از ارتقای رتبه روابط عمومی تا مدیریت جهادی مقتدایی

خورنا ساده و همیشه خندان اصلا هیچ چیزش به اهل سیاست شبیه نیست خودش هم می گوید من سیاسی نیستم روی در اتاق کارش نوشته شده روزهای ملاقات با مدیرکل روابط عمومی روزهای دوشنبه و چهارشنبه اما من یکشنبه او را در دفتر کارش دیدم ظاهرا کسی به نوشته روی در توجه نمی کند.

جمال درویش مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان هم زیاد سخت گیری نمی کند. هر وقت بتواند ارباب رجوع را می پذیرد. در گوشه ای از اتاقش چند مبل چرمی چرخان هست از من دعوت کرد تا روی آنها بنشینم یکی از فنجان های روی میز را پر از چای کرد و رو کرد و گفت: به زور دارچین طعم دارش کرده ام.این چای ها نه عطر دارند و نه طعم آن را برای خودش برداشت و یک فنجان برای من ریخت.
 گفتم عجب مبل های راحتی از این نوعش را ندیده بودم چرخان است . گفت بله فلسفه ای دارد گفتم فلسفه اش چیست؟
گفت آدم در مسیر زندگی باید انعطاف پذیر باشد گاهی به اینور بچرخد گاهی به آن سو و گاهی هم به طور کلی صدو هشتاد درجه تغییر جهت دهد.
 گفتم پس اینکه می گویند حرف مرد یکی است یعنی چه؟
 گفت غلط است مرد باید تابع منطق و دلیل باشد . اگر دلایل به این سو رفتند او هم برود به آن سو رفتند او هم برود و در حین گفتن این حرف مبل خود را به چپ و راست می چرخاند .
پرسیدم اوضاع روابط عمومی استانداری در چه حال است؟
 با خنده گفت از من می پرسی؟ معلومه که می گویم خوب است.
چه کسی گفته است که ماست من ترش است.
گفتم من شما را قبول دارم می دانم آن قدر منصف هستید که به نفع خودتان قضاوت ناحق نکنید
کمی جدی شد و گفت روزی که کار را شروع کردیم اوضاع بد بود اواخر سال پیش گفتم ۹۲ ؟
گفت بله دیگر ۱۳۹۲ از نظر اطلاع رسانی وضع خوبی نداشتیم. مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور هر ماه روابط عمومی های استانداری را رصد می کند به ما امتیاز یک داده بود یعنی افتضاح.
 بعد شروع کردیم به سرو سامان دادن به اوضاع واحد خبر روابط را فعال کردیم. سایت استانداری را به روز کردیم و از آن تاریخ روز به روز وضع بهتر شد. تذکرات بجای آقای استاندار هم البته خیلی موثر بود.
مگر استاندار به شما هم تذکر می دهد؟
بله تا دلتان بخواد بیشتر از همه البته قصدشان از تذکر بهتر شدن کار است.
خوب بفرمایید ادامه بدهید.
 بله چی می گفتم؟ بله موضوع روز به روز بهتر شد به گونه ای که در مهرماه سال جاری امتیاز ما به ۱۵۰ رسید و در آبان ماه به ۲۱۲ رسید.
یعنی امتیاز شمادر امر اطلاع رسانی از عدد یک به دویست و دوازده رسیده ؟
بله دقیقا خوب این رشد خوبی است.
مکانیسم این امتیاز بندی چیه؟
 خوب این امتیاز بندی بر اساس خبرهایی است که ما از فعالیت های روزمره جناب استاندار به سایت مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور ارسال می کنیم. فقط فعالیت های روزمره جناب آقای مقتدایی. اگر اخبار مربوط به حوزه ی معاونین محترم ایشان و مدیران کل را نیز در ارزیابی هایشان محاسبه می کردند البته امتیاز روابط عمومی استانداری خوزستان به مراتب بیشتری شد می دانید که استاندار محترم خیلی از وظایف عادی و معمولی خود را به معاونین محترمشان تفویض کرده اند.
بالاترین امتیاز چه عددی است و مربوط به کدام استان است؟
فکر کنم ۳۸۱ است مربوط به خراسان رضوی.
فکر می کنید روزی شما رتبه اول را کسب کنید؟
 ما تلاش خودمان را می کنیم .
در استان یعنی در روابط با رسانه های استان وضع چطوره ؟
 این را شما باید بگویید.
ما که با همه رسانه ها از روزنامه های مکتوب تا سایت ها و خبرگزاری رسمی و صدا و سیما بهترین رابطه مبتنی بر احترام متقابل داریم.
