از حجازی تا مقتدایی/ محافظه کاری رمز ماندن بر مسند؛

در ضرورت دیپلماسی گفتگویی/ چه کسانی نمی‌خواهند مقتدایی استاندار بماند

خورنا – داریوش معمار: دیپلماسی گفتگویی همه جانبه‌نگر در رابطه با چالش‌ها و فرصت‌های استان خوزستان، کلید قفلی است که بر دروازه توسعه این استان طی دهه‌های اخیر آویزان است. میان سیاست‌مدارانی که در سال های پس از جنگ‌تحمیلی بر صندلی استاندار خوزستان تکیه زده‌اند دو تن را می‌توان دارای جایگاه ویژه برای عبور از حدود چالش‌های موجود دانست دکتر مقتدایی و دکتر حجازی، یکی از جریان اصلاح‌طلب خوزستان و دیگری از جریان اصولگرای خوزستان، یکی با سابقه دو دوره استانداری در سرزمین زرخیز، و دیگری با سابقه هشت سال استانداری پیوسته در این سرزمین.

استاندار محافظه کار و استاندار اصلاح‌طلب

مشی محافظه‌کارانه حجازی و تکیه او بر تامین منافع گروهی، اجرای سیاست‌های کلان دولت‌ قبل که مایل به عملکرد تبلیغی به جای عملکرد راهگشا و رهبردی و تفکر اقتضایی به جای تفکر استراتژیک در قبال آینده خوزستان بود به صورت کلی با روش مقتدایی در تعامل‌های ملی و استانی وی متفاوت است، اگر در دوران حجازی دولت به واسطه افزایش قیمت نفت و گشایش‌هایی که در نتیجه تلاش‌های دولت اصلاحات سرانجامش آغاز تحولات صنعتی و زیر ساختی بود را به ارث برد و حجازی این سرمایه را مصرف عملکرد تبلیغی دولت بعد کرد، اگر حجازی با قول رئیس جمهور وقت برای در لوله کردن وزیر نیرو در صورت حل نشدن مشکلات آبرسانی و مصوبات استانی با سرنوشت و آینده نامعلوم تلاش داشت افکار عموم مردم را از وضعیت تاسف باز فرسودگی ناشی از گذر زمان و جنگ در زیر ساخت‌های توسعه دور کند، مقتدایی هم در دوران اول استانداری خود میراث دار بحران‌های دامنه‌دار سیاسی و اختلافات عمیق ناشی از آن در خوزستان بود که نهایتاً با توجه به خصلت وی در زیر بار نرفتن در برابر انجام معامله با سیاسیون و منتقدان مجبور به ترک صندلی استانداری خوزستان و نشستن بر صندلی استانداری هرمزگان شد، همچنین که در آن دوره نگاه سنگین سرمایه‌گذاران و نهادهای اقتصادی دولت نسبت به شرایط امنیتی خوزستان نیز مانعی بزرگ بر سر راه وی برای برداشتن گام‌هایی بلند جهت ایجاد تحولات بنیادین در برابر چالش‌های بزرگ پیش رویش بود. در دوره دوم هم مقتدایی میراث‌دار بحران مدیریتی شد که از دولت قبل در نتیجه نبود برنامه‌ریزی و وفور اعمال سیاست‌های مبتنی بر سلیقه افراد و نه شرایط استان به مدیریت او رسید، مقتدایی زمانی مجددا استاندار خوزستان شد که علاوه بر مشکلات دوره اول، بحران تحریم‌ها، تورم، بیکاری، و نبود پول و بحران بزرگ نفت در تولید، فروش و قیمت گذاری و توسعه یقه خوزستان را گرفته بود، در زمانی که بحران آب چهره تندخو خود را به کشاورزی خوزستان نشان داد و از سوی دیگر مدعیان قدرتمند در استان‌های همجوار همه تلاششان را برای انتقال این منابع به کار بسته‌اند، در دوره‌ای که مقرر شد شورای مناطق آزاد پتانسیل بخش مهمی از جنوب خوزستان با عنوان منطقه آزاد اروند را در مدیریت و توسعه بدون داشتن برنامه مدیریتی مدون و روشن از استاندار خوزستان بگیرد، بدون آنکه مسئولیت عواقب آن را در منظر عمومی برعهده داشته باشد، قطعاً در چنین شرایطی استانداری خوزستان کار ساده ای نبوده و انتخاب‌های معدودی را برابر مدیر ارشد خوزستانی قرار می‌دهد.

در این زمان دو مسئله مهم دیگر نیز دامنگیر استاندار فعلی شد، یکی انتقادهایی که به اردوگاه اصلاح‌طلبان استان منسوب شد و از منظر طرح کنندگان نتیجه به بازی گرفته نشدن این گروه به عنوان جدی‌ترین مدعیان مدیریت خوزستان در عزل و نسب‌های دولت اعتدال در خوزستان بود، و دیگری انتقادهایی که از سوی نخبگان شهرهای مختلف استان به خصوص منطقه آزاد اروند(آبادان و خرمشهر) به تصمیم و سیاست‌های استاندار وارد شد که ناشی از نبود مسیر ارتباطی و تعاملی میان ایشان و استاندار، مشاوران و معاونین برای روشن شدن ابعاد سیاست‌های اجرایی ایشان بود. همچنان که قرار گرفتن در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز به مانند دوره اول بر پیچیدگی اوضاع اضافه کرده است. شائبه مخالفت بعضی از اعضای صاحب نفوذ هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند با سیاست‌های استاندار و تلاش‌ها و برنامه ریزی‌هایی که از سوی ایشان با شائبه انتخاباتی بودن در سطح استان طرح شد نیز بخش مهمی از عوامل تاثیر گذار بر کلاف در هم تنیده و سردرگم مدیریت خوزستان در عصر مقتدایی است.

چه کسانی شایعه سازی می‌کنند

با این توضیح نگارنده قصد دارد به تحلیل چرایی طرح رفتن استاندار فعلی در خوزستان که منجر به انتشار نامه نمایندگان استان شد بپردازد. حجازی استانداری محافظه کار و عملاً مجری بدون چون و چرای طرح‌های دولت قبل بود، او هشت سال استانداری خود را به بهای ایجاد رکودی چشمگیر در همه بخش‌های استان تمدید کرد، اما مقتدایی از همان ابتدای پذیرفتن مستند استانداری در دوره دوم به صراحت در جمع همراهان و منتقدانش بر اتخاذ سیاست‌هایی متناسب منافع استان اصرار کرد که طبیعتاً با توجه به نوع نگرش موجود در خصوص مسائل خوزستان و درک مدیریت کلان کشور در تعریف اولویت‌های توسعه در این استان اختلاف نظرهایی را میان ایشان و مجموعه دولتی مستقر در خوزستان ایجاد می‌کرد که در راس آنها استاندار قرار دارد، ایجاد شائبه کمرنگ بودن حمایت مقام‌های ارشد دولتی و حتی شخص رئیس جمهور از استاندار نخستین زمینه‌ها برای طرح شایعات پیرامون رفتن مقتدایی از استانداری است، اما نکته دوم شیطنت‌های سیاسی وابستگان دولت قبل است که با استفاده از خلاء تعاملی میان استاندار با بعضی اقشار نخبه اصلاح‌طلب استان این طور جلوه داده‌اند که حمایت ایشان نیز از حضور مقتدایی کمرنگ شده و مبتنی بر اعتماد سابق نیست، که نتیجه سهم خواهی این گروه از استاندار است. البته ناگفته نماند نقش مدافعان ساده‌لوح و کم‌کاری تیم مشاوران استانداری نیز در بروز چنین خلاء‌ای بی‌تاثیر نبوده است.

نکته سوم در خصوص ایجاد بستر برای طرح شایعات در خصوص رفتن یا ماندن استاندار فعلی بر‌می‌گردد به شفاف نشدن چالش‌های کلان مدیریتی در بخش بودجه و ضعف هایی که از مدیریت قبل همانطور که اشاره شده به این مدیریت ارث رسیده است، تکمیل نشدن طرح آبرسانی به جنوب خوزستان، به نتیجه نرسیدن طرح‌های اصلاح و نوسازی بخش فرسوده شبکه فاضلاب و آب شهری، توقف قطار توسعه صنعتی به خصوص در بخش پتروشیمی و اوج گرفتن آلودگی های زیست محیطی و بحران کشاورزی در استان بخشی از این میراث است که گروهی سعی دارند با مشی عوام فریبانه همه آن را به پای مدیریت یکساله استاندار فعلی بنویسند، حال با دقت در سه ضلع این مثلث روشن می‌شود چه کسانی خواهان رفتن مقتدایی هستند و چه کسانی در تلاش برای کمک به استاندار برای عبور از چالش‌ها با ایجاد فضای گفتمانی موثر می‌باشند و کدام گروه به عنوان ماهیگیران سیاسی در این میانه مشغول بهره برداری از این اوضاع شده‌اند.

