نگاه به پژوهش نباید ویترینی باشد

خورنا نجم الدین ساکی شامگاه گذشته در آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان خوزستان اظهار کرد: کشوری که دستش از علم تهی است نمی تواند توقع عزت، استقلال، هویت، شخصیت و رفاه داشته باشد و به عبارتی طبیعت زندگی بشر و جریان امور زندگی این است.

وی ادامه داد: به عبارت گویاتر علم «عزت» می بخشد، چنانچه روشن است پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران در این مدت سی و چند سال پیشرفت های حیرت آوری داشته است به طوری که حائز به دست نیافتنی ها شده است و این گفته گواهی مراکز علمی معتبر دنیا است که اذعان دارند سریع ترین رشد علمی در همه دنیا در این سال ها در جهمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است.

سرپرست اداره ارتباط صنعت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: ارزش و اهمیت خوزستان برای ایران اسلامی همانند ارزش و اثر جمهوری اسلامی در منطقه و فرامنطقه است بنابراین توجه به استعدادها و ظرفیت های کلان نیروی انسانی و جغرافیایی آن می تواند در تسریع حرکت رو به جلوی کشور بسیار موثر باشد.

وی بیان کرد: استفاده بهینه از نیروی جوان و فضا سازی مناسب برای پژوهش در زمینه های مورد نیاز، اولویت دارد زیرا طبق فرمایش مقام معظم رهبری پژوهش ها باید تابع نیازهای واقعی کشور چه در حوزه ملی و چه در حوزه محلی باشد، علاوه بر این پائین آوردن سن مدیریت در پژوهش می تواند در چابک سازی و استعدادیابی مدیران برتر کمک می کند و محصول آن مدیران کلان لایق برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

ساکی عنوان کرد: آشنا نبودن با پژوهش و اهمیت آن عامل اصلی قربانی کردن ایده ها و انگیزه در جامعه پژوهی خواهد بود که این گریبان بسیاری از مراکز پژوهشی و آموزشی ما را گرفته است، آسیبی که به توازن و طرح پیشرفت جمهوری اسلامی ضربه خواهد زد.

وی به راه اندازی با تاخیر بنیاد نخبگان در خوزستان اشاره کرد و افزود:راه اندازی با تاخیر بنیاد نخبگان استان ها در اواخر دولت دهم که خوزستان هم یکی از آنها بود موجب مهاجرت بسیاری از ظرفیت های علمی استان به خارج از استان و بعضا خارج از کشور، ایده پردازی و ثبت اختراعات جوانان استان در دیگر استان ها، عدم تخصیص مناسب و به موقع به پژوهشگران ساکن استان، عدم هماهنگی و نبود یکپارچگی در تحقیقات دانشگاه ها و پژوهشکده های و… را فراهم آورد.

سرپرست اداره ارتباط صنعت و دانشگاه بیان کرد: من پشت این تریبون در دولت دهم نیز اعلام کردم نگاه به پژوهش نباید ویترینی باشد و به نخبگان و پژوهشگران نگاه ابزاری در فصل های خاص داشت چرا که اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار عزت منطقه و جهان برای موفقیت در جبهه جنگ نرم، جنگ اقتصادی و همچنین جنگ فرهنگی نیازمند استفاده حداکثری از اعصاب حرکتی خود برای تواناتر شدن عضلات بازوان خود است.

وی در پایان پیشنهاداتی را بیان کرد و گفت: ایجاد ارتباط قوی بنیاد نخبگان و حوزه سلامت به منظور حفظ سرعت رو به جلوی سلامت و بهداشت استان، استفاده از پژوهشگران و نخبگان در مراکز دولتی و غیر دولتی مرتبط برای آشنایی با ساختار مدیریتی و پائین آوردن سن مدیران آینده برای افزایش و کارایی مدیران، تاسیسا اتاق های فکر بنیاد نخبگان در استانداری و فرمانداری ها و تمرکز بنیاد نخبگان در استعدادیابی در مناطق محروم می تواند در پیشرفت پژوهشی استان موثر باشد.

منبع / مهر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *