بومی‌سازی ابزارهای درمان مهم‌ترین اولویت در خوزستان

خورنا این مرکز برای انجام تحقیقات و شیوه‌های درمانی و پیش‌گیری از شیوع بالای این بیماری‌ها در جوانان ایرانی تشکیل شده است.

 

وی درباره خط‌مشی تحقیقات توانبخشی بیماری‌های اسکلتی و عضلانی گفت:‌ این مرکز بر دو شاخص ارزیابی و بومی‌سازی ابزارهای درمان بیماری‌های عضلانی و اسکلتی، ارزیابی بیماران و بررسی راه‌کارهای روش‌های درمانی مناسب بیماران در حال فعالیت است.

 

دانش‌یار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور در ادامه افزود: بیماران این مرکز با هر عارضه‌ای کاملا به صورت رایگان درمان می‌شوند و برنامه‌های آموزشی این مرکز اغلب در قالب کارگاه‌های آموزشی عملی برای بیماران و محققان این مرکز اجرا می‌شود.

 

نگهبان با اشاره به حضور متخصصین مختلف در مرکز تحقیقات توانبخشی بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، یادآور شد: گروه‌های کاردرمان‌گرا‌ها، فیزیوتراپیست‌ها، گفتار درمان‌گرا‌ها، روان‌کاو‌ها، نورولوژی و ارتوپدی از افرادی هستند که در مرکز به عنوان همکاران دائم فعالیت می‌کنند.

 

رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی بیماری‌های اسکلتی و عضلانی درباره بزرگ‌ترین آفت‌هایی که مراکز تحقیقات درمان را دچار تهدید می‌کند، گفت: نبود بودجه کافی برای تهیه و خرید تجهیزات و ابزارهای درمان و تشخیص بیماری و هم‌چنین مخالفت وزارت بهداشت برای جذب و به‌کارگیری دانشجوی دکتر PhD تحقیقاتی از جمله مشکلاتی است که این مرکز با آن مواجه می‌شود. امیدواریم با رفع این دو نیاز مرکز، برنامه‌های نرم‌افزاری و انسانی مرکز تأمین می‌شود.

 

وی از اجرای طرح‌های تحقیقات پژوهشی متنوع در این مرکز خبرداد و افزود: این طرح‌ها بیشتر بر مبنای بومی‌سازی روش‌های درمان، ارزیابی تعادل در بیماران آسیب‌دیده، سنجش بیماران ورزشی، تعادل در بیماران آسیب‌دیده از بیماری‌های نورولوژیک از جمله MS و درمان مبتلایان به آسیب دیدگی‌های عضلانی است.

 

نگبهان تصریح کرد: در حال حاضر تمامی ابزار‌ها و تجهیزات مرکز کاملا به‌روز هستند که با استفاده از اعضای هیئت‌علمی نخبه در مرکز برای بیمارن استفاده می‌شوند. هم‌چنین با جذب و ایجاد فضای مناسب با حمایت دانشگاه دانشجویان تحقیقات تکمیلی در پیاده سازی ایده‌های مرکز کمک و همکاری بسیاری دارند.

 

به گزارش ایسنا مرکز تحقیقات توانبخشی بیماری‌های اسکلتی و عضلانی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز از سال ۱۳۸۹ رسما فعالیت خود را آغاز کرده‌است و از اهداف اصلی این مرکز می‌توان به اجرای پروژه‌های کاربردی و بنیادی در زمینه علوم توانبخشی، علوم‌ورزشی، علوم‌بالینی توانبخشی، مهندسی توانبخشی و بیومکانیک، پاسخ‌گویی به نیاز‌های اساسی پژوهشی و درمانی رشته‌های مرتبط با توانبخشی، افزایش تولید مقالات فارسی و انگلیسی به‌ویژه مقالات انگلیسی در نمایه‌های معتبر بین‌المللی، ارائه راه‌حل‌های منطقی و علمی جهت جلوگیری از مشکلات اسکلتی و عضلانی، عصبی و عضلانی، آسیب دیدگی‌های ورزشی و مشکلات قلبی و تنفسی، ایجاد ارتباطات ملی و بین‌المللی، آموزش و تحقیق مشترک با دیگر مراکز تحقیقات توانبخشی در کشور و هم‌چنین کشور‌های دیگر به‌ویژه کشور‌های پیشتاز در علوم توانبخشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی جهت افزایش سطح علمی نیرو‌های انسانی به‌ویژه نیرو‌های جوان در اجرای کارهای تحقیقاتی اشاره کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *