جنگ تمام شد اما سوسنگرد همچنان در گرداب ویرانی ها مانده است

خورنا حماسه “چ” و همرزمانش تکمیل نشد/ سوسنگرد در جنگ ماند

سوسنگرد
اهواز – خبرگزاری مهر: وقتی ۲۶ آبان ماه ۱۳۵۹ سربازان دشمن بعثی سراسیمه شهر سوسنگرد را که تا آن تاریخ در اشغال خود داشتند ترک می کردند، مردم این شهر فکر نمی کردند سوسنگرد با گذشت ۳۴ سال هنوز چهره یک شهر جنگی را به خود داشته باشد ولی حکایت این روزهای سوسنگرد چیزی فراتر نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر سوسنگرد یکی از شهرهای تابع شهرستان دشت آزادگان است که در اوائل جنگ کنترل آن به دست دشمن بعثی افتاد ولی با توجه به اینکه این شهر برای تصرف شهر اهواز که هدف اساسی عراق در جنگ بود بسیار مهم و حیاتی به شمار می رفت خارج شدن آن از دست دشمن برای رزمندگان ایرانی بسیار حائز اهمیت بود. سرانجام از خود گذشتگی آنها با تعداد نیروها و ادوات جنگی بسیار کمتر از دشمن باعث شد این شهر در ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۹ از دست دشمن خارج شود و اینگونه رویای تصرف مرکز خوزستان از سوی عراقی ها با فداکاری سربازان ایرانی نقش بر آب شد.

منطقه ای که سوسنگرد در آن قرار داشت جبهه میانی خوزستان بود و منطقه ای وسیع شامل حمیدیه، سوسنگرد و بستان را شامل می شد. عراق با کنترل آن می توانست در هر قسمت از آن به جاده اصلی اهواز – حمیدیه – سوسنگرد و بستان دست پیدا کند.

نوشتن به مناسبت شکست حصر سوسنگرد در واقع بهانه ای است برای شرح وضعیت کنونی این شهر جنگ زده که سالهاست با فریاد مسئولان و مردم آن همچنان در حاشیه عمران و آبادانی قرا گرفته است.

سوسنگرد

سوسنگرد همیشه قهرمان و همیشه محروم از توجه و حمایت مسئولان، شهری است که هنوز غبار ایام جنگ بروی چهره مردم آن نشسته و با داشتن بزرگترین میدان های نفت، مردمی دارد که زیر خط فقر زندگی می کنند، جاده ای دارد که هنوز در نا امنی و بی کیفیتی جان مسافران زیادی را به خطر می اندازد.

سوسنگرد هنوز جنگ زده است. هنوز بوی باروت و صدای تانک در آن شنیده می شود ولی این بار بوی باروت از جوی های فاضلاب و معابر بلند می شود و صدای تانک به هنگام خراب شدن آرزوهای جوانان آن بعد از چند دهه تحصیل و در آخر رسیدن به بن بست بیکاری شنیده می شود.

سوسنگرد هنوز جنگ زده است، وقتی که مسئولان با خیالی آسوده هر سال از آزادسازی اش صحبت به میان می آورند در حالی که آبادانی و عمران شهر در سکوتی محض غوطه ور شده است.

شاید صحبت از جاده های پر خطر، بیکاری، فقر و خدمات بی کیفیت بهداشتی و درمانی سر فصل تمامی گزارش های تهیه شده از این شهر است که تاکنون مشکلی را از روی دوش مردم آن بر نداشته است.

شهری که با وجود عبور رودخانه کرخه از میان آن از هیچگونه اماکن تفریحی و مناسبی برخوردار نیست و با داشتن زمینه های مساعد در گردشگری درون استانی و کشوری، تنها در مناطق جنگی میزبان مسافران است. گویا تنها جنگ، جنگ و فقط جنگ باید تداعی گر نام سوسنگرد در خاطر مردم شود.

سوسنگرد

حجت الاسلام احمد ساری امام جمعه سوسنگرد در خصوص آزادسازی این شهر در گفتگو با خبرگار مهر عنوان می کند: نیروی متجاوز بعثی جنگ را با چراغ سبز استکبار جهانی علیه کشور به راه انداخت که در این جنگ ناعادلانه بسیاری از جوان های ما به شهادت و  همچنین شهرهای ما تا مرز نابودی کامل رسیدند.

ساری با اشاره به تجهیزات نیروی بعث در هنگام اشغال بستان و سوسنگرد بیان می کند: دشت آزادگان در حالی به دست نیروی های عراقی افتاد که آنها با یک ارتش کاملا مجهز به جنگ با نیروهای چریکی شهید چمران و تعداد اندک مجاهدان که در کنار عشایر غیور عرب مدافع همیشگی مرزهای خوزستان آمده بودند.

