در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان کرمان مطرح فرمودند

یادگار امام: تازه از راه رسیده ها، چهره های قدیمی را منکوب می کنند/ آیت الله هاشمی رفسنجانی کم کسی نیست

خورنا حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان کرمان که در بیت مرحوم آیت الله هاشمیان در رفسنجان، توجه تحلیل گران تاریخ انقلاب اسلامی و کسانی را که به ارزش گذاری در این میان می پردازند، به تمایز میان پیروان قبل و بعد از پیروزیِ بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی اسلامی ایران؛ امام خمینی، جلب نمود.

یادگار امام که به منظور شرکت در سومین یادمان رحلت عالم مجاهد، آیت الله حاج شیخ محمد هاشمیان به رفسنجان سفر کرده است در جمع فعالان سیاسی استان کرمان اظهار داشت: در فرهنگ اسلام تقوا و سابقه ایمان معیار تمایز میان افراد شناخته می شود؛ چنانکه در قرآن نیز کسانی که قبل و بعد از فتح ایمان آورد اند یکسان تلقی نشده اند.

سید حسن خمینی با اشاره به آیات سوره فتح، گفت: بنابر آیات سوره فتح، وقتی باد به پرچم می خورد، مردم فوج فوج می گرویدند که ارزشمند است، اما ایمان کسانی که قبل از فتح، در دوره غربت پیامبر(ص) و در حالی که آن زمان خبری از حتام دنیا نبود، متفاوت است.

یادگار امام با اشاره به سختی های پیامبر(ص) در آغاز انجام رسالت خویش و تفاوت میان ایمان آورندگان در دوران سختی ها و مومنین پس از فتح پیامبر(ص) متذکر شد: امروز هم اگر کسانی از امام سخن می گویند خوب است، اما امروز بیان این حرفها ساده است زیرا از امام گفتن دیگر حبس و شکنجه ندارد و وضعیت آنان متفاوت با کسانی است که نه چشم اندازی از آینده داشتند و نه منصب و اموالی پیش رویشان بود.

به نوشته جماران، وی یادآورد شد: آیت الله شیخ حسن صانعی از قدیمی ترین یاران امام نقل می کنند که وقتی امام تبعید شدند، من و پدرت (مرحوم سید احمد خمینی) روزها در خانه می نشستیم اما کسی در آن خانه را هم نمی زد. در نجف هم کسانی که الان هم هستند، وقتی امام به حرم امیرالمؤمنین(ع) می رفتند به ایشان پشت می کردند.

یادگار امام با تأکید بر اینکه کسانی که بنای ارزش گذاری دارند باید حواسشان به این تمایز باشد؛ گفت: البته همراهان بعد از فتح آدم های بدی نیستند مخصوصا این که برخی از آن ها جوان هستند و آن زمان نبودند. اما برخی از کسانی که تازه از راه رسیده، برخی چهره های قدیمی را منکوب می کنند. به عنوان مثال آیت الله هاشمی رفسنجانی کم کسی نیست. او زیر تیغ اعدام رفته بود و با لطف خدا از زیر تیغ بیرون آمده است. ایشان به خاطر تبلیغ امام میان حوزویان در قم به وزیر خارجه امام مشهور بود.

وی اضافه کرد: اکنون ممکن است اختلاف سلیقه ای پیش بیاید اما اینکه از ابتدا کسی را نفی کنیم صحیح نیست. مرحوم هاشمیان نیز از مومنین قبل از فتح است که شخصیت بسیار ارزشمندی بودند ایشان چه در نوق و بهرمان و چه در قم در بحث زنده نگه داشتن وجوهات دفتر امام در قم نقش پر رنگی داشتند و یکی از منابع ادامه مبارزات، وجوهاتی بود که رفسنجان سهم مهمی از آن داشت و در این میان شیخ عباس پورمحمدی نیز نقش مهمی در ادامه مبارزات در رفسنجان ایفا می کرد.

یادگار امام با بیان این که امام را باید از نگاه همین یاران امام بشناسیم به موضوع امام تاریخی و امام تاریخ ساز پرداخت و گفت: امام تاریخی دیروز ما را ساخت و امام تاریخ ساز، فردای ما را. ما به امام به عنوان مشعل آینده راه نیاز داریم نه به عنوان خاطره گذشته. امام مانده درگذشته را باید به او ادای دین کنیم و از این لحاظ او به ما محتاج است اما در مورد امام تاریخ ساز ما به او محتاجیم و اوست که دست ما را  می گیرد.

سید حسن خمینی با بیان این که امام به عنوان یک مکتب تلاقی سه آرزوی دیرینه استقلال، آزادی و دین داری است، تاکید کرد: باید مراقب بود که نه استقلال فدای آزادی نه دینداری فدای آزادی و نه آزادی فدای دینداری شود زیرا تفکر امام در بردارنده تمام این سه بعد است اما گاهی اوقات فقط به یک بعد توجه می شود.

وی با بیان این که اسلام ما کاریکاتوری است، گفت: از دید پیامبر برخی گناهان از برخی دیگر بزرگترند اما در جامعه امرزو ما این گونه نیست. در اندیشه پیامبر اکرم شرب خمر کجا و آبروی مومن کجا؟ تهمت و دروغ کجا بی حجابی کجا؟ ما همه این گناهان را باید در عداد هم ببینیم لذا برای یک دیدار ممکن است شرب خمر مهم باشد و با کسی که این کار را انجام می دهد رفاقت نکند اما با کسی که غیبت می کند زندگی هم می کند. این فرد دینش کاریکاتوری شده است اما امام این گونه نبود و اگر کسی غیبت می کرد انگار هزار بار شرب خمر کرده و اگر کسی تهمتی می زد انگار بدترین کارها را انجام داده است.

وی ادامه داد: مراقب باشیم به بهانه آزادی، دینداری و به بهانه دینداری؛ آزادی های مشروع مخدوش نشوذ و به بهانه آزادی، استقلال سیاسی از بین نرود.

وی یاد آور شد: همواره در سده های اخیر، قدرت های خارجی در کشور ما موثر بودند اما امروز یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب استقلال سیاسی است، البته باید مراقب باشیم که به بهانه استقلال، آزادی از بین نرود زیرا آزادی نقد و سخن یکی از دستاوردهای انقلاب است.

یادگار امام تاکید کرد: دینداران جامعه باید بیش از همه دغدغه ابعاد متعدد اندیشه امام را داشته باشند و اندیشه امام را به عنوان پلی که هر کدام از پایه های آن جای خود را دارند به آن نگاه کنند که به امام تاریخ سار نیاز داریم که راه را به ما نشان دهد.

سید حسن خمینی با تاکید بر این که مومنین قبل از فتح را فراموش نکنیم، با روایت خاطره ای از حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی گفت: مرحوم ابوی ما (حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی)  در یکی از وصیت های خویش هنگامی که با ایشان صحبت می کردم، با اشاره به چند نفر از یاران امام که برخی از آنها امروز از دنیا رفتند، گفت: مراقب این ها باشید، این ها روزی دور امام در نجف آمدند که هیچ قدرت، منصب، بارگاه و پولی در کار نبود و اگر اینها آن روز نبودند، امام در نجف غریب بود.

یادگار امام در ادامه متذکر شد: اتفاقا آن روز که ایشان سخن می گفت، از دید من برخی از آن افراد با ابوی من لج کرده بودند اما پدرم بر مراقبت و توجه به آن افراد تاکید کردند.

وی ادامه داد: البته این مومنین قبل از فتح ممکن است زبان شان تلخ باشد زیرا اگر اهل مماشات بودند در همان زمان مبارزات مماشات می کردند. آنها نسبت به هر نکته منفی زبانشان تند است و اگر این ویژگی شان نبود، از همان روز نخست به جایی می رفتند که قدرت و منصب بود.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین علی هاشمیان فرزند مرحوم هاشمیان نیز به یادگار امام خوشامد گفت. حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری سخنانی را ایراد کرد، همچنین حجت الاسلام و المسملین انصاری پدر اولین شهید رفسنجان به یادگار امام خوشامد گفت و یکی از شاعران استان کرمان شعر بلندی در رثای سردار شهیدان خواند که موجب تاثر حضار شد.

نماینده دانشگاهیان استان کرمان نیز در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد که یادگار امام در سفرهای خود به استان کرمان فرصتی را برای دیدار با اساتید و  دانشجویان این استان قرار دهد.

منبع / تیک