امکان محرومیت مادام‌العمر ورزشکاران با یک بار دوپینگ

خورنا ورزش کردن باید در شرایط طبیعی و فیزیولوژیک بدن انجام شود و قطعا وقتی بخواهیم این شرایط را بر هم بزنیم مجبور هستیم مواد یا هورمون​هایی اضافه بر آن‌چه از بدن تولید می​شود، از خارج به آن اضافه کنیم.

 

وی افزود: به طور طبیعی این کار می‌تواند شرایط فیزیولوژیک و تولید هورمون​ها و حتی قدرت عضلانی بدن را آن قدر بالا ببرد که به مفاصل آسیب برساند و علاوه بر این، خود آن هورمون​ها می‌تواند با اثرات جانبی خود باعث عوارض جبران‌ناپذیر ​شود. به طور مثال اگر هورمون جنسی باشد می​تواند با عوارضی مانند ایجاد تاسی در ناحیه سر، بروز جوش​های آکنه، بیماری​های کبد و روحی – روانی همراه باشد.

 

رییس هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: ریزش مو و بزرگ شدن سینه در آقایان که ناشی از هورمون جنسی است، دیگر برگشت پذیر نیست و برای درمان آن‌ها باید اقدامات دیگر انجام شود. بر همین اساس این موضوع شرایط فیزیولوژیک و طبیعی بدن فرد را بر هم می​زند که می​تواند جبران پذیر نباشد و عوارض آن ماندگار باشد.

 

وی خاطرنشان‌کرد: متاسفانه در ورزش​های حرفه​ای و قهرمانی زمانی که هدف تغییر می​کند و دیگر سلامتی مطرح نیست و شرایط دیگری مطرح باشد و هدف رسیدن به عنوان اولی، درآمد بالا و معروف شدن باشد، باعث می‌شود که افراد روی به استفاده از موادی آورند که عملکردشان افزایش پیدا کند و بر همین اساس به سمت دوپینگ و شیوه​ها و راه​های متعدد آن می​روند.

 

روزدار افزود: هر رشته ورزشی نیز دوپینگ خود را دارد و موادی که جهت دوپینگ در رشته​های مختلف استفاده می​شود، متفاوت است. وادا یا همان آژانس بین​المللی مبارزه با دوپینگ ژانویه هر سال لیست خود را به کشورهای مختلف ارایه می​دهد تا از طریق نادوهای کشورها یا همان سازمان​های مبارزه با دوپینگ کشورها، به زیر مجموعه ورزش کشورها انتقال پیدا کند. در این لیست​ گاها هر ساله مواد جدیدی اضافه می​شود یا تغییراتی در موادی که قبلا جزو لیست ممنوعه بوده​اند، ایجاد می​شود.

 

وی بیان کرد: لیست ممنوعه شامل گروه​های مختلفی است که ازجمله آن می​توان به هورمون​های جنسی، برخی پروتئین​ها و هورمون​ها مانند انسولین، برخی عوامل ماسک​کننده یا همان عوامل پوشاننده، برخی محرک‌ها، مخدرها، ترکیباتی که از حشیش گرفته می​شود و ترکیبات بتامتازون اشاره کرد.

 

مامور کنترل دوپینگ در خوزستان گفت: خیلی از این مواد می​توانند هم بر اعصاب مرکزی و هم محیطی تاثیر بگذارند و در واقع تمام عواملی که سبب افزایش عملکرد ورزشکار شود، دوپینگ محسوب می​شود. گاهی اوقات عوامل دیگری مانند دستکاری نمونه هم جزو دوپینگ محسوب می​شود. اکنون دوپینگ دیگری هم که تقریبا در جهان معروف شده است، دوپینگ ژنی است که با تغییر ساختار ژنتیکی، باعث افزایش عملکرد فرد می​شود.

 

وی عنوان کرد: مصرف هورمون​های استروئیدی در هر شرایطی که فرد را تست​ کنند، دوپینگ محسوب می‌شود اما ممکن است مصرف الکل در فوتبالیست​ها دوپینگ محسوب نشود ولی همین ماده در رشته موتورسواری یا ورزش​های هوایی دوپینگ محسوب می​شود. بتابلوکرها در خیلی از رشته​ها جزو دوپینگ محسوب نمی​شوند ولی در رشته​های تیراندازی، تیر و کمان و موتورسواری دوپینگ محسوب می​شوند. پس موارد دوپینگ در رشته​های مختلف، متفاوت است.

 

روزدار درباره مصرف چای، قهوه و کوکاکولا و آیا این‌که این مواد می​تواند باعث مثبت شدن دوپینگ ورزشکار شود؟ گفت: چای اصلا باعث دوپینگ نمی​شود ولی در کوکاکولا، قهوه و ترکیباتی که کافئین داشته باشند اگر مصرف از حد مجاز بالاتر برود، جزو عواملی هستند که به عنوان دوپینگ محسوب می​شوند. به طور مثال کلنوبوترول که دارویی است که جهت درمان آسم مصرف می​شود، اگر از یک حد بالاتر برود، می​تواند دوپینگ محسوب شود.

 

وی درباره فرهنگ​سازی در این زمینه خاطرنشان‌کرد: من اعتقاد دارم که طی چند سال اخیر در این زمینه خیلی کار کرده​ایم ولی با این وجود وقتی تست دوپینگ ورزشکاری در سطح کشور یا ملی مثبت اعلام می​شود، یعنی این‌که هنوز جا برای کار کردن خیلی وجود دارد. ما خودمان در سال گذشته در استان چهار دوره آموزشی ضد دوپینگ برگزار کردیم و در سطح کشور نیز چنین دوره​هایی برگزار می​شود.

 

رییس هیات پزشکی ورزشی خوزستان بیان کرد: ما هنوز آن طور که باید و شاید نتوانسته​ایم در خصوص عوارض و مضرات دوپینگ و این‌که چه اثرات سوئی در ورزش دارد، آموزش مناسب داشته باشیم در حالی که زمانی که ورزشکاران از عوارض دوپینگ اطلاع پیدا کردند، دیگر خود به خود نیاز به بازرسی و حذف عوامل دوپینگ نیست؛ چرا که دیگر خود افراد مُبلغی برای مبارزه با دوپینگ می​شوند.

 

وی افزود: به هر حال کار درخصوص آموزش و فرهنگ​سازی در این زمینه آغاز شده است و در حال طی کردن مسیر خوبی است اما تا رسیدن به هدف اصلی، خیلی فاصله داریم. جرم و جنایت همیشه از تشخیص و قانون یک قدم جلوتر است و گاهی مواقع، زمانی جرم را می​شناسیم که چندین ماه یا سال در جریان است و گاهی اوقات هم برخی عوامل که باعث آسیب رساندن به جامعه و ورزشکاران می​شوند، مدت​های مدیدی وجود داشته‌اند ولی ما بعد آن‌ها را تشخیص می​دهیم و به دنبال راه‌حل آن هستیم، در حالی که این موضوع در مدتی که در جریان بوده اثرات سوء خود را بر جامعه و ورزشکاران گذاشته است.

 

روزدار درباره قوانین و مجازات​های دوپینگ، گفت: قوانین دوپینگ محکم است و آنچه وادا مشخص کرده است فرد از انجام فعالیت​های ورزشی از دو تا چهار سال و مادام‌العمر محروم می​شود که با توجه به نوع دوپینگِ فردی که مثبت اعلام شده است، تصمیم​گیری​ها درباره او متفاوت خواهد بود و همچنین مجازات سنگین، برای قاچاق و فروش مواد دوپینگ در نظر گرفته می​شود. در مواردی هم که ثابت شود فرد ناآگاهانه از مکمل دارویی استفاده کرده است، معمولا از تخفیف مجازات برخوردار خواهد شد. در برخی کشورها نیز مازاد بر مجازاتی که وادا در نظر می​گیرد، خود آن کشور نیز برای ورزشکاران دوپینگی خود مجازاتی در نظر می​گیرد. فردی هم که در مسابقات مقام آورده باشد و بعد تست دوپینگ آن مثبت اعلام شود، مقام از او گرفته می​شود و هر گونه تسهیلاتی هم که از این طریق به دست آورده است، پس گرفته می​شود و در مدتی که برای او حکم زده می​شود، او از انجام هرگونه فعالیت ورزشی، حتی مشاوره ورزشی، مربیگری و داوری باید دور بماند.

 

وی خاطرنشان‌کرد: رییس وادا آخرین بحثی که مطرح کرده است، این است که اگر ثابت شود عوارض و تاثیرات دوپینگ برای ورزشکاران مادام‌العمر است، امکان دارد محرومیت​های دو و یا چهار سال حذف شود و فرد با همان بار اول استفاده از چنین موادی، برای مادام‌العمر درباره او حکم صادر شود.

منبع / ایسنا