رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی تاکید کرد:

لزوم بهره‌گیری از منافع تحقیقاتی اقیانوس‌ها و قطب جنوب

خورنا رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی بر لزوم بهره‌گیری از منافع تحقیقاتی اقیانوس‌ها و قطب جنوب تاکید کرد.

وحید چگینی در حاشیه مراسم افتتاحیه هفته پژوهش در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به فرموده‌های مقام معظم رهبری در باب اهمیت دریا در کشور اظهار کرد: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به دریاها دارند و به اهمیت ویژه این منطقه حساس و اقیانوس‌ها و دریا‌ها واقف‌ هستند.

وی با بیان اینکه دولت نیز به بحث دریا‌ها و عمران و آبادانی سواحل توجه ویژه‌ای دارد چراکه زندگی و کارمان پیوند عمیقی با دریا‌ها دارد، ادامه داد: اعضای هیئت علمی در رشته‌های دریایی در حال حاضر ۴۵۰ نفر بوده که آمار خوبی است اما وجود کمبود‌ها در برخی رشته‌ها همچنان احساس می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی به ارائه آماری از دانشجویان رشته‌های دریایی پرداخت و عنوان کرد: کمتر از پنج درصد دانشجویان گروه‌های فنی و مهندسی، کمتر از یک درصد علوم پایه و حدود ۳۵ درصد دانشجویان گروه کشاورزی و منابع طبیعی در رشته‌های دریایی تحصیل می‌کنند.

چگینی با بیان اینکه وزارت علوم در چهار حوزه، مسائل دریایی را بررسی می‌کند، تصریح کرد: وزارت علوم کمیته‌ای با عنوان علوم و فنون دریایی که بعد‌ها به گروه تبدیل شد، تشکیل داد که افزایش ۲۵ رشته در سال‌های اخیر حاصل کار این گروه است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شبکه‌های علمی و پژوهشی اقیانوس‌شناسی در کشور و اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دریایی و انسجام بخشیدن به فعالیت‌ها در سطح وزارتخانه از دیگر حوزه‌های فعالیت وزارت علوم در راستای ارتقای علوم اقیانوسی و دریایی است.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی در بخش دیگری از مصاحبه به برشماری گروه‌های فعال در عرصه علوم دریایی در سطح ملی پرداخت و گفت: در سطح ملی کمیته ملی اقیانوس‌شناسی وجود دارد که وظیفه هماهنگی بین ارگان‌های دریایی و وزارت علوم را بر عهده دارد و متشکل از پنج عضو از سوی وزارت علوم، ۱۵ نماینده از ۱۵ ارگان دریایی است.

چگینی عنوان کرد: شورای عالی اقیانوس‌شناسی، شورای هماهنگی ارگان‌های دریایی و شورای عالی صنایع دریایی که در حوزه صنایع دریایی فعالیت می‌کند نیز از دیگر شوراهای فعال در این عرصه‌ هستند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به انجام پژوهش تنها در حوزه سه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان اکتفا کنیم بر لزوم توسعه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه بین‌المللی تاکید کرد.

چگینی افزود: ما در اقیانوس‌ها و آبراه‌های وسیع و همچنین قطب جنوب منافعی داریم و باید در سواحل آن‌ها کار تحقیقاتی انجام دهیم.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی تصریح کرد: آب و هوای کشور از سه سمت شمال، غرب و جنوب تحت تاثیر اقیانوس‌های مختلف است و منابع ملی ما ایجاب می‌کند شناخت خوبی از برخی دریاهای جهان داشته باشیم و این‌ها لازمه فعالیت‌های آینده ماست.

چگینی از بهره‌بردن از منافع اقیانوس‌هایی همچون اقیانوس هند، اطلس و آرام و قطب جنوب تاکید کرد و ادامه داد: به این علت که تشکیلات نداشته‌ایم تاکنون از این منابع بهره‌برداری نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما حقی در بهره‌برداری از این منابع داریم و باید به دنبال احقاق این حق باشیم و این وظایف دانشگاهیان است که موضوع را پیگیری و اهمیت آن را برای مسئولان بیان کنند.

چگینی از سهم یک صدم درصد درآمد ناخالص از دریا در کشور خبر داد و عنوان کرد: در اقتصاد کشورمان یک صدم درصد درآمد ناخالص ملی از دریا تامین می‌شود و این در صورتی است که در کشورهای پیشرفته این رقم بین پنج تا ۱۰ درصد است.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی ادامه داد: کشور ما در این میان فاصله بسیاری با کشورهای پیشرفته دارد و باید اقتصاد دریا پایه را به عنوان اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار داده و این امر را مجدانه پیگیری کنیم.

چگینی در پایان نقش مجلس را در عملی شدن این بخش نقشی کلیدی خواند و گفت: مجلس و به‌ ویژه فراکسیون دریایی بندری در نقش قانونگذار در تسهیل امر می‌تواند نقشی مهم داشته باشد.

مرجع / فـارس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *