رامشیر؛ شهری سراسر وقف‌شده با مشکلات بسیار

خورنا فرماندار رامشیر گفت: نداشتن سند ملکی به واسطه وقفی بودن اراضی کشاورزی و مسکونی، مانع سرمایه‌گذاری مردم در ساخت و ساز شهر رامشیر است.

سعید فیوضی درباره پیشینه وقف شدن زمین ‌های رامشیر اظهار کرد: در زمان قاجار فردی به نام بتول نظام‌السلطنه، زمین‌های خود را وقف کرد و از آن زمان تا کنون کل پلاک ۴۹ که شهر رامشیر را در برمی‌گیرد به عنوان زمین‌های وقف شده، شناخته می‌شود.

وی افزود: سازمان اوقاف کشور نیز معتقد است که کلیه اراضی کشاورزی و مسکونی شهر رامشیر وقف است و تنها سه دانگ از آن در اختیار مردم قرار دارد و سه دانگ دیگر متعلق به واقف و متولی آن اداره اوقاف است.

فیوضی ادامه داد: در این شرایط چنان‌چه مردم بخواهند سند بگیرند و ساخت و سازی در ملک خود انجام دهند، باید سه دانگ وقفی را با هماهنگی اداره اوقاف خریداری کنند تا شش دانگ آن تکمیل شود.

فرماندار رامشیر اظهار کرد: در چنین شرایطی، تصمیمات دیگری هم در این زمینه اتخاذ شده که بر اساس آن، طرح تبدیل به احسن در قالب معاوضه اراضی اجرا می‌شود؛ به این صورت که اگر یک یا دو هکتار از زمین‌های یک ناحیه در اختیار اوقاف قرار داشته باشد؛ در قالب معوض، به همان مقدار در جای دیگری زمین به اوقاف داده می‌شود تا زمین‌های وقفی آزاد شود.

وی افزود: اما با این شرایط هنوز این موضوع اجرا نشده است چون طرح باید یک متولی داشته باشد و منابع طبیعی زمین‌های خود را مشخص و اوقاف درباره آن نظر بدهد. این در حالی است که اکنون بر هر زمینی دست می‌گذاریم، زمین‌های اوقاف تلقی می‌شود و موضوع به این دلیل تاکنون اجرایی نشده است.

فیوضی گفت: برای حل این مشکل، در ماه جاری به همراه نماینده شهرستان رامشیر در مجلس، شهردار و امام جمعه این شهرستان، در تهران دیداری با نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور داشتیم و موضوع را مطرح کردیم که قول داده شد از طریق معاونت حقوقی سازمان اوقاف کشور، این مشکلات پیگیری و رسیدگی شود.

فرماندار رامشیر درباره مشکلاتی که این موضوع برای مردم شهر ایجاد کرده، اظهار کرد: بلاتکلیفی و نداشتن سند، از انجام هرگونه ساخت و سازی در شهر توسط مردم و همچنین سرمایه‌گذاری آنها در زمین‌ها و ملک خود، جلوگیری کند که امید است با توجه و رسیدگی مسئولان، این مشکلات به زودی حل شود.

رامشیر با نام قدیمی خلف‌آباد، یکی از شهرهای استان خوزستان است. رامشیر از شمال با اهواز و از جنوب با امیدیه مجاورت دارد و در ۳۵ کیلومتری ماهشهر است. رامشیر در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۴ به شهرستان تبدیل شد.

این شهر توسط سیدخلف مشعشعی از قبیله مشعشعیان احداث شد. این شهر در ابتدا به نام موسسش یعنی سیدخلف مشعشعی که یکی از دانشمندان حکومت مشعشعیان در خوزستان به شمار می‌رفت، «خلف‌آباد» نامگذاری شد و سپس توسط شیخ‌ خزعل، حاکم وقت خوزستان به یکی از همسرانش به نام نظام‌السلطنه مافی به عنوان مهریه بخشیده شد و این خانم نیز این شهر را به طور کامل وقف کرد.

مرجع / ایسنا