بی تدبیری در توزیع آب؛

چرا رودخانه زهره در شهرستان هندیجان در فصل بارندگی باید خشک باشد؟ +تصاویر

خورنا جمعی از کشاورزان شهرستان هندیجان ضمن تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان، مراتب اعتراض خود را نسبت به خشک شدن رودخانه زهره و ضررهای ناشی از آن را به گوش مسئولان رساندند.

کشاورزان معترض برخی از بی تدبیری های اخیر در مدیریت آب رودخانه زهره را مسبب وقوع این آسیب ها ،آن هم در فصل بارندگی می دانند و خواستار تجدید نظر اساسی در روند مدیریت آب این رودخانه حیاتی و توقف و جبران این خسارت ها شدند .

رودخانه زهره یا هندیجان با طول تقریبی حدود ۲۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.

این رودخانه  از استان فارس میگذرد و بعد از خارج شدن از استان فارس به مسیر خود به سمت جنوب غرب ادامه می دهد و از کنار شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می کند که پس از ریخته شدن رودخانه های سردشت(زیدون) بهبهان به سمت شهرستان هندیجان در جنوب تغییر مسیر داده و با گذشتن از این شهرستان به خلیج فارس می ریزد.

_______ ____ .j-pg

بحرانی که علی رغم  اعتراضات و تجمعات کشاورزان این شهرستان ، هنوز در عمل هیچ نهاد و مسئولی خود را متعهد به کاهش دامنه آن نمی داند و باعث نابودی بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت این منطقه خواهد شد.

براستی ریشه این بی‌توجهی چیست؟

مشکل خشک شدن رودخانه هندیجان در زمستان خشکسالی نیست. بی تدبیری است؛ توزیع نامناسب آب سدهای کوثر و آسک و بسته شدن این سدها دلیل اصلی بحران بزرگ کم آبی دربخش کشاورزی شهرستان هندیجان و بی تدبیری در توزیع نامناسب آب از دلایل اصلی وقوع این بحران بزرگ است.

در حال حاضر حیات این رودخانه و کل منطقه ی تحت تاثیر آن ، به خطر افتاده است… متأسفانه سیاست های غلط، تاثیرات خشکسالی را مضاعف کرده است. در صورتی که در موارد مذکور چاره اندیشی به عمل نیاید منطقه به زودی درگیر بحران های اجتماعی، و اقتصادی جدی خواهد شد که برون رفت از آن بسیار مشکل خواهد بود._______ ____ __ ___ ۹۳

احداث سد و حفر کانال‌های آب در بالادست رودخانه زهره هندیجان، آن را دچار بحران کرده است و باعث شده زهره در فصل بارندگی محلی برای بازی فوتبال کودکان شود .

سالانه میلیون ها متر مکعب آب از این رودخانه زهره ، وارد دریای خلیج فارس می شود و هدر می رود.

از مسئولین تقاضا می شود برای جلوگیری از هدر رفت آب و ریختن آن به دریا برنامه های سد سازی و آبخیزداری در دهانه خلیج فارس را اجرا کنند زیرا با برنامه ریزی های اصولی می توان از هدررفت این میزان حجم بالای آب جلوگیری و از آن استفاده بهینه کرد.

تصاویر زیر از خشک شدن رودخانه ی زهره هندیجان  و ابعاد بحران کمبود آب در بخش کشاورزی را در فصل آبیاری ، بیش تر از پیش نمایان می سازد، و به  تبع آن هشدارهایی جدی را برای مسئولان در پی دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • غریب بنذه به عنوان یه ایرانی متاسفم باید خود مردم اعتصاب کنن تا مثل دریاچه ارومیه نشه باید دست دست وبگیره
  • احمد سلام تشکر میکنم از اطلاع رسانی خرنا؛ولی من که نه همه خوزستانی ها دیگه براشون ثابت شده که با استان خوزستان به شکل یک مستعمره برخورد میشه و این اعتراضات شاید نتیجه بده ولی برای کوتاه مدت هست و نه بیشتر؛مگر خداوند کاری بکند.یک هندیجانی دو آتیشه