همین احترام و محبتی که هست موجب می شود که خطاهای کوچک ما نادیده گرفته شود دوستان به ما محبت دارند.
 گاهی اوقات همکاران گله مندند که دعوت می شوند. اما با درهای بسته روبرو می شوند درسته گاهی اوقات پیش می آید همین است که می گویم خطاهای کوچک نه همیشه هم کوچک نیست.
 اخیرا یکی از مدیران کل ستادی همایش برگزار کرده بود و هنگام صرف ناهار خبرنگاران را از قلم انداخته بودند این حرکت پسندیده ی نیست.
بله همینطور من از شما و عزیزان خبرنگار عذر می خواهم . بعضی از همکاران زحمتکش ما در دستگاه های اجرایی هنوز به ارزش و مقام خبرنگاران و اصحاب رسانه و حساسیت آن کار با رسانه ها آشنا نیستند.
 من طی نامه ای از معاونین محترم استاندار خواستم از مدیران تحت الامرشان بخواهند منبعد فقط از طریق روابط عمومی با رسانه ها ارتباط برقرار کنند. مسئولین روابط عمومی ها و اصحاب رسانه حرف همدیگر را بهتر می فهمند چون خویشاوندند.هم خون هستند.حالا یک چیزی توی همین مایه ها
خوب این اطلاع رسانی در بقیه کارها وضع چطور است؟
خوب کار مهمی که انجام شد. برگزاری همایش های آموزشی برای مدیران روابط عمومی . برگزاری  دو سمینار  و چهار دوره آموزشی برای مسئولین روابط و جشنواره سلام اینها را که شما حتما اطلاع دارید.
 این سمینار دوم نقش روابط عمومی در ارتقاء فرهنگ شهروندی با استقبال خوبی روبرو شد.جمعیت قابل توجهی شرکت کردند. ما در مورد فرهنگ شهروندی هنوز کار زیاد داریم که باید انجام دهیم. با یک سمینار کار تمام نمی شود. گسترش فرهنگ شهروندی یکی از سیاست های اصولی و استراتژیک دولت است.
دست آنها را در این رابطه می فشاریم و آماده همکاری در این زمینه هستیم. به نظر من آشنا کردن مردم با فرهنگ شهروندی یکی از واجبات ملی ماست. در این سمینار که روز ۲۷ آبان در تالار مهتاب برگزار شد اساتید بزرگی سخنرانی کردند.
 انشاء اله در آینده نیز از وجود این عزیزان استفاده خواهیم کرد. شورای هماهنگی روابط عمومی را تشکیل دادیم و بحمداله کارها دارد خوب پیش می رود .
در جلسه اخیر این شورا که به میزبانی روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر برگزار شد موضوع بحث فرهنگ اهدا عضو بود که مباحث خوبی صورت گرفت و مقرر شد روابط عمومی ها این کار خدا پسندانه را در محیط های کاری ترویج کنند قرار شد در آینده هم در مورد فرهنگ کار با تائید بر کار در شرکت های خصوصی بحث شود.
حالا که بحث به اینجا کشیده شد…
نه اجازه بدید مطلب را تمام کنم. چون حیف است این نکته مهم را از قلم بیندازم.
 یکی از نتایج خوب جشنواره سلام که در ۲۷ اردیبهشت امسال برگزار شد تشکیل یک بانک اطلاعاتی از روابط عمومی ها بود. آلان ما اطلاعات زیادی از روابط عمومی ها سطح استان در اختیار داریم.
 از سطح تحصیلات مدیران روابط عمومی دستگاه ها ، رشته تحصیلی آنها دوره های آموزشی که دیده اند . کمبودها و نیازهای روابط عمومی. این بانک اطلاعاتی ارزشمند است. اینها همه کارهایی است که اتمام شده .در کنار کارهای روزمره و پوشش خبری فعالیت های ستادی و کمک در برگزاری سمینارها و جلسات دیگر ادارات استانی.
شما برای نشاط محیط های کاری هم برنامه دارید؟ چون همه مطالبی که تا حالا گفتید یا جنبه آموزشی داشت یا اطلاع رسانی همه وظایف روابط عمومی ها که این نیست.
درسته بله ما در دیماه که مصادف است با ماه ربیع الاول که ماه جشن و سرور و میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام است انشاء اله برنامه های مفرح خواهیم داشت فعلا که در ماه صفر هستیم که ماه غمبار است.
 از اربعین شهدای کربلا تا آخرماه صفر از مقاطع بسیار غم انگیز تاریخ دینی ماست. بعد از آن انشاء اله برنامه های مفرح باید در محیط ادارات و سازمانها ایجاد شود. ما متعهد هستیم که با ناراحتی اهل بیت ناراحت و با شادی آنها شاد شویم . کسی که در شادی ها و اعیاد هم اشک می ریزد از مصادیق افراط است. بناست که انشاء اله در این دولت افراط و تفریط ها کنار گذاشته شود هر چیز در جای خودش قرار گیرد بعد عید نوروز را داریم که عید بزرگ ملی ماست.
آقای درویش تا حالا شده از نشریه ای به خاطر انتقاد از شما ناراحت شده باشی؟
اگر انتقاد بجای باشد خیر اصلا اما گاهی می بینیم می نویسند روابط عمومی استانداری ضعیف عمل می کند یا می نویسند استاندار از روابط عمومی ناراحت است. این حرفها بیشتر به ناسزاگویی می ماند تا انتقاد خوب.
 حرف ناسزا هم آدم را ناراحت می کند. اگر گفته شود روابط عمومی ضعیف است باید دلایل این ضعف را بگویند به این دلیل به این دلیل ضعیف است یا اینکه استاندار از روابط عمومی ناراضی است خوب کجا این جمله گفته شده آیا استاندار عزیز در جایی نارضایتی خودش را اعلام کرده ؟
اگر هست در کجا تا ما هم بدانیم اینها معلوم است که انتقادها نیش هایی است که بعضی ها می زنند و می روند اما انتقادهای دلسوزانه و مستدل را همیشه پذیرا بوده و هستیم.
بعنوان آخرین سوال آقای دکتر مقتدایی در طول یکسال گذشته اقدامات متهورانه ای انجام داده که بعضی از آنها شاید فراتر از وظایف عادی یک استاندار باشد عده ای از فعالین سیاسی استان هم به ایشان خرده می گیرد شما چه پاسخی به این افراد دارید به هر حال روابط عمومی باید از سازمان دفاع کند درسته ؟
بله درسته ببینید کسی که مسئولیتی را می پذیرد خودش را در قبال جامعه متعهد می کند. یعنی مردم از او انتظار تحول دارند خوب یک مدیر آن هم مدیر ارشد استان ، استانی مثل خوزستان که هم از حیث امکانات بالقوه و هم از حیث کمبود ها و هم از حیث افراد مدعی از هر سه نظر حرف اول را در کشور می زند. خوب برای یک چنین مدیری دو موضوع جنبه حیاتی دارد یکی پول و یکی هم اختیارات قانونی در مورد پول که وضع کشور و تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور را که همه می دانیم دلم می خواست در دوره وفور  که قیمت نفت بیش از ۱۳۰ دلار بود و سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار فقط درآمد کشور از قبل فروش نفت بود مقتدایی استاندار بود تا همه ببینند که چکار می کرد.
 حالا که وضع درآمد نفتی را می دانیم اولین بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی رفتن سراغ منابع دیگر مالی و درآمدی هست مثل گردشگری . مثل بنادر و قس علیهذا.
 به اینجا هم که می روی می بینی موانع قانونی هست. خوب به اینجا که می رسیم دو راه داریم یا به بهانه موانع قانونی هیچ کاری نکنیم که آنوقت باید جواب مردم منتظر را داد و یک فرصت تاریخی را ضایع کرد. یا باید به قول شما اقدامات متهورانه کرد یا به تعبیر خودم مدیریت جهادی کرد یعنی جسارت و شجاعت به خرج داد که البته بی خطر هم نیست.
 آقای استاندار در هر فرصتی موضوع تفویض اختیار به استانداران مرزی را مطرح می کند این عزیزان فعال سیاسی که شما اشاره کردید باید به خاطر این اقدامات شجاعانه ، مقتدایی از وی تقدیر کنند نه اینکه در برابر ایشان موضع بگیرند. البته من آدم سیاسی نیستم زبان این جماعت سیاسی را درست نمی فهم شاید هم یک چیزی می گویند ولی یک چیز دیگری می خواهند!!
در عالم سیاست از نوع ماکیا ولی اش هیچ لزومی ندارد. زبان آدم با دلش یکی باشد البته انشاء اله دوستان ما مومن هستند فقط گاهی بعضی از ملاحظات را نادیده می گیرند.
آقای درویش از وقتی که به من دادید ممنونم
من هم متشکرم
منبع / شوشان