زوج جهانگرد لهستانی: شوشتر آثار تاریخی زیادی دارد

خورنا این دو جهانگرد اولین جهانگردانی در شوشتر هستند که با اطلاع قبلی به وسیله استفاده از یک سیستم ویژه به شوشتر دعوت نموده ام زیرا از یک سیستم ویژه برای جذب جهانگرد استفاده نموده ام که برای اولین بار در شوشتر صورت می گیرد و به زودی جهانگردان دیگری را نیز به همین روش به شوشتر دعوت خواهم نمود .

آقای جاسک یراسک ۲۹ ساله در موزه کار می کند و خانم آنا آناستازیا ۲۱ ساله که دانشجو است ، زوج جهانگردی از کشور لهستان می باشند که به شوشتر سفر نموده اند .

خانم آنا می گوید نه تنها تحصیل در دانشگاه رایگان می باشد بلکه دولت لهستان به دانشجویان ماهیانه ۳۵۰ دلار کمک هزینه روزمره زندگی می دهد .1

این دو جهانگرد می گوید اگر شهرداری شوشتر کوچه سرای افضل را هر روز با خودروهای آب شستشو نماید برای توریستهای داخلی و خارجی بسیار چشمگیر خواهد بود .

اما باید با کمال تاسف به مردم و مسئولان شوشتر گفت که امروز این زوج جهانگرد توسط چند دانش آموز دبیرستانی در خیابان شریعتی مورد بی حرمتی و توهین قرار گرفتند . این حادثه تلخ آنقدر این دو جهانگرد را ناراحت نموده بود که می خواستند همان موقع از شوشتر خارج بشوند که بلافاصله با پیگیری خبرنگار سایت خبری پیک شوشتر برای ماندن در شوشتر و دلجویی و پوزش از این دو جهانگرد به خاطر اتفاق صورت گرفته ، بالاخره قانع شدند که در شوشتر بمانند و من نیز سعی نمودم با پذیرایی و گشت و گذار در بازار شوشتر و نشان دادن برخوردهای مردم خوب شوشتر به آنها بگویم که اتفاق بد امروز را به حساب مردم شوشتر نگذارند .

شاید این اتفاق تلخ تلنگری باشد تا آموزش برخورد مناسب با جهانگردان در شوشتر شروع گردد .

مترجم : منوچهر حسین زاده

متن کامل مصاحبه مصطفی فحی زاده خبرنگار سایت خبری – تحلیلی پیک شوشتر با زوج جهانگرد لهستانی را در زیر می خوانید :

۱- تاکنون به چند کشور مسافرت نموده اید ؟

به ۱۵ کشور تاکنون مسافرت نموده ایم .

۲- چرا شما جهانگردی می کنید ؟

به خاطر اینکه می خواهیم جهان را ببینیم . می خواهیم زندگیهای مختلف و فرهنگ مردم جهان را مشاهده کنیم . ما می خواهیم غذاهای مختلف مردم جهان را تجربه نماییم و اعتقاد داریم جهان را باید دید .

۳- تاکنون به چند شهر ایران مسافرت نموده اید ؟

شهرهای جلفا ، مرند ، تبریز ،تهران ، کاشان ، اصفهان ، شیراز ، اهواز و هم اکنون نیز شوشتر را سفر نموده ایم .

۴- نحوه مسافرت شما چگونه است ؟

ما بیشتر در چادر می خوابیم و غذا را هم می خریم .

۵- چه غذاهایی را در شوشتر دوست دارید ؟

همبرگر محلی ( کباب تابه ) و پنیر محلی .

۶- از فرهنگ مردم لهستان بگویید ؟

بیشتر مردم لهستان قهوه می خورند و بیشتر نوشیدنی سرد می خورند تا نوشیدنی گرم .

۷- نظر شما در مورد مردم شوشتر چیست ؟

مردم شوشتر خونگرم و مهمان نواز هستند . مثلا در شوشتر ۵ نفر از ما درخواست کردند که شب را در منزل آنها بخوابیم .

۸- چه پیشنهادی برای جذب بیشتر توریست در شوشتر دارید ؟

رایگان بودن بازدید از آثار تاریخی در شوشتر برای جذب بیشتر توریست مهم می باشد .

۹- از نظر شما شوشتر چه مشکلاتی دارد ؟

باید به این نکته مهم توجه نمایید که زباله های ریخته شده بر روی زمین و خیابانهای شوشتر ، توریست و جهانگرد را دلزده می نماید و ما حتی در آثار تاریخی شوشتر هم زباله مشاهده نموده ایم .

همچنین برخی رانندگان را در شوشتر می بینیم که خطرناک و دیوانه وار رانندگی می نمایند و با سرعت زیادی در حال رانندگی هستند . بسیاری از رانندگان در شوشتر می خواهند زودتر از راننده دیگری جلو بزند .

نکته دیگر اینکه متاسفانه تاکسی های شوشتر جلوی پای شما ترمز می کنند و گویا می خواهند شما را مجبور نمایند تا سوار تاکسی بشوید که این کار خوب نیست . در کشور لهستان مردم برای سوار شدن در تاکسی دست خود را تکان می دهند بعد تاکسی برای شما توقف می نماید تا سوار بشوید و هرگز بدون اشاره دست عابر پیاده تاکسی متوقف نمی شود زیرا شاید کسی نخواهد سوار تاکسی بشود .

۱۰- آیا شما در لهستان زباله بر روی زمین نمی اندازید ؟

خیر . ولی ما در شوشتر مشاهده نموده ایم که برخی از رانندگان بشکه آب یا زباله خود را از خودرو بیرون می اندازند . در کشور لهستان شما اگر حتی ته سیگار خود را بر روی زمین بیندازید پلیس شما را ۲۰ دلار جریمه می کند . در کشور لهستان اگر بیرون از شهر و در جنگل یا بیابان زباله بیندازید برای بار اول نام شما در سیستم پلیس ثبت خواهد شد و پلیس به شما تذکر می دهد و برای بار دوم اگر باز هم زباله بیندازید یک ماه زندان و برای بار سوم شش ماه به زندان می روید .

۱۱- اگر شما در کشور لهستان فردی را ببینید زباله خود را بر روی زمین بیندازد چه کار می کنید ؟

حتما تذکر می دهم که نباید زباله خود را بر روی زمین بیندازد .

۱۲- چه نظری در مورد شهر ثبت جهانی شده شوشتر دارید ؟

توضیحات نوشته شده برای آثار تاریخی شوشتر به زبان انگلیسی برای جهانگردان خوب است ولی کامل نوشته نشده است . شوشتر جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد ولی راهنمای توریست به زبان انگلیسی در شوشتر وجود ندارد تا جهانگردان آواره نشوند .

۱۳- نظر شما در مورد این مصاحبه چیست ؟

این مصاحبه ها برای مسئولان و مردم شوشتر می تواند مفید باشد زیرا با نقاط قوت و ضعف شهر جهانی شوشتر آشنا می شوند ./

www.peikshushtar.ir

2 3

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *