برنج تولیدی خوزستان هنوز جایگاه واقعی را در سفره های مردم پیدا نکرده است

خورنا ‘محمد سواری’ شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب و استفاده نکردن از برندهای معتبر برای برنج تولیدی خوزستان ، اغلب مردم خوزستان ترجیح می دهند از برنج خارجی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تبلیغات دامنه دار برنج خارجی با برندهای مختلف در رسانه های جمعی و ملی عملا’ گرایش مردم را به مصرف برنج ایرانی و بومی خوزستان کمک اثر کرده است افزود: در این میان تنها این تولیدکنندگان برنج وطنی هستند که هرساله ناچار هستند دسترنج خود را به بهای نازل و با دخالت واسطه ها و دلالان راهی بازار مصرف کنند.

رییس انجمن برنج خوزستان تصریح کرد: تا مسوولان حمایت عملی خود را از تولیدکنندگان برنج به عمل نیاورند و در سفره های خود برنج بومی استان مصرف نکنند و محدودیت هایی نیز برای کاهش واردات برنج خارجی در موقع برداشت این محصول در خوزستان اعمال نکنند تراژدی تلخ تولید برنج در استان هرساله تکرار می شود.

وی کیفیت برنج بومی استان به لحاط سالم بودن و استفاده از کودهای ارگانیک و معطر بودن برتر از برنج خارجی بیان کرد: تنها برتری برنج خارجی (هندی) بر برنج تولیدی خوزستان مقاوم در برابر شکستگی در موقع پخت است که اگر سطح آموزش پخت برنج ایرانی ارتقا یابد برنج تولیدی استان می تواند با برندهای خارجی آن رقابت کند.

وی با بیان اینکه تا دو دهه قبل برنج خارجی در سبد غذایی مردم خوزستان کمتر از ۳۰درصد بوده است گفت: ایجاد تغییر در ذائقه مردم و برخی عوامل پنهان و آشکار سبب شده که این رقم به ۸۰درصد برسد.

سواری تامین به موقع نهاده های کشاورزی در کنار افزایش قیمت تضمینی برنج استان از ۲۵هزار به بالای ۴۵هزار ریال را دیگر اقدام های موثر دولت برای حمایت از شالی کاران استان بیان کرد و گفت: ما هر ساله شاهد افزایش قیمت نهاده های کشاورزی و اجاره زمین هستیم درحالی که افزایش قیمت برنج بومی استان متناسب با افزایش قیمت نهاده ها نیست.

وی با بیان اینکه واردات بی رویه محصولات کشاورزی از جمله برنج در سال های اخیر اقتصاد کشاورزی کشور را با مخاطرات جدی رو به رو کرده است افزود:عدم تناسب واردات برنج با میزان نیاز واقعی کشور سبب شده هرساله بخشی از برنج تولیدی سال گذشته در خوزستان و دو استان شمالی کشور در انبارها بماند و با قیمت مناسب به فروش نرسد.

عنبربو ، شفق ، کادوس و چمپا چهار گونه مهم برنج تولیدی خوزستان به شمار می آید.

بنابر اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، امسال ۷۴هزارهکتار از اراضی استان زیر کشت برنج قرار گرفت و پیش می شود از مجموع ۲۹۶هزار تن شالی حدود ۱۷۷هزار و ۶۰۰تن برنج در استان تولید و روانه بازار شود.

برنج شالی از شالیزارهای خوزستان از اوایل آبان ماه شروع شده و تا چند روز آینده عملیات برداشت این محصول به پایان می رسد.

شوش ، شوشتر ، رامهرمز ، باغملک ، میداوود ، دزفول ،خرمشهر ، شادگان و دشت آزادگان از مناطق عمده تولید برنج در خوزستان هستند.

در استان خوزستان ۱۵۰واحد شالی کوبی نیمه صنعتی و سنتی کار تبدیل شالی به برنج را انجام می دهند.

منبع / ایرنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *