مردی از تبار اقتدار

یادی از سردار شهید توکل قلاوند

خورنا – محمدامین جمشیدی : اندیمشک و دوکوهه نامی آشنا در دوران دفاع مقدس است و شهید توکل قلاوند از سردارانی است که در منطقه دشت عباس خوزستان در دوران دفاع مقدس صحنه هایی حماسی آفرید…

در طلوع خورشید یکی از روزهای سال ۱۳۴۰ در منطقه مهرزیل از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک، کودکی به نام توکل پای به عرصه گیتی نهاد. دوران کودکی را در روستای قلعه رزه طی نمود و دوره راهنمایی و دبیرستان را در شهرستان اندیمشک به پایان رساند. از آنجا که دارای روحیه همراه با اتکا به نفس قوی و همچنین جوانی زیرک و باهوش در تحلیل مسائل سیاسی بود با شرکت در راهپیمایی‌های اوایل انقلاب و پیروی از خط امام خمینی فعالیت های چشمگیری انجام داد. گاه مدتها از خانه دور می‌ماند و در جهت حرکت توفنده انقلاب و سرنگونی رژیم منحوس پهلوی فعالیت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در تشکیل سپاه داشت. در سال‌های اولیه انقلاب که اندیمشک دچار سیل شد با کمک دوستانش به یاری مردم سیلزده شتافت و در اوج جریان گروه‌ها به ویژه گروههای خیابانی با توجه به مطالعه و تحقیق فراوان در مقابل آنها ایستاد و با حوصله و بحث منطقی سعی در سالم سازی افکار آنان داشت. با شروع غائله کردستان مدت ۳ تا ۶ ماه در آن استان حضور یافت و حتی یکبار هم به مرخصی نیامد. در اواخر سال ۱۳۵۹ دو ساعت به منزل آمد و مجدداً در منطقه دشت عباس حضور یافت و از همانجا زندگی جهادی او شروع شد. توکل به همراه گروهی از جوانان متدین دزفول و اندیمشک در عملیات‌های چریکی و جنگ‌های نامنظم شرکت کرد و مسئولیت یکی از کمپهای نظامی را در منطقه بر عهده گرفت. فرماندهی وی تا عملیات فتح‌المبین ادامه داشت و در این عملیات به عنوان مسئول اطلاعات عملیات تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) به همرزمی سردار حاج احمد متوسلیان و سرداران صفوی و رشید مفتخر شد. پس از آن مادر بزرگوارش چشم از دنیای مادی فرو بست و قلاوند به توصیه دوستان در منطقه الوار گرمسیری حاضرشد و بسیج عشایری سپاه پاسداران شهرستان را تشکیل داد و با عناصر خلافکار و دستگاههای اداری متخلف قاطعانه برخورد کرد. روح توکل بی‌قرار بود به همین خاطر در تاریخ ۲۰/۱۰/۱۳۶۱ از اندیمشک به جبهه اعزام شد و به همراه شهید مهدی زین‌الدین به عنوان مسئول اطلاعات عملیات تیپ ۱۷ علی‌بن ابیطالب(ع) مشغول انجام وظیفه شد. درآن هنگام سردار باقری که جانشین فرمانده یگان نیروی زمینی سپاه بود به واسطه شناختی که از ایشان داشت وی را به قرارگاه نجف اشرف فراخواند او تقریباً ۱۳ روز در واحد عملیات قرارگاه خدمت کرد تا اینکه سرانجام در تاریخ ۹/۱۱/۱۳۶۱ در منطقه فکه در حین شناسایی منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی به همراه سرداران شهید باقری، بقائی، رضوانی و مؤمنیان به آسمان سبز عشق نقب نور زد و کام تشنه خود را از چشمه جوشان شهادت سیراب ساخت

معرفی شهید توکل قلاوند در کتاب مثل ستاره

حسین بذرافکن، اظهار داشت: این اثر، شامل حدود ۷۰ خاطره از خانواده، دوستان و همرزمان شهید توکل قلاوند مانند سرداران احمد سوداگر ، غلامعلی رشید و رحیم یوسف‌آبادی است.

وی ادامه داد: کودکی، نوجوانی، جنگ، شهادت و خصوصیات اخلاقی سردار توکل قلاوند در این خاطرات، بازگو شده‌اند.

خالق کتاب باران آتش با اشاره به خلاصه‌ای از زندگی‌نامه این سردار شهید، تصریح کرد: توکل قلاوند، در روستای الوار اندیمشک متولد شد. وی با پیروزی انقلاب اسلامی در تاسیس سپاه پاسداران اندیمشک، نقش بسزایی داشت.

حسین بذرافکن، از حضور شهید قلاوند در کردستان و مبارزه با ضد انقلاب، یاد و اضافه کرد:‌ او با آغاز جنگ تحمیلی، به منطقه عملیاتی دشت عباس رفت وبه خاطر تسلط کاملی که بر مناطق کوهستانی داشت، در بخش اطلاعات و عملیات فعال شد.

این نویسنده دفاع‌مقدس با تاکید بر توانایی شهید قلاوند در فعالیت‌های پیچیده اطلاعاتی، گفت: سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان که این ظرفیت را دیده بود، با درخواست از سپاه دزفول، او را به تیپ محمدرسول‌الله(ص) منتقل کرد. توکل قلاوند، قبل از اجرای عملیات فتح‌المبین، با ۴۰ تن از رزمندگان، به عقبه دشمن نفوذ و توپخانه آن‌ها را منهدم کردند.

نویسنده کتاب نبرد شوش ادامه داد: او پس از فرماندهی اطلاعات و عملیات لشکر ۱۷ علی‌بن ابی‌طالب(ع) در سال ۱۳۶۱، فرماندهی این واحد را در قرارگاه نجف اشرف برعهده گرفت و سرانجام در روز نهم بهمن سال ۱۳۶۱ به همراه حسن باقری، از فرماندهان نخستین عملیات‌های دفاع مقدس، در حین بازدید از خط مقدم به شهادت رسیدند.

بذرافکن در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه خاطره مثل ستاره به همت موسسه فرهنگی، هنری طلوع غدیر جنوب،‌ وارد بازار نشر خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: ۶۰ درصد کار ساخت فیلم مستند سردار شهید توکل قلاوند انجام شده و ساخت این فیلم تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

جاسم صفات اظهار کرد: زندگینامه و بخشی از خاطرات سردار شهید توکل قلاوند به صورت فیلم مستند در حال ساخت است که تا پایان سال جاری تولید این فیلم به اتمام رسیده و آماده پخش خواهد شد.

وی افزود: خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران یک افتخار است و خدمت در نهادی که صدقه جاریه است ارزش فراوان و خیر دنیوی و اخروی دارد.