تیلاپیا؛ سوگ مرگ زیستگاه های آبی خوزستان را نجوا می کند

خورنا ماهی تیلاپیا یک گونه مهاجم است که مدتی است در آب‌های استان دیده می‌شود. این ماهی، گونه خاصی از ماهیان است که از بین نمی‌رود لذا در صدد کنترل جمعیت این ماهی و همچنین کاهش آسیب‌هایی هستیم که به ماهیان بومی و پوشش گیاهی آب‌های خوزستان وارد می‌کند.

 

وی عنوان کرد: ماهی تیلاپیا در همه زیستگاه‌ها زندگی می‌کند و مخصوص تالاب‌ها نیست. حتی گفته شده این ماهی در آب‌های شور مانند پهنه دریا هم زیست می‌کند. این ماهی به قدری مقاوم است که در دمای مختلف و میزان شوری متفاوت قادر به زندگی است.

 

مولا با بیان این که آسیب‌رسانی این ماهی به گونه‌های بومی و پوشش گیاهی آب‌های خوزستان محرز شده است، افزود: متاسفانه تکثیر ماهی تیلاپیا سریع و زیاد است. نحوه آسیب‌رسانی این ماهی به طور دقیق شناسایی نشده است ولی یا ذخیره غذایی کافی برای ماهیان بومی باقی نمی‌گذارد و در نتیجه ماهیان بومی با فقر غذایی مواجه شده و از بین می‌روند یا این که به ماهیان بومی هجوم می‌آورد و از آنها تغذیه می‌کند.

 

وی ادامه داد: آمارهایی از وجود این ماهی و راهکارهای مبارزه با این گونه مهاجم در این کارگروه ارایه شد اما واقعیت این است که اطلاعات یکپارچه‌ای درباره تیلاپیا وجود ندارد. شیلات خوزستان، دانشگاه‌های استان و مجموعه محیط زیست تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اند ولی اطلاعات کاملی در دست نیست.

 

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: لازم است مطالعات جدی در این زمینه صورت گیرد تا آسیب‌رسانی این گونه مهاجم به گونه‌های بومی کنترل شود. بنابراین پیشنهاد شد که مراکز علمی تحقیقاتی و دانشگاه‌ها طرحی به عنوان شناسایی و راه‌های کنترل گونه غیربومی مهاجم ماهی تیلاپیا را انجام و نتایج را ارایه دهند.

 

وی اظهار کرد: پس از مطرح شدن این طرح تحقیقاتی در کمیته تالاب‌ها، ردیف بودجه‌ای نیز برای اجرای آن تعیین خواهد شد.

 

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به خطر این گونه غیربومی برای تنوع زیستی آبی خوزستان؛ موضوع مبارزه با این گونه در کارگروه تنوع زیستی به دبیری اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در حضور متخصصان امر، مطرح شده است. در جلسات آینده کارگروه تنوع زیستی، موضوع مطرح خواهد شد و با توجه به اهمیت موضوع، باید برای مبارزه با این گونه مهاجم تا ۱۰ روز آینده به نتیجه‌ برسیم.

منبع / ایسنا