ناطق نوری: کشور را موجی نمی توان اداره کرد/ نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار دموکراسی را داریم

خورنا حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با بیان اینکه احزاب ابزار دموکراسی هستند گفت: با گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی با حکمفرمایی دموکراسی در آن باید حزب و احزاب وجود داشته باشد. وی افزود: مردم عادی و عامی کشور برای انتخاب خبره جهت برگزیدن رئیس جمهور، نماینده مجلس، و حتی خبرگان رهبری باید بتوانند به احزاب مراجعه کنند چون اگر خبره نباشد دچار قومیت، قبیله بازی و یا موج گرایی می‌شویم. رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ در شرایط بومی وقتی مسائل در کشور را بررسی و آسیب شناسی می‌کنیم می‌بینیم نوعا روی موج حرکت کردیم، اما نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد.


وی توضیح داد: یک دفعه یک موج می‌آید و یک گروه وارد قدرت می‌شود و گروه دیگری می‌آید؛ حال این که در کشور ما غیر از این موضوع ابزار نداریم و قاعده‌ی بازی را نیز نداریم. قاعده‌ای که در کشورها بر اساس معیارهای مختلف انجام می‌شود. ناطق نوری گفت: در کشوری اگر گروهی بر سر کار آید و گروه دیگری از مسند قدرت کنار رود حداکثر وزیر و معاونان تغییر می‌کند و دیگر مسئولان و کارشناسان از رده‌ی وزرا به پایین تغییر نمی‌کنند اما در کشور ما به دلیل این که قاعده بازی را بلد نیستیم اگر گروهی سر کار آید حتی تا فراش مدرسه را نیز عوض می‌کنند و به دنبال آن گروه دیگری که سر کار می‌آید همین رویه را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که ما این کشور را بعد از انقلاب اسلامی ۳۵ سال اداره کرده‌ایم و دیگر این کارهای مبتدی و ناچیز خریدار ندارد و اکنون ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار دموکراسی داریم. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبیعتا اگر احزاب وجود داشته باشد مردم به مرکزیت و راس حزب نگاه و اعتماد می‌کنند به تبع آن احزاب، کارشناس و کاندیدا معرفی کرده و مردم نیز انتخاب خود را انجام می‌دهند. در کشوری که برگزاری انتخابات در آن زیاد است حزب هم باید وجود داشته باشد که ما تاکنون از این بی‌قاعدگی کم آسیب ندیده‌ایم.

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از علی لاریجانی، رئیس مجلس و رئیس هیات امنای مرکز پژوهش‌ها و کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که حضور در این همایش موجب تجدید دیدار با همکاران و تجدید خاطرات بنده در دوران خدمت‌گذاری‌ام در مجلس شد. وی افزود، البته امسال از لحاظ علمی و کار در مقطع و شرایطی قرار می‌گیرد که عمدتا با خاطرات زندگی می‌کند، بخصوص اگر خداوند توفیق داده باشد که در آن دوره انسان آنچه را انجام داده موجب دلسردی، دل شکستگی و آزار و تحقیر کسی نشده باشد. در این صورت است که خاطرات بسیار زیبا و آرامش بخش خواهد بود.رئیس اسبق مجلس  یادآور شد: وقتی به یاد دوران خدمتم در مجلس می‌افتم تاسیس و تشکیل مرکز پژوهش‌ها برای من آرامش بخش است؛ البته لازم است که از آقای جواد لاریجانی برای همیاری جهت انجام این کار بسیار قدردانی کنم. وی با اشاره به نحوه تشکیل مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در دورانی که بنده در مجالس اول و دوم و سوم حضور داشتم زمانی که خدمت امام رسیدیم ایشان می‌فرمودند که مجلس تلاش کند از کارشناسان و محققان خارج از مجلس استفاده کند و از نظرات آنها در شهرها و لوایح بهره گیرد.

وی افزود: زمانی که توفیق ریاست مجلس را در دوران چهارم داشتم بیانات امام را به کار گرفته و نسبت به تشکیل مرکز پژوهش‌ها با همکاری آقای جواد لاریجانی اقدام کردم. به گفته‌ی وی، در سال ۷۲ استارت تدوین طرح تشکیل مرکز پژوهش‌ها خورده شد و در سال ۷۴ در مجلس به تصویب رسید. آن هم با این مولفه که این مرکز می‌تواند از نیروهای مختلف خارج از ضوابط مجلس استفاده کند.رئیس دفتر مجلس  همچنین در ادامه صحبت‌هایش با بیان این که فلاسفه و بزرگان عوامل مختلفی را برای ساختن جامعه‌ای بهتر و سعادتمند نام می‌برند گفت: برخی معتقدند که داشتن مجریان لایق جامعه‌ای را سعادت‌مند می‌کند و برخی دیگر قائلند که قوانین و نظامات متقن می‌تواند جامعه را به سعادت برساند و برخی بزرگان بر این موضوع تاکید دارند که قانون و مجری به تنهایی برای داشتن جامعه سعادتمند کافی نیست و باید هر دو در کنار یکدیگر باشد.

وی با بیان اینکه مجلس مرکز دموکراسی در کشورهاست گفت: مجلس شورای اسلامی از نظر قانون اساسی جزو مقتدرترین مجالس دنیاست که حتی کنگره آمریکا نیز به اندازه مجلس ایران چنین اقتداری را ندارد؛ چرا که کنگره آمریکا در برخی موارد قابلیت انحلال دارد و همچنین ممکن است مصوباتش وتو شود. ناطق نوری یاد آور شد: در زمان نگارش قانون اساسی برخی پیشنهاد انحلال مجلس را داده بودند که یکی از کسانی که با این موضوع مخالفت کرد مقام معظم رهبری بودند. وی با بیان این که مجلس علاوه بر انجام کار قانونگذاری قابلیت نظارت بر کار قوای دیگر را دارد گفت: مجلس شورای اسلامی در دوران انقلاب اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی، اولین رئیس جمهور را دارد که تمامی این موارد نشان از جایگاه والا و مسئولیت مجلس دارد.