۸۵ درصد معلمان باوی غیربومی اند

خورنا رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان باوی با بیان این‌که ۸۵ درصد معلمان این شهرستان غیربومی هستند، اظهار‌داشت: حضور بسیار زیاد این تعداد معلم غیربومی در این شهرستان یکی از مهم‌ترین مشکلات این اداره است.

مجید‌ موحدیان در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح‌کرد: ‌در شهرستان باوی ۲۲ هزار دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که به‌ازای این تعداد دانش‌آموزان تنها یک هزار و ۲۸۰ معلم وجود دارد و آموزش و پرورش شهرستان با کمبود معلم مواجه است.

وی با بیان این‌ که تنها حدود ۲۰۰ نفر از معلمان باوی بومی این شهرستان هستند، تصریح کرد: ‌ غیربومی بودن معلم‌ها سبب شده‌است که هر ساله با درخواست‌های مکرر جایجایی آن‌ها روبه‌رو باشیم، که البته با توجه به هزینه و خطرات تردد معلمان این درخواست‌ها منطقی است.

موحدیان افزود:‌ با توجه به تدوین برنامه توسعه آموزش و پرورش خوزستان در سال جاری، برای بهبود سطح سواد افراد در شهرستان باوی سه موضوع کلی در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است

وی با اشاره به این‌که ساماندهی نهضت سوادآموزی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره در شهرستان باوی بوده است، گفت: شهرستان باوی به لحاظ پراکندگی روستایی بسیار گسترده‌است و همین موضوع افزایش اهمیت توسعه و گسترش نهضت سواد‌آموزی در این منطقه را چندبرابر کرده‌است. همچنین هم‌زمان با افزایش سطح پوشش نهضت‌سواد‌آموزی در این بخش از استان، ارتقا کیفیت آموزش‌ و‌ پرورش نیز مدنظر قرار گرفته‌است.

موحدیان افزود: در این زمینه وضعیت کلی شهرستان از نظر آموزش و پرورش بررسی و راهکارهای لازم جهت ارتقا کیفیت برنامه‌های اجرایی پیش‌بینی شده‌است که در ‌‌نهایت پس از برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران مدارس، وارد مرحله اجرایی برنامه‌های ارتقا کیفیت آموزش و پرورش باوی شده‌ایم.

رئیس اداره آموزش‌و‌پرورش شهرستان باوی نهادینه‌کردن آموزه‌های دینی در نوجوانان را یکی دیگر از مهم‌ترین محورهای فعالیت این اداره عنوان کرد.

وی در زمینه وضعیت آموزش و پرورش استثنایی در باوی گفت: ‌ برای ارتقا سطح کیفیت آموزش دانش‌آموزان استثنایی نیز برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده‌است. هم‌اکنون در شهرستان باوی ۴۰ دانش‌آموز استثنایی مشغول به تحصیل هستند که امکانات آموزشی خوبی در اختیار آن‌ها قرار گرفته، اما متاسفانه فضای مورد استفاده پاسخ‌گوی نیاز این دانش‌آموزان نیست. علاوه بر این مشکل دیگر دانش‌آموزان استثنایی شهرستان، مشکل رفت و آمد است که به علت فقر مادی، والدین دانش‌آموزان در بعضی موارد از عهده آن برنمی‌آیند.

رییس اداره آموزش و پرورش باوی با اشاره به بسته‌های دولتی حمایت از دانش‌آموزان، تصریح کرد: هرچند این بسته‌ها کمی دیر به استان و شهرستان ابلاغ شد اما هم‌اکنون ۹۸۵ نفر از دانش‌آموزان شهرستان از این بسته‌ها استفاده می‌کنند. در این بسته حمایتی از سوی دولت برای هر دانش‌آموز مبلغی تعیین شده است که ما آن را به دو شکل حمایت از دانش‌آموزان و یا حضور این دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی مصرف می‌کنیم.

منبع / ایسنا