در جلسه شورای اداری استان خوزستان مطرح شد؛

یادگار امام: مقتدایی از مدیران توانمند جمهوری اسلامی است/ از گذشته به اهالی خوزستان علاقه دارم/ رفع محرومیت همت میخواهد

خورنا سید حسن خمینی گفت: مقتدایی از مدیران توانمند جمهوری اسلامی ایران است.

به گزاش خورنا از اهواز، عصر امروز پنج شنبه در جلسه اداری شورای اداری استان خوزستان، در آغاز سخنان خود بیان کرد: استاندار خوزستان آقای مقتدایی از مدیران توانمند جمهوری اسلامی ایران است. وی خدمات فراوانی هم در دوره های قبل و هم در دوره فعلی داشته است.

اظهار داشت: پرسشی که در بسیاری از مواقع به ذهن من خطور می کند و ممکن است برای بسیاری دیگر نیز مطرح باشد؛ این است که اگر امروز امام در میان ما بودند؛ چه انتظاری از ما داشتند و انتظار  امام در حال حاضر یا همیشه تاریخ از مسوولین و مردم چیست؟

یادگار امام افزود: برای پاسخ به این پرسش می توان به وصیت نامه امام مراجعه کرد؛ اما من سعی می کنم بر اساس قاعده استیصادی (به معنای صید کردن)، بر اساس جمع حاضر به این پرسش پاسخ دهم.

وی در پاسخ به این پرسش به شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان شعار بزرگ انقلاب اشاره کرد و افزود: علاوه بر آن انقلاب شعارهای بزرگ دیگری مانند نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی در کارنامه و فرهنگ وجود دارد. اما آرمان دیگری که در آن زمان برای جامعه اسلامی ترسیم شد؛ رفع محرومیت از همه عرصه های جامعه مان بود؛ هم محرومیت اقتصادی ، هم سیاسی و هم فرهنگی.

یادگار امام یادآور شد: وقتی انقلاب پیروز شد؛ آرمان خواهان نخستین به رهبری امام، همه تلاششان را کردند تا محرومیت را بردارند و حتی شعار سه گانه مطرح شده، بیان دیگری برای رفع محرومیت بود؛ یعنی استقلال رفع محرومیتی است که ناشی از وابستگی است، و آزادی محرومیتی است که ناشی از استبداد است و جمهوری اسلامی رفع محرومیتی است که یک جامعه در اثر بی توجهی به معنویت دچار آن می شود. از این رو تمام تلاش انقلابیون در ابتدا به یک عرصه محرومیت منحصر نمی شد و شامل همه عرصه ها بود و حتی به خارج از مرزها کشیده می شد. رفع محرومیت آرمان انقلاب بود که همیشه باید پیش روی ما باشد تا راه را گم نکنیم.

سید حسن خمینی ادامه داد در همین راستا جهاد سازندگی، کمیته امداد و … در همان ماه های اول انقلاب تشکیل شد و واژه مستضعف برای محرومین به کار برده شد؛ تمام تلاش انقلابیون این بود که وابستگی که آن ها را به ضعف کشانده محکوم است و باید فرآیند استکمال محرومین توسط جامعه دنبال شود. به قدری این بحث ها پررنگ شد که انقلاب به کمونیسم متهم شد و امام آن پاسخ معروف را دادند که ما نه طرفدار کمونیسم هستیم و نه سرمایه داری.

یادگار امام در ادامه سخنان خود با تأکید بر دنبال کردن موضوع محرومیت به عنوان یک بحث کلان؛ تصریح کرد: انتظار امام از مسوولان تلاش در جهت محرومیت زدایی؛ از جمله محرومیت های فرهنگی و اخلاقی است. جامعه ای که در آن فقر باشد؛ لاجرم به فرموده پیامبر به کفر می رسد؛ چه رسد به فسق. هیچ وظیفه ای پیش روی مسوولین به پررنگی تلاش برای رفع محرومیت از عرصه های جامعه نیست و بزرگترین انتظار امام از ما همت بیشتر برای رفع محرومیت است.

وی با تأکید بر رفع محرومیت از عرصه سیاسی، اظهار داشت: جامعه ای که آزاد نباشد؛ جامعه محرومی است؛ بهخصوص آن که آزادی شعار انقلاب است. جامعه ای که مردم احساس کنند برای حرف زدن باید هزینه دهند؛ جامعه مطلوب اسلامی نیست؛ بلکه جامعه مطلوب اسلامی، مدینه النبی و کوفه علی (ع) است که مردم در آن راحت حرف می زنند؛ جامعه ای که در آن حرف زدن باعث پرداخت هزینه نمی شد؛ بلکه باعث ارتفا و بالارفتن جامعه می شد.

سید حسن خمینی ادامه داد: رابطه مردم و مسوولین باید مانند رابطه فرزند و پدر باشد. پدر اگر در جایی فرزند را منع می کند، از روی خیرخواهی است و نه تمامیت خواهی.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع مهم استقلال اشاره کرد و با بیان این که استقلال نعمت بزرگی است که نباید آن رافراموش کرد: یادآور شد: قرن ها در این کشور حاکمینی بودند که بدون اجازه بیگانه جرأت تصمیم گیری نداشتند و لذا استقلال نعمت بزرگی است که باید آن را قدر دانست. در آن روزگار حتی آزادیخواهان مملکت در یک سفارتخانه خارجی تحصن کردند؛ البته طیف وسیعی هم در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شدند. اما امروز استقلال جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای مطرح است که دفاع مقدس و خود شهیدان و پیوند عاطفی مردم با امام از عوامل آن است . شاید هیچ کس چون بنده درک نکند که این پیوند عاطفی به چه میزان بوده است. اگر مردم به من محبتی می کنند؛ ربطی به من ندارد؛ هزاران «حَسَن» وجود دارد، اما این محبت مردم به خاطر پیوند عاطفی و علاقه مردم به امام است.

یادگار امام تأکید کرد: بزرگترین کاری که همه به عنوان ادای دین باید انجام دهند؛ رفع محرومیت است و بدانید که قبل از شما مسوولین دیگری بودند و پس از شما نیز افرادی دیگر. قدر این دوران کوتاه مسوولیت را بندانید و توجه کنید که ادای دین به امام و شهدا تلاش بیشتر برای رفع محرومیت است.

وی با اشاره به پتانسیل ها استان خوزستان گفت: من اولین بار حدودا سیزده چهارده ساله بودم که به خوزستان آمدم و از آن زمان به اهالی آن علقه دارم. این پتانسیل های استان نباید جایی برای رفع محرومیت بگذارد. رفع محرومیت عرب و کرد و لر و فارس نمی شناسد؛ بلکه همت می خواهد. باید تلاش وافری برای رفع بیکاری کنیم که این در گرو سرمایه گذاری است و در این راستا نظام بوروکراتیک استان باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی راه را برای سرمایه گذاری باز کند. البته جذب سرمایه آرامش می خواهد و کسی که آرامش درون ندارد؛ دیگران را هم آرام نمی کند. همان طور که امام می گویند رفتار درس می دهد؛ نه گفتار. شخص ایشان نیز در خانواده درس اخلاق نمی گفت، اما انسان وقتی به ایشان نزدیک می شد، اخلاقی می گشت و مانند یک میدان مغناطیسی دیگران را چون براده های آهن جذب خود می کرد.

وی ادامه داد: هیچ وقت از امام؛ یک سخنرانی قوی و خطیب وار نشنیدید. امام  یک خطیب مانند خطبایی که پشت سر هم آیه و روایت می خوانند نبود. اما وقتی حرف می زد همه را آرام و دل ها را به هم نزدیک می کرد و رادیو وقتی سخنرانی ایشان را پخش می کرد، مردم متأثر می شدند.

سید حسن خمینی با اشاره به سخنان استاندار خوزستان در خصوص آمادگی چهت پیشرفت سرمایه گذاری در استان، تصریح کرد: در این راستا باید گذشته ها را رها کنیم و دل هایمان را پاک کنیم. باید برای ادای دین به آرمان ها و برای فردای جامعه همت کنیم تا اشتغال و سرمایه گذاری رشد یابد که همه این ها مستلزم پاک کردن دل ها از کینه ها  و بالابردن تحمل است. وی در پایان سخنان خود یادآور شد: استان خوزستان با توجه به نیروی انسانی بالا منابع طبیعی، سرمایه انسانی، آب و زمین شأن بالاتری دارد و کسی که همه این ها را در کنار هم جمع کند؛ دستی است که باید آن ها را به هم گره بزند و آن دست نیاز به دل های به هم گره خورده دارد.

پیش از سخنان یادگار امام استاندار خوزستان طی سخنانی ضمن اشاره به فعالیت ها استانداری خوزستان در ماه های اخیر بر ضرورت توجه به تجربیات دوران مدیریت دفاع مقدس تأکید کرد و یادآور شد: مدیریت این جنگ و دفاع مقدس در دست حضرت امام بود و پیشنهاد می کنم در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، موضوع دفاع مقدس به طور ویژه بررسی شود و در یک همایش علمی دفاع مقدس یا در قالب پایان نامه های دانشگاهی تجربیان آن دوران به طور مستند باقی بماند. ناصر سودانی نماینده اهواز در مجلس ضمن خوش آمد گویی ، بر ضرورت توجه به پتانسیل های استان خوزستان تأکید کرد.