مدیرعامل نفت و گاز کارون: ۵۰ حلقه چاه نفت تا سال ۹۴ وارد مدار می شوند

خورنا محسن دهان زاده در نشست خبری که امروز، ۱۷ آذرماه در حاشیه نمایشگاه صنعت نفت برگزار شد، عنوان کرد: این شرکت با پتانسیل تولید یک میلیون بشکه نفت در روز و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز همراه، وظیفه تامین ۲۵ درصد نفت کشور را تامین می کند. همچنین ۳۴ درصد سهم تولید نفت در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب توسط شرکت نفت و گاز کارون تامین می شود.

 

وی افزود: مرکزیت شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون به عنوان بزرگترین واحد بهره برداری در سطح مناطق نفت خیز جنوب، با وسعت جغرافیایی ۱۶ هزار مترمربع، ۷ مجتمع بزرگ نفتی در اهواز است و این شرکت ۴۰ واحد بهره برداری، نمک زدایی، تلمبه خانه، تاسیسات و کارخانه گاز، گاز مایع و شیرین سازی گاز دارد.

 

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون بیان کرد: علاوه بر این روزانه ۲۰۰ هزار بشکه انواع آب صنعتی در این شرکت تولید می شود که بخشی از آن در شرکت و بخشی در واحدهای دیگر تولید نفت مصرف می شود.

 

دهان زاده تصریح کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون علاوه بر این که رتبه اول تولید محصولات هیدروکربنی را دارد، از خاصیت ترانزیتی برخوردار است که بخشی از نفت را فراورش و به جزیره خارک و پالایشگاه آبادان می دهد. همچنین تعهد تامین خوراک نفت پالایشگاه تبریز، اراک، تهران و سایر پالایشگاه هایی که در شمال کشور هستند را نیز بر عهده دارد.

 

وی اظهار کرد: این پالایشگاه ها نفت کیفی را از ما مطالبه می کنند؛ به همین دلیل از این جهت وظیفه سنگینی بر دوش ما است و ما در این شرکت روزانه ۴۲۰ تا ۴۵۰ بشکه نفت کیفی تولید می کنیم و در اختیار آنان قرار می دهیم.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون خاطرنشان کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد این شرکت با کلان شهر اهواز، روستاها، رودخانه کارون و برخی از تالاب ها هم پوشانی دارد که در این زمینه تعهداتی به ما محول شده است.

 

دهان زاده افزود: شرکت نفت و گاز کارون دروازه ورود فرآوری برای مناطق نفت خیز است؛ به کارگیری عملیات درون چاهی ابتدا از این شرکت آغاز به کار کرد؛ همچنین ۳۰ واحد از شرکت مجهز به تلمبه خانه هستند که این امر موجب افزایش تولیدات شرکت شده است.

 

وی با اشاره به تولید صیانتی نفت، گفت: تولیدی که ارزش حداکثر اقتصادی را به همراه داشته باشد تولید صیانتی است که در حوزه نفت به معنای تخلیه حداکثری مخازن و ارزش افزوده حاصل از آن است. برای تخلیه حداکثری مخازن سعی می کنیم عملیات مهندسی و ارزیابی مخازن را تا زمانی که چاه توان تولید طبیعی داشته باشد، انجام دهیم.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون تصریح کرد: ما در تولید نفت هیچگونه هدر روی در مخازن نداریم زیرا اداره ارزیابی مخازن پیش از بهره برداری، ارزیابی جامعی را بر روی آن انجام می دهد و براساس این ارزیابی ها عملیات بهره برداری انجام می شود.

 

دهان زاده بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ حلقه چاه از چاه های این شرکت به تلمبه درون چاهی مجهز شده و چاه های دیگر نیز از قابلیت استفاده از انواع تلمبه درون برخوردار است.

 

وی خاطرنشان کرد: شرکت نفت گاز کارون در رشد شاخص اجتماعی استان تاثیر زیادی داشته، به گونه ای که در بحث اشتغال زایی ۹۹ درصد از نیروهای این شرکت بومی هستند. در حال حاضر ۵۰ هزار و ۸۵۰ نفر پرسنل در این شرکت مشغول به کارند.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون اظهارکرد: در راستای ارتقای سطح اقتصادی استان سعی کردیم اکثر نیازهای شرکت را از تولیدات و خدمات داخلی تامین کنیم. همچنین در پروژه های عام المنفعه مانند تعریض پل سوم کیانپارس و ایجاد جاده های ساحلی، شرکت ما هزینه هایی را پرداخت کرده است.

منبع / ایسنا