لزوم گسترش آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای در خوزستان

خورنا با بیان اینکه آموزشکده‌ها تربیت نیروی کار و تولید شغل می‌کنند، اظهار کرد: امروز فارغ‌التحصیلان گرچه نگاهی به کارهای دولتی دارند اما بیشتر به کارهای مهارتی گرایش دارند.

وی افزود: استان خوزستان که ۴۰ درصد صنعت را در خود جای دارد و رتبه نخست در بخش کشاورزی را دارد اما متاسفانه حجم پایین شرکت‌ها را دارد که آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای باید بیشتر شوند.

علوی با بیان اینکه در استان خوزستان تنها پنج آموزشکده داریم و تنها سه درصد دانشجویان استان را دانشجویان فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌دهند، گفت: اگر به نیروی تربیت فنی و تکنسین اهتمام ندهیم، کماکان در آینده نیروی کار صنایع از افراد غیربومی تامین می‌شود.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران تصریح کرد: استان خوزستان باید بیشترین اهتمام را به تربیت تکنسین فنی داشته باشد که در بخش اشتغال‌آفرینی و صنایع بومی، نیروی متخصص کار را از فرزندان بومی تامین کنیم.

وی ادامه داد: با برگذاری نمایشگاه دستاوردهای فنی و حرفه‌ای، حدود ۷ هزار و ۸۰۰ بازدید کننده از این نمایشگاه داشتیم که بیشتر دانشجویان و هنرجویان هنرستان‌ها بودند.

علوی عنوان کرد: نمایشگاه تجربه موفقی بود که برای ترویج رشته‌های فنی باید اطلاع‌رسانی می‌شد؛ با این نمایشگاه چشم‌انداز رشته‌ها و آینده شغلی و تضمین کار را به اطلاع مردم برسانیم که بهبود وقت خود را صرف گرایش‌های تحصیلی که زمینه اشتغال آنها مهیا نیست، نکنند.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران با بیان اینکه در زمینه توسعه آموزشکده‌ها نگرش استاندار خوزستان با توجه به اشراف در تربیت نیروی انسانی و بحث اشتغال، بسیار مثبت است و از سال گذشته بر توسعه آموزشکده‌ها در شهرهای بزرگ استان تاکید داشته است؛ در بازدید از آموزشکده فنی و حرفه‌ای نیز اعلام کرد که مشاوری برای توسعه آموزشکده‌ها قرار می‌دهد.

وی افزود: مدنظر داریم که ظرفیت آموزشکده‌ها را از ۶ هزار به ۱۵ هزار نفر توسعه دهیم؛ رشته‌های فنی در استان متناسب با جمعیت دانش‌آموزی دختران استان نیست و تنها محل برای ادامه تحصیل دختران در رشته‌های فنی آموزشکده دختران اهوازی است که باید برای دسترسی دختران به رشته‌های فنی در قطب‌های استان، دسترسی دختران به آموزشکده‌ها را فراهم کرد.

علوی تصریح کرد: درحال حاضر دو پروژه با زیربنای ۴ هزار متر از محل اعتبارات ملی شامل فضای کارگاهی و فضاهای آموزشی در حال اتمام است که با نظر مساعد استاندار خوزستان تجهیزات ۱۲ رشته جدید را برای سال آینده فراهم خواهیم کرد که ظرفیت آموزشکده‌ها و تعداد رشته‌ها افزایش یابد.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران ادامه داد: توسعه رشته‌های کاردانی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتباط مستقیم با توسعه رشته‌ها در هنرستان دارد؛ بنابراین برای اینکه رشته‌ها را در استان توسعه دهیم ابتدا در هنرستان‌ها باید این رشته‌ها را توسعه داد، در غیر این صورت توسعه هر رشته جدید در آموزشکده‌ها منجر به جذب دانشجوی غیربومی می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: برای سیاست پذیرش دانشجوی بومی با همکاری تنگاتنگ با آموزش و پرورش، پس از نیازسنجی، این رشته‌ها در هنرستان‌های استان تامین شود که برای تاسیس رشته‌ها در آموزشکده‌ها اقدام کنیم؛ الان قصد ایجاد ۱۲ رشته جدید در آموزشکده را داریم.

منبع / فارس