «سبحان الله» را از دست می دهم”.

وی ادامه‌داد: با تامل در این سخن حضرت در می‌یابیم لحظات عمر دارای ارزش هستند و باید توجه مضاعف به این نقطه معطوف کنیم که عمرمان را در چه مواردی صرف می‌کنیم؛ به عنوان مثال امروزه تماشای برنامه‌های ورزشی و به بیان بهتر ورزش دیگران وقت زیادی را از بعضی از جوانان می‌گیرد در حالی که استفاده بهینه آن است که خود به انجام ورزش بپردازیم زیرا با تماشای ورزش یک ورزشکار چیزی عایدمان نمی‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی در ادامه به تعطیلی‌های زیاد در روز شمار تقویم روز اشاره و اظهارکرد: روزهای تعطیلی زیادی داریم که هر یک از ما به نوبه خود باید آن‌ها را به بهترین صورت مدیریت کند، زیرا چنانچه حساب شود در مدت زمان چهار سال تحصیلی لیسانس، با احتساب تعطیلی‌های روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلی‌های بین دو ترم، روی هم رفته یک سال تحصیلی درست به زحمت خواهیم داشت که آن نیز بستگی به نوع استفاده دانشجو از آن دارد. پس اهمیت مدیریت زمانی با وجود روزهای تعطیلی زیاد، ارزشی مضاعف می‌یابد.

وی در خصوص استفاده بهینه از زمان و مکان به معضل هوای گرم اهواز اشاره‌کرد و گفت: پیشنهاد داده‌ام که دانشگاه اهواز با دانشگاه اراک قرارداد تحصیلی منعقد کند؛ به این ترتیب از تعطیلی سه ماه دانشگاه اهواز در سال جلوگیری شود، زیرا اراک دارای هوای خنکی است و به این ترتیب می‌تواند در فصل‌های گرم پذیرای دانشجویان خوزستانی باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی در زمینه استفاده بهینه از زمان عمر مشکل اساسی را جوهر اسلامی عنوان و اظهارکرد: به طور کلی باید گفت مشکل اساسی این است که جوهر اسلامی کم است، به این معنا که هر فرد باید فارغ از جامعه، به عقل و خدای خود مراجعه کند و آن‌ها را معیار قرار دهد؛ زیرا اگر این کار را انجام دهد به بصیرت می‌رسد.

وی ادامه‌داد: دشمنی آمریکا نیازمند دلیل نیست زیرا به روشنی می‌دانیم که آنان هیچ یک از کشفیات علمی خود را برای ما ظاهر نمی‌کنند و اما اآچه از برنامه‌های انحرافی که ذهن جوانان را به خود مشغول کند و آنان را از تحرک و پویایی بیندازد را به وفور در اختیار جوانان قرار می‌دهد و هدفشان این است که جوانان کشور را در سطحی نگه دارند که چیزی نفهمند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر لزوم کسب هنر علاوه بر علم و دانش افزود: به گفته ریاست جمهوری دو سال دیگر چند میلیون فوق لیسانس بیکار داریم، لذا جوانان باید توجه داشته باشند که فقط کسب علم و دانش را هزینه زندگی نکند و لازم است هنرهایی را در کنار علم و دانش کسب کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: جوانان و به‌ویژه بانوان باید توجه خود را به از دست ندادن فرصت‌های ازدواج معطوف کنند و طوری نباشد که برای امر ازدواج سنگ‌اندازی کنند و بهانه علم و دانش و طی مدارج لیسانس و فوق‌لیسانس را عنوان کنند، زیرا در آیات قرآن کریم بر ازدواج به عنوان گزینه‌ای برای آرامش توصیه شده است؛ همانگونه که روشن است انسان دارای سه نیاز اساسی اول هوا، دوم آب و سوم مسکن است و قرآن از همسر به سکن تعبیر می‌کند.

وی ادامه‌داد: مورد دیگر این‌که در بحث ازدواج به گفته آیت‌الله بهجت باید بیشترین هزینه را بر همت گذاشت و در فرصت‌هایی که برای ازدواج پیش می‌آید بهانه داشتن خواهر و برادر بزرگتر، سواد برتر و مسکن و امثال آن از سوی هیچ یک از آقایان و بانوان نباید عنوان شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پایان به آیات دیگر سوره عصر اشاره‌کرد و گفت: در سوره عصر دو کلمه «خسارت و زیان» آمده است که بین ضرر و خسارت تفاوت است؛ ضرر به معنای پایین آمدن نرخ است اما خسارت که در این آیه گریبانگیر انسان است از بین رفتن سرمایه است؛ یعنی این بیان قرآنی وجود انسان را به مانند یخی مثال می‌کند که از هر طرف در حال آب شدن است و تنها راه نجات او عمل (الصالحات) است، زیرا معنی صالح یعنی این‌که یک عمل صالح انجام دهیم صالحات چند عمل صالح را شامل می‌شود و الصالحات یعنی همه اعمال صالح را شامل می‌شود و آیه تنها راه نجات انسان را انجام الصالحات بیان می‌کند.

مرجع / ایسنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *