صاحبان پژوهش، متولی اجرای طرح خود می‌شوند

خورنا معاون پشتیبانی و منابع توسعه انسانی استاندارای خوزستان با اعلام رضایت‌مندی از افزایش کیفیت کارهای ارائه شده در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری نسبت به سال‌گذشته، در خصوص محصول محور نبودن نمایشگاه، این اشکال را به کلیت کارهای پژوهشی کشور به‌ویژه در زمینه پایان‌نامه‌های دانشجویی نسبت داد و گفت: امسال سیاست بر این است که هر پژوهشی که ارائه می‌شود همان شخص یا سازمان ارائه دهنده، متولی اجرای آن نیز شود.

علی عماد در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان در جمع خبرنگاران، در خصوص ارزیابی خود از حضور سازمان‌ها، شرکت‌ها و دستگاه‌های مختلف در نمایشگاه امسال، اظهارکرد: کارهای ارائه شده از نظر کیفی نسبت به سال قبل قابل مقایسه نیست. همچنین حضور پژوهشگران فعال‌تر شده است و دستگاه‌های اجرایی نیز به مقلوله پژوهشگری اهمیت بیشتری داده‌اند.

وی با بیان این‌که در نمایشگاه امسال کارهای ارزشمندی عرضه شده است، کیفیت نمایشگاه را رضایتمند توصیف و ابراز امیداوری کرد که همه بخش‌ها اعم از دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند، به کارها و محصولات عرضه شده در این نمایشگاه اهمیت دهند و در جهت تجاری‌سازی و تولید انبوه این محصولات به کسانی که فکر، تلاش و جوانی خود را صرف ساخت یک دستگاه یا اختراعی کرده‌اند، کمک کنند.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی خوزستان در خصوص نقاط ضعف و قوت نمایشگاه امسال و این‌که نمایشگاه همچنان مانند سال‌های گذشته بیشتر به نتایج پژوهش‌های انجام شده به صورت تحقیقات مکتوب اهمیت داده و آن‌ها را در معرض عموم قرار داده تا آنکه محصول محور باشد، تصریح‌کرد: یک مشکل اساسی در خصوص کارهای پژوهشی و همچنین پایان‌نامه‌های دانشجویی در کشور وجود دارد و عمدتا سبک و سیاق کار پژوهش در کشور به این‌گونه است که کارهای دانشجویی در حد همان کتابچه در قفسه‌ها باقی می‌ماند اما امسال سیاست بر این است که این پروژه‌ها کاربردی شود و به عبارت دیگر هر پژوهشی که ارائه می‌شود شخص ارائه‌دهنده، متولی اجرای آن هم می‌شود.

عماد در خصوص این‌که آیا استانداری برنامه‌ای برای اجرای این رویکرد دارد، گفت: در کارگروه آموزش، پژوهش و تحول اداری راهکارهایی برای این امر در نظر گرفته شد و امسال شاهد هستیم ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری بیشتر به صورت عملی و اجرایی انجام شده است و امیدواریم این وضعیت در سال‌های آتی نیز تداوم یابد و به شکل بهتری ارائه شود.

وی درباره رقم هزینه‌کرد پژوهش در دستگاه‌های اجرایی استان در سال جاری نیز اظهارکرد: امسال اعتبار پژوهش به صورت تجمیع‌یافته، تخصیص نیافته است، بلکه هر دستگاه یا سازمان بر اساس توان خود و به تناسب نیاز به پروژه‌های پژوهشی از محل مجموع اعتبارات خود در بحث پژوهش هزینه کرده است. معمولا پایان تیرماه که اعتبارات عمرانی نهایی می‌شود، رقم هزینه‌کرد بودجه در این بخش نیز مشخص می‌شود اما در مجموع امسال هزینه‌کرد بودجه پژوهش برای سازمان‌ها و دستگاه اجرایی بر اساس نیاز و ضرورت‌ها با تشخیص عالی‌ترین مقام دستگاه انجام شده است.

مرجع / ایسنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *