لازمه برقراری ارتباط دانشگاه با صنایع احساس نیاز صنعت به پژوهش است

خورنا

محمد رعایایی شامگاه گذشته در آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان خوزستان اظهار کرد: هفته پژوهش در سال های گذشته خاص دانشگاه بود اما در سه سال اخیر دستگاه های اجرایی هم شرکت دارند و جنبه استانی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سیاست های کلی علم و فناوری ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی فناوری تحقیقات با سایر بخش ها و افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد برای رسیدن به جایگاه اول علمی و فناوری در منطقه است.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز به برنامه های اجرا شده در هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: در هفته پژوهش، سمینارها و کارگاه هایی برگزار شد که از مزایای آنها می توان به برقراری ارتباط بین مراکز علمی، سازمان ها و ادارات اشاره کرد و بر استفاده از پتانسیل های دانشگاه ها برای حل مشکلات در سطح کشور به خصوص صنعت تاکید شد.

وی با اشاره به اینکه سمینارهایی با هدف شناخت مشکلات و معضلات صنایع برگزار شد، عنوان کرد: یکی از کارهای مصادف با هفته پژوهش، افتتاح مرکز تحقیقات فولاد با همکاری گروه ملی صنعتی فولاد ایران بود.

رعایایی تصریح کرد: برگزاری مسابقه علمی که برای اولین بار به هفته پژوهش اضافه شده است و متولی آن دانشگاه آزاد اسلامی بود به دلیل نرسیدن به حد نصاب، این مسابقه به سال آینده موکول شد.

وی به پیشرفت خوب ایران در زمینه چاپ مقالات و تولید علم در فاصله سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ اشاره کرد و افزود: ایران دارای رتبه ۱۷ جهان و بالاتر از ترکیه، رتبه اول در منطقه و رتبه پنجم در آسیا در زمینه چاپ مقالات و تولید علم است.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه تصریح کرد: وقتی در کشور ایران، خودروسازان بعد از ۵۰ سال همان پیکان را تولید می کنند چه زمانی می خواهند نیاز به تحقیق و پژوهش را حس کنند؟ اگر صنایع بخواهند ما دانشگاهیان مجبور هستیم جوابگو باشیم و لزوم برقراری این ارتباط احساس نیاز صنایع به پژوهش است.

منبع / مهر