افتتاح آزمایشگاه HIV رفرانس در خوزستان

خورنامعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور از افتتاح آزمایشگاه HIV رفرانس در خوزستان خبر داد.

ایرج نظری صبح امروز در مراسم افتتاحیه آزمایشگاه HIV رفرانس استان خوزستان، اظهار کرد: آنچه مسلم است که در زمینه بیماری  HIV مثبت باید انجام داد، اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری است.

وی افزود: اگر بیماران شناخته نشوند و خوداظهاری نکنند، این معضل می‌تواند موجب انتشار و شیوع بیماری شود که در این زمینه نیازمند آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از شیوع بیماری هستیم.

نظری گفت: باید در این زمینه فعالیت‌های زیادی انجام شود که بتوان بیماران را مطلع کرد در این زمینه خودشان بیماری خود  را ابراز کنند و باعث نشوند که فرد دیگری گرفتار شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در خوزستان انتقال بیماری HIV مثبت از طریق رفتارهای پرخطر تماس جنسی کمتر است، تصریح کرد: شیوع این بیماری در استان بیشتر از طریق تزریق مواد مخدر است.

وی در پایان یادآور شد: با افتتاح این آزمایشگاه که همه مراحل تشخیص و کنترل ایدز در آن به صورت کاملا رایگان است، گامی در راستای شناسایی و پیشگیری بیماری HIV مثبت برداشته شد.

* همزمان با هفته مبارزه با ایدز ۱۱ آزمایشگاه مرجع در کشور افتتاح می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در هفته مبارزه با ایدز که از امروز آغاز شده، ۱۱ آزمایشگاه مرجع در کشور افتتاح می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در جمع این ۱۱ دانشگاه در کشور قرار دارد.

سید سعید سیدیان صبح امروز در مراسم افتتاحیه آزمایشگاه HIV رفرانس استان خوزستان اظهار کرد: HIV یک معضل بهداشتی جهانی است و برای مقابله در سطح جهان گام‌های خوبی برداشته شد.

وی افزود: در هفته مبارزه با ایدز که از امروز آغاز شده، ۱۱ آزمایشگاه مرجع در کشور افتتاح می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در جمع این ۱۱ دانشگاه در کشور قرار دارد.

سیدیان گفت: در سال ۲۰۱۲ برآورد جهانی این بود که ۳۵ میلیون نفر مبتلا به HIV مثبت هستند که امروز این آمار به به ۷۵ میلیون نفر رسید؛‌ همچنین علت مرگ ۳۶ میلیون نفر در دنیا این بیماری معرفی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در استان خوزستان به اندازه کافی سرنگ در اختیار معتادان قرار گرفت و از این طریق توانستیم میزان مبتلایان به این بیماری از طریق تزریق سرنگ را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه خوزستان در زمینه اعتیاد وارد عمل ‌شد و ما مجری برنامه بهداشت مراکز جامعه‌نگر هستیم، ادامه داد: در این مرکز دارای ۴۴ تخت روانپزشکی است و بیماران به جای ارجاع به بیمارستان به این مراکز ارجاع داده می‌شوند.

سیدیان بیان کرد: بیماران در این مراکز مورد بررسی قرار می‌گیرند و با تشکیل پرونده و کنترل بیماری از شیوع بیماری HIV مثبت جلوگیری می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه برنامه‌هایی در زمینه مبارزه با اعتیاد کاملا جدی است، خاطر نشان کرد: در زمینه ابتلا از طریق تماس جنسی باید تلاش کرد که آموزش‌هایی در جامعه داده شود که جلوی این مسئله گرفته شود.

وی افزود: همچنین انتقال از طریق مادر به فرزند سه درصد ابتلا به بیماری از این طریق است، خوشبختانه در کشور ما میزان شیوع زیر پنج درصد است و در این زمینه به خوبی در مقابله با ایدز عمل می‌شود.

به گفته سیدیان، در استان خوزستان ۹۰ درصد مبتلایان به ایدز را مردان و ۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که ۵۰ درصد مبتلایان بین سنین ۲۵ تا ۳۴ سال هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان گفت: متاسفانه در استان خوزستان مردم جرأت نمی‌کنند برای تشخیص بیماری ایدز به آزمایشگاه بروند و آن به دلیل انگ خوردن در جامعه است؛ باید زمینه‌سازی صورت گیرد و با بیماران صحبت شود.

مرجع / فـارس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *