بورس منطقه‌ای خوزستان مشابه یک کارگزاری است

خورنا معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان گفت: بورس منطقه ای خوزستان در حال حاضر مشابه یک کارگزاری است که باید آن را توسعه دهیم.

امید حاجتی شامگاه دوشنبه در افتتاحیه نمایشگاه بانکداری الکترونیک، صنعت بیمه، بورس و سرمایه گذاری خوزستان در محل نمایشگاه های بین الملل خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در نمایشگاه بانکی، بیمه ای و بورس بانک ها و  شرکت های بیمه آخرین دستاوردهای خود و آخرین خدماتی را که می توانند به مشتریان ارائه دهند در این نمایشگاه در معرض نمایش می گذارند.

وی ادامه داد: همچنین در این نمایشگاه یک سری دوره های آموزشی برای سرمایه گذاری در بحث بورس منطقه ای و خدمات بیمه ای برای بازدیدکنندگان برگزار می شود.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان در پاسخ به سطح این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه های مشابه در سطح کشور عنوان کرد: مقایسه سطح این نمایشگاه با کشور خیلی قابل ارزیابی نیست زیرا این نمایشگاه با توجه به نیاز استان و بضاعت موجود برگزار شده است.

هیچ استانی برای توسعه بازارهای مالی برنامه ندارد

وی بر برنامه ریزی برای توسعه بازارهای مالی در سطح استان تاکید کرد و گفت: تقریبا در هیچ استانی برنامه ریزی برای ایجاد و توسعه بازارهای مالی نداریم در صورتی که این بازارها یکی از بخش ها مهم اقتصادی هستند که بسیار بر وضعیت توسعه مناطق تاثیرگذار هستند از جمله آنها می توان به بازار بورس و  اوراق بهادار اشاره کرد.

حاجتی افزود: به عنوان مثال ما اگر بتوانیم بر روی بورس گندم یا بورس محصولات پتروشییمی که دارای ظرفیت های بسیار خوبی خاص استان خوزستان هستند کار کنیم بسیار تاثیرگذار است اما متاسفانه هیچ توجهی به استفاده از این ظرفیت ها برای هدایت از طریق بازارهای مالی و فعالیت منظم تر و خالی از نوسانات نشده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه بازارهای مالی به مجوزهای کشوری و بسترسازی های استانی نیاز دارد، اظهار کرد: کار خوبی را با هماهنگی پژوهشگرهای تراز  اول کشور در خوزستان در دست اقدام داریم و یک بار می خواهیم ساختارهای بازار مالی استان را مرور کنیم و ببینیم که چه ساختاری با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود مناسب برای خوزستان است.

سهم ناچیز خوزستان در بورس

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان با انتقاد از اینکه خوزستان سهم ناچیزی در بازار بورس در مقایسه با کشور دارد، تصریح کرد: یکی از بازارهایی که می تواند یک ثبات اقتصادی قابل قبولی را در سطح استان و کشور ایجاد کند بازار بورس است و در صورتی که توسعه داده شود جلوی بسیاری از نوسانات دوره ای و شوک های اقتصادی که به بازار وارد می شود را می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید سعی کنیم بورس موجود منطقه ای را که بیشتر یک کارگزاری است؛ توسعه دهیم، عنوان کرد: باید تلاش شود امتیازات بورس های خاصی را برای استان بگیریم و با اطلاع رسانی و آموزش هایی که می دهیم مردم را برای سرمایه گذاری در بازار بورس هدایت کنیم تا سهم خود را در توسعه بخش قتصادی استان ایفا کنند.

حاجتی افزود: وقتی بازار بورس منسجم نباشد طبیعتا سرمایه های سرگردان به سمت واسطه گری ها می رود و اثرش را به عنوان یک سیکل معیوب در بازار به جا می گذارد و باعث نوسانات منطقه ای می شود.

وی بیان کرد:  ما در کنار نیم نگاهی که به مشکلات روزمره سیستم بانکی، بیمه ای و بخش صنعت داریم. دنبال این هستیم که با اقدامات دراز مدت و میان مدت شرایط ثبات قابل قبولی را در خوزستان ایجاد کنیم تا در افق بلند مدت نوسانات به حداقل برسد.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان ادامه داد: زمانی که طرح بودجه بدون نفت را برای استان پیشنهاد دادیم به دنبال این بودیم که نوسانات درآمدهای نفتی حداقل آسیب را به استان بزند و توسعه براساس درآمدهای با ثبات دیگر باشد.

بانکها چیز جدید برای ارائه ندارند

وی با بیان این واقعیت که بانک ها در این نمایشگاه  چیز جدیدی برای ارائه ندارند، گفت: شرایط رقابتی در سیستم بانکی ما برقرار نیست که  بعد از حل مشکل تحریم ها یک نمایندگی از بانک خارجی در استان مستقر می کنیم تا برای سرمایه گذاری تسهیلات بدهد این باعث می شود که بانک ها برای عقب نماندن از قافله رقابت می کنند.

حاجتی افزود: در حال حاضر بانک ها درباره خدمات خود توضیح می دهند در حالی که در نمایشگاهی به همین شکل در کشورهای خارجی در نمایشگاه به جذب مشتری می پردازند و چیز جدیدی برای ارائه ندارند.

دومین نمایشگاه بانکداری الکترونیک، بیمه، بورس و سرمایه گذاری با حضور بانک‌های دولتی، خصوص و نیمه‌ خصوصی در مساحتی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ مترمربع در قالب ۳۵ غرفه با حضور مسئولان استانی تا ۲۸ آذرماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ هر شب آماده بازدیدکنندگان است.

مرجع / مـهـر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *