دانشگاه چمران به فناوری تولید حیوانات ترانسژن دست یافت

به گزارش پایگاه خبری خورنا به نقل از خبرگزاری مهر دکتر محمدرضا تابنده عضو هیئت علمی گروه علوم پایه دانشکده دامپزشکی در این خصوص توضیح داد: تولید اولین نوع موش های ترانسژن با بیان بالای پروتئین درمانی فاکتور مهار کننده لوسمی (LIF) پس از حدود دو سال تحقیقات و در قالب چهار پایان نامه به روش TMGT که روش جدیدی در زمینه تولید این حیوانات به شمار می رود، در بخش بیوشیمی و بیولوژی مولکولی این دانشکده با موفقیت صورت گرفته است.

وی افزود: طراحی و تکثیر حیوانات ترانسژن در سال های اخیر به دلیل کاربردهای متعدد آنها به ویژه به منظور طراحی مدل های بیماری های انسانی و تولید داروهای نوترکیب توسعه چشمگیری یافته است. با این حال به دلیل پیچیدگی طراحی و هزینه بالای تولید چنین مدل هایی، مراکز تحقیقاتی محدودی به تکنولوژی تولید این حیوانات دست یافته اند و دستیابی به این تکنولوژی یکی از شاخص های مهم توسعه مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های فعال در این زمینه به شمار می رود.

تابنده در خصوص سابقه دستیابی به فناوری تولید حیوانات ترانسژن گفت: در سال های اخیر برخی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها ی ایران به ویژه موسسه رویان جهاد دانشگاهی به این مهم دست یافته و با توجه به اهمیت موضوع، تبلیغات گسترده ای به منظور ارائه این دستاورد به مجامع علمی داخلی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: تولید این حیوانات به منظور درمان مدل های حیوانی پارکینسون و مالتیپل اسکلروز در آینده و پروژه های جدیدی به منظور تولید سایر حیوانات ترانسژن در برنامه کاری و تحقیقات آتی دانشکده دامپزشکی قرار دارد.