راهی برای عبور از بحران

 

اشاره به این نکته خالی از فایده نیست که در شرایط فعلی با توجه به کمبود منابع و وجود چالش‌ها به جای تکیه بر ظرفیت‌های ناموجود بهترین سرمایه گذاری استفاده از ظرفیت‌های موجود استان است، خوزستان امروز برای عبور از بحران بیش از آنکه نیاز به منابع مالی داشته باشد، نیاز به دیپلماسی گفتگو دارد. ای کاش تیم رسانه‌ای و مشاوره‌ای استاندار با ورود جدی به ایجاد نهضت گفتگو و تعامل با اقشار مختلف مردم به صورت مستقیم در خصوص مسائل در جریان و شرایط استان ارتباط مستمر برقرار می‌کردند، و سرمایه‌گذاری‌شان متکی بر آگاهی مردم بود، دامن زدن به جو شایعه، ایجاد ابهام و تصور توطئه بزرگترین مشکل در شرایط فعلی برای مردم و مسئولان خوزستان است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خسرو آقای معمارمن در آبادان ندگی میکنم شما بعضی از واقعیتها را نادیده گرفتید . ایشان هشت سال نماینده ابادان بود . یک دوره استاندار خوزستان بود و در حال حاضر بیش از یک سال است که مجددا استاندار خوزستان است . مردم ابادان و خرمشهر هنوز مصیبتهاو خرابی های ناشی از جنگ را بدوش میکشند . یقینا ضعف مدیریت مقتدایی در این قضیه بی تاثیرنبوده است . متاسفانه ایشان در این یک سال بدتر از سالهای قبل عمل کرد .اینبار ایشان بشدت مانع توسعه اروند شد بطوریکه عنوان نمود دیوار نباید کشیده شود و امتیازات اروند به استان هم داده شود . در صورت عدم تغییر این رویکرد مردم ابادان و خرمشهر هم نسبت به تعویض ایشان بی تفاوت هستند . پس مردم اروند را هم اضافه نمایید .
    • همشهرى اقایانى که از ترس بى ارزش بودن نظرتان ،به سرعت سعى دربکار بردن اسم ابادان ومردم ابادان در همان سطر اول اظهاراتتان مینمایید!متاسفم برایتان!بدشانسى بزرگ زمانیست که اکثر مردم ابادان اینچنین فکرى داشته باشند!مباد اینچنین! حسادت راعلنى کردن به نام مردم ابادان آیا بازى کردن با شخصیت واقعى مردم ابادان نیست!درست است که مردم آبادان سختی کشیده اند ،همچون اکثر نقاط ایران ،ولى وجه المطالبه بودن شرایط سخت رابه نام مردم ابادان قراردادن و خواسته هایى کاملا سخیف وجاهلانه وحتى بیمارگونه رابه این وسیله توجیه کردن جفایى است که بر مردم آگاه ابادان تحمیل میگردد افکار بیمار گونه اى از این دست که منطقه اروند بایس محدود به ابادان خرمشهر گردد وحصارحق مردم ابادان است واهوازى ها سعى در مصادره امتیازات منطقه اروند وهزار حرف سخیفت که در شان زبان فارسى نیست رواج دادن ،بارى امتیاز ى اگر است متعلق به تمام جامعه است واگر فکر بکر ى دارید وضمانتى وجود دارد که جایگزین امتیاز مذکور گردد بسمالله! وگر نه مثلا بکوییم گسبه محروم است ،لذا حق دارند فلان امتیاز رابه صورت انحصارى داشته باشند وان هم امتیازى که روستاها وشهرهاى مجاور وحتى دوردست تر نیازمندش باشند !کدام منطق انسانى میپزیرد ! فکر میکنید مردم نمیفهمند !بله ممکن است طرحى به صورت پایلوت در منطقه اى خاص ازکشور انجام شود وقصد آزمایش وچندین هدف رابه طور مستقیم وغیر مستقیم دنبال کند ، تازه آن هم طرح هایى که حس میشود مضراتشان بر خیرشان بچربد نه طرح ورود ماشین خارجى به اروند که تماما خیرات است .امروزه هر ادم کم سوادى رادر کشور میداند که صنعت خودرو موفق نبوده است واصرار که مدیران سابق بر این صنعت ناموفق دارند به چند دلیل معقول ونامعقول است ونه چیز دیگر ، تعدادى در این صنعت نقش تاسیسى وتداومى داشته اند که بخاطر ناکارامدى مدیریتى هنوز در فضاهاى اوربیتالى دولت وحکومت میچرخند ومانع انتقاد واصلاحات در این صنعت میشوند اکر سومدیریت نبود وفرغون بنایى مردم بجاى پیکان وارد کرده بودند ،الان میبایست کیفیتى در حد بنز وبیشتر رامیداشت نه انکه به پراید وپژو ولیقان وماشین روسى وچینى دنگ وفنگ ودلالى ماشین می انجامیید بارى این مواضع شما که به نام ابادانى ها وبعضا میبینم اسم سایت فیدوس رانیز مویید میکنید بى ارزشتر از آن است که نشان میدهید اکر اروندى میخواهد باشد چه بهتر دامنه ان را در تمام خوزستان واستانهاى محروم دیگر بگسترانند واکر امتیازى هست تا آنجا که امکان دارد همه برخوردار گردند ،دعاکنید خداوند به شما گاوى دهد نه آنکه گاو همسایه رابگیرد نه جانم این فرهنگ ایرانى ها نبوده وىاکمتر بوده ویا وارداتى بوده والان غده چرکینى شده ومنتظراست تا جراحى گردد
  • رضا به به پرده رفت کنار !!! معلوم شد شما هم دنبال این بودین چیزی بتون بماسه از مقتدایی اما حالا که نماسیده زدین تو کار تخریب مقتدایی ... هر کس این تیتر را بخونه فکر می کنه مطلب در حمایت است اما از نویسنده که مشهوره به مخالفت با مقتدایی و متن نوشته همه چیز روشنه فقط قصد تخریب دارید ...
  • خسرو آقای همشهری واقعیات را انکار نکن و با کلمات هم بازی نکن . خیال نکن سنگین مینویسی مردم فکر میکنند سوادت زیاده . مبهم گویی نشانه معلومات زیاد نسیت . ساده و روان حرف بزن . برادر گرامی استاندارمحترم شماشهرهای ابادان و خرمشهر را به قبل از جنگ برگردانند منطقه ازادپیشکش شما و استاندارتان والسلام .
    • همشهرى بخاطر اینکه ابادان به حالت سابق بر گردد هر حرف وهر کارى مجاز است نه! جالبه!پیشنهاد میدم بیاییم گروگانگیرى راه بیندازیم والا حرف نسنجیده را که زیاد محلى نیست!شروع کنیم بدلیل اینکه ابادان به وضع سابقش برگردد تعدادى را گروگان بگیریم بچه هاى مسیولین باشن بهتره !میترکونه !نه جدى میگم !بخاطر ابادان ومردمشه دیگه !اخه هدف وسیله را حتما تو جیه میکنه !مگه ما چیمون از داعشیان کمتره !اب نبود والا شناگرهاى خوبى هستیم!توجه کردى خیلیها بلقوه داعشیند بله نترس همه باماهستند !چى میشه!!محشره!!!فاشیزم چه حالى میده!نه!چه خوبه آدم هرچى دلش خواست بکنه وهرچه خواست بگه!!بیا اعلام خود مختارى بکنیم!و داعش دوم را بیندازیم!ما که مرتب میریم اون ور ومیاییم !فرهنگشم روکه داریم !ملحق میشیم به کشور همسایه !اصلا گروه خونیمون یکیه !ووللا کی به کیه !
  • رضا ما دنبال این نبودیم که چیزی بهمون بماسه . شما برای پول و ماشینهای اروندی کیسه دوختید . فعلا که برای شما ماسیده که از قبل اروند پز میدیدو جنگ راه انداختید . ضمنا این تنش ها هم نتیجه مدیریت اقای مقتدایی ست
  • خسرو . آقای همشهری خیلی عصبی شدی و عفت کلام را هم رعایت نکردی . معلومه که حرف حق چقدر برایت سخت بوده که نراکت را هم از یاد بردی .