کانال انتقال آب رودخانه دز به کرخه بازسازی شد

خورنا سرپرست شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از بازسازی کانال مهم انتقال آب رودخانه دز به رودخانه کرخه خبر داد.

محمد اسلامی روز دوشنبه در تشریح اقدامات انجام شده برای تعمیر و بازسازی این کانال مهم ارتباطی موسوم به اسپیل ( سرریز ) افزود: این کانال به طول ۱۳۰۰ متر و ظرفیت اسمی ۵۰ متر مکعب در ثانیه، در مواقع اضطراری آب رودخانه دز را از طریق شبکه آبیاری دز به رودخانه کرخه انتقال داده و نقش مهمی در کاهش درصد شوری آب این رودخانه دارد.

وی افزود: به دلیل انتقال مکرر آب از طریق این مجرای عبور آب، علاوه بر تخریب بخشی از کف و دیواره های چپ و راست این کانال، حفره بزرگی نیز در کنار کانال ایجاد شده بود.

اسلامی ضرورت تامین مداوم آب شرب از طریق کانال اصلی پای پل کرخه را یادآور شد و تصریح کرد: با تلاش شبانه روزی در مدت یک هفته ، عملیات تثبیت دیواره و کف با استفاده از تور سنگ(گابیون) انجام گرفت و با تزریق بتن با حجمی معادل ۴۰۰ مترمکعب، کانال مذکور آماده بهره برداری شد.

سرپرست شرکت آبیاری شمال خوزستان هزینه کل پروژه را حدود چهار میلیاردو ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات سازمان آب و برق خوزستان اعلام نمود و خاطر نشان کرد: انتقال آب رودخانه دز از طریق این کانال نقش مهمی درافزایش کیفیت آب رودخانه کرخه داشته و در مواقع لزوم می تواند کم آبی حوزه کرخه و شهرهای جنوبی استان خوزستان را جبران کند.

طرح انتقال آب شرب از کانال پای پل کرخه در منطقه ام الدبس تا تصفیه خانه کیان آباد اهواز بهمن ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان مدیریت شبکه های آبیاری دز، کرخه شمالی و لور را برعهده دارد.

مرجع / ایرنا