حمیدیه صاحب اداره میراث فرهنگی می شود

خورنا عبدالقادر سواری در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان حمیدیه دارای آثار تاریخی و فرهنگی و نیز جغرافیای مناسب است و مرکزی برای پیوند دو تمدن پدید آمده در کنار دو رودخانه کارون و کرخه به شمار می رود.

وی بیان کرد: تنها گذشته حمیدیه را نمی توان تاریخ ساز دانست چرا که تا چند دهه گذشته شاهد حماسه آفرینی جوانان حمیدیه در هشت سال جنگ تحمیلی و خیلی پیش تر در جهاد عشایر عرب خوزستان علیه اشغالگران انگلستان بودیم.

مشاور فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان افزود: یک موقعیت بکر اقتصادی و کشاورزی در این شهرستان نیز وجود دارد که باید از ظرفیت های آن کمال استفاده را کرد.

سواری، تاریخ حمیدیه را گسترده تر از آثار یافته شده و ثبت شده فعلی دانست و گفت: با وجود یافته های تاریخی در حمیدیه، به جرات می توان گفت که هنوز تاریخ شهرستان به طور کامل کشف نشده است.

وی تاکید کرد: نبود اداره میراث فرهنگی یکی از دغدغه های فرهنگ دوستان حمیدیه است که با وعده مدیر میراث فرهنگی استان تا چند هفته دیگر، اقدامات اجرایی راه اندازی آن صورت می گیرد و شهر حمیدیه از یک اداره میراث فرهنگی برخوردار می شود.

سواری خبر داد: همچنین در راستای حمایت از تاریخ شهرستان حمیدیه و بعد از بی اهمیتی و کم اهمیتی مدیران سابق اداره کل میراث فرهنگی نسبت به تاریخ غنی شهرستان و با وعده مدیر کل فعلی قصد این را داریم که قصر حمیدیه را بعد از تخریب های وارده شده در  این چند سال اخیر، مجددا بازسازی کنیم. قصر حمیدیه سال ها در حاشیه توجه و اهمیت بوده و این امر باعث شد که قسمت عظیمی از قصر تخریب شود.

وی اظهار کرد: بازسازی های این قصر با اعتباری در حدود۱۰میلیارد ریال انجام می شود که علاوه بر ترمیم، این قصر به یک موزه مردم شناسی تبدیل می شود.

مشاور فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به دیگر اماکن تاریخی مورد غفلت قرار گرفته از سوی اداره میراث فرهنگی در حمیدیه عنوان کرد: از دیگر اماکن قابل ترمیم و نیازمند به توجه مسئولان، بقعه تاریخی ملک محسن مشعشی است که در آن رابطه نیز این وعده را می توان به مردم حمیدیه داد که در ترمیم و محوطه سازی این بقعه، اقداماتی در آینده صورت می گیرد.

سواری بیان کرد: ثبت ملی برخی آثار در حمیدیه در اولویت قرار دارد و یکی از این آثار هم بقعه تاریخی ملک محسن مشعشی است.

وی عنوان کرد: تلاش می کنیم که این شهر همچون دیگر شهرها یک روز ملی در تقویم کشوری داشته باشد که با کمک فرهنگ دوستان و فعالان این شهرستان به زودی رایزنی ها در این رابطه با مسئولان انجام می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *