هشدار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز،

مسمومیت با حشره کش ها را جدی بگیرید

خورنا مسمومیت با سموم دفع آفات از خطرناکترین و کشنده ترین موارد مسمومیت ها است، به همین دلیل می توان به حشره کش ها و جونده کش های ضد انعقاد و نیز قرص برنج اشاره کرد، همچنین مهمترین مسئله در برخورد با بیمارمسموم شده با سموم دفع آفات، پرهیز جدی از القای استفراغ است.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بر اساس این مقدمه، دکتر پریسا اعتصام داروساز و کارشناس دارویی مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این زمینه تصریح کرد: در موارد مسمومیت خوراکی از خوراندن شیر، غذا یا ترکیبات چرب  به بیمار باید پرهیز شود و بیمار را فورا به مراکز درمانی انتقال داد.
وی با بیان اینکه بسیاری از حشره کش ها از راه ریه، دستگاه گوارش، پوست، غشاهای مخاطی و ملتحمه چشم جذب می شود، افزود: در صورت آلودگی این سموم با لباس و پوست خود، شستشو با  آب و صابون توصیه می شود.
اعتصام با اشاره به اینکه در صورت مواجهه تنفسی، بیمار را از محل خارج کرده و می بایست سریعا به مراکز درمانی منتقل کرد، گفت: در صورت مواجهه چشمی پیش از مراجعه به چشم پزشک، شست و شو با نرمال سالین به مدت ۱۵ دقیقه توصیه می شود.
این کارشناس تاکید کرد: تمامی داروهایی که در درمان شپش و گال مورد استفاده قرار می گیرند می توانند باعث ایجاد مشکلات جدی و کشنده شوند، بنابراین باید دور از دسترس اطفال نگه داری شود.
اعتصام با بیان اینکه شامپو و لوسیون لیندان که در درمان شپش و گال مورد استفاده قرار می گیرد در صورت مواجهه خوراکی یا استفاده بیش از حد آن در یک نوبت می تواند باعث مسمومیت شود، اظهارکرد: این نوع مسمومیت می تواند نشانه هایی همچون تشنج، اختلال تنفسی و مرگ را در پی داشته باشد.
وی افزود: هر کودکی به هر میزان از این دارو را که خورده باید فورا به مراکز درمانی ارجاع داده شود.
نویسنده: حسین عبدالعزیزی