در جلسه هماهنگی طرح آبیاری و زهکشی آبادان مطرح شد

تعهداتی که فقط بوی امضاهای ناکارآمد می دهد/ به چه علت سازمان آب و برق سد بهمنشیر را نساخته است

به گزارش پایگاه خبری خورنا عزیزالله شهبازی سه‌شنبه‌شب در جلسه هماهنگی طرح آبیاری و زهکشی آبادان در محل فرمانداری ویژه این شهرستان اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در شهرستان آبادان نقشه راهی را بر اساس مزیتهای نسبی منطقه پیش‌بینی و ارائه کرد.

وی اضافه کرد: بر این اساس موضوع کشاورزی با محوریت اتمام طرح آبرسانی جزیره آبادان، ترمیم انهار و بهبود وضعیت نخیلات و کشاورزی در بحث زراعت و باغبانی به عنوان نخستین محور کاری طراحی و پیش‌بینی شد.

فرماندار ویژه آبادان با اشاره به ارائه طرحی در زمینه صید و صیادی در منطقه تصریح کرد: در سایت میگو چوئبده از توابع شهرستان آبادان برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها هزینه‌های زیادی صرف شد اما متاسفانه چندین سال پیش به دلیل بروز بیماری لکه سفید، در یک پروسه کار کشت میگو در این سایت متوقف شد.

شهبازی یادآور شد: در چند سال اخیر نیز با وجود آماده‌سازی یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین آماده کشت، تنها در اندکی بیش از ۴۰۰ هکتار آن کشت میگو و برداشت صورت گرفت.

معاون استاندار خوزستان، از تجارت و بازرگانی به عنوان دیگر راهکار توسعه‌ای شهر آبادان در نقشه راه طراحی شده نام برد و گفت: در این بخش از طریق منطقه آزاد اروند و ایجاد بازارچه مرزی در شهر اروندکنار می‌توان کارهای خوب، مثبت و ارزشمندی را انجام دهیم.

وی با اشاره به جانمایی صورت گرفته برای ایجاد بازارچه مرزی اروندکنار افزود: به زودی کلنگ آغاز این طرح به زمین زده می‌شود.

شهبازی ابراز امیدواری کرد تا با کمک تمام دستگاه‌های مرتبط در بخش‌های یاد شده به سمت اجرایی شدن نقشه راه تعیین شده به پیش برویم.

فرماندار ویژه آبادان اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان و اداره کل جهاد کشاورزی در جلسات تعاملی پیشین در زمینه اجرای طرح آبیاری و زهکشی نخیلات در شهرستان آبادان تعهداتی را عهده‌دار شدند که امید می‌رود هر چه سریع‌تر به نتایج مورد نظر دست پیدا کنیم.

معاون استاندار خوزستان تصریح کرد: انتظار می‌رود شرکت نصر کرمانشاه به عنوان پیمانکار برنده در زمینه تجهیز، نوسازی و آماده‌سازی برخی امکانات اجرای طرح آبیاری و زهکشی به زودی کار خود را آغاز کند.

وی ابراز امیدواری کرد تا با اجرای به موقع و مناسب مصوبات جلسات مختلف اجرای طرح آبیاری و زهکشی بتوانیم آبادان را به جایگاه اصلی خود به عنوان پایتخت خرمای ایران در سال‌های نه چندان دور گذشته برگرداند.

فرماندار ویژه آبادان با اشاره به وجود ۸ هزار از اراضی ممنوعه در شهرستان آبادان (KQ یک و هشت) از آنها به عنوان منطقه زرد نام برد و یادآور شد: از آنجایی‌که برای کار کردن در این مناطق باید کارت ویژه صادر شود لذا هماهنگی‌های لازم برای انجام این کار با قرارگاه کربلا انجام شده است.

شهبازی ادامه داد: کار بدون مشارکت و همراهی مردم نتیجه‌ای در بر ندارد، ضمن آنکه باید از ظرفیت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در زمینه تحقق مصوبات بهره کافی و لازم را ببریم.

معاون استاندار خوزستان گفت: عدم بازگشت مالکان بسیاری از اراضی کشاورزی سبب رویش و افزایش نیزارها و کثرت گرازهای وحشی در منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر طرح آبیاری و زهکشی در آبادان دنبال و انجام می‌شود، افزود: کار لایروبی انهار به طور سنتی انجام می‌شود.

شهبازی در پایان عنوان کرد: در گام نخست اجرای طرح آبیاری و زهکشی شهرستان آبادان، ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار ار اراضی کشاورزی این منطقه در تعهدات شرکت جهاد نصر کرمانشاه قرار گرفت.

منبع / فارس