عشایر عرب مرزداران همیشگی خوزستان

وی می افزاید: با همت مردم و بسیجیان و نیز عنایت و توجه اللهی به رزمندگان اسلام در جبهه های حق علیه باطل، ۹۰ درصد از اراضی هویزه و سوسنگرد را که در اشغال کامل بعث بود باز پس گرفتند و بعثی ها را به عقب راندند.

سوسنگرد

امام جمعه سوسنگرد می گوید: با فرمان امام راحل در ۲۵ آبان مبنی بر اینکه باید سوسنگرد فردا آزاد شود و با وجود کارشکنی های دولت وقت، تمامی نیروهای حاضر در شهر برای لبیک به سخن امام خمینی بسیج شدند و همراه و همدل با عشایر سوسنگرد بعد از ظهر ۲۶ آبان پیروزی تاریخی را در اذهان به یادگار گذاشتند و این روز تبدیل به نماد آزاد سازی سوسنگرد شد.

سوسنگرد اولین شهری که محاصر شد

وی سوسنگرد را از حماسه ساز ترین شهر جنگی معرفی می کند و می گوید: در این شهر شهید پرور حماسه های بسیاری خلق شد که گفتن آنها می طلبد کتابهای چند صد صفحه ای نوشت.

ساری بیان می کند: وظیفه دولتمردان در برابر این شهر جنگ زده بسیار خطیر است و آنها باید با مدیریت درست مشکلات آن را در کمترین وقت ممکن حل کنند.

امام جمعه سوسنگرد می افزاید: بسیاری از مشکلات مردم این منطقه را بارها به صورت متعدد و مکرر به افراد مربوطه مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم تا دردی از این مردم را درمان کنند ولی با تمام احترامی که برای زحمت مسئولان قائل هستیم نمی توان کاستی ها  و بی توجهی را نادیده گرفت.

مردم از وضعیت عمرانی و خدماتی شهر رضایت ندارند

حجت الاسلام ساری، عدم رضایت مردم را به دلیل مدیریت ها غلط می داند و می گوید:‌ به عنوان امام جمعه این شهر بارها مراجعاتی از سوی مردم به من شده که همه حکایت از عدم رضایت آنها از وضعیت کنونی شهر است.

سوسنگرد

ساری عنوان می کند: مردم سوسنگرد از مشکلاتی چون نبود آب کشاورزی، بیکاری، فقر، اعتیاد، نداشتن امکانات رفاهی و بهداشتی رنج می برند و مشکلات آنها روز به روز بر افزوده می شود ولی راه حلی اساسی برای آن ارائه نمی شود.

عدم اخلاص برخی مسئولان

وی می افزاید: مشکل ما نداشتن مدیریت جهادی برای بهسازی سوسنگرد بعد از جنگ است و بی شک سیاست بازی ها، تفرقه، بی عدالتی و عدم اخلاص برخی مسئولان مانع از رسیدن به هدف نظام در عمران این شهر است.

امام جمعه سوسنگرد اظهار می کند: برای اصلاح جاده سوسنگرد، بارها و بارها دستوراتی صادر شده است ولی برای حل مشکل اقدامی نشده به گونه ای که هنوز شاهد هیچ گونه اقدام اساسی برای این جاده حیاتی نیستیم.

همچنین عباس حیادر سخنگوی شورای شهر سوسنگرد در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: ۲۶ آبان سال ۵۹ از یاد هیچ خوزستانی محو نمی شود و همه در خاطر دارند چگونه فرمان امام خمینی(ره) برای آزاد سازی این شهر و با پاسخ مردم و رزمندگان همراه بود.

حیادر با اشاره به قدرت نظامی بسیار ناچیز رزمندگان اسلام برای آزادسازی سوسنگرد عنوان می کند: در آن وقت رزمندگان و مجاهدان ما در مقابل نیروهای تا بن دندان مسلح عراقی حماسه آفریدند و شهر را از این دشمن آزاد کردند.

سوسنگرد بعد از جنگ در چنگال مشکلات افتاد

وی عنوان می کند: به رغم آزاد شدن این شهر از ارتش عراق، مشکلات بر شهر سایه افکنده و سوسنگرد هنوز از چنگال محرومیت وفقر آزاد نشده است.

سخنگوی شورای شهر اظهار می کند: سوسنگرد مشکلات زیادی را سالهای سال است که تحمل می کند. از جمله این مشکلات نبود منابع و درآمد برای شهرداری است که این نهاد را در انجام کارهای روزمره در سطح شهر ناتوان ساخته است.

شرکت های نفتی تنها دود خود را عاید مردم می کنند

حیادر عنوان می کند: شرکت های نفتی موجود در حوزه دشت آزادگان بیش از اینکه منفعتی برای مردم داشته باشند تاکنون جز تخریب و آلایندگی چیزی را عاید مردم و شهر نکردند و تنها با دود خود سلامت آنها را به خطر انداختند.

وی با اشاره به عدم پرداخت هیچگونه عوارضی از سوی این شرکت های نفتی اظهار می کند: به رغم فعالیت این شرکت های نفتی در شهرستان سوسنگرد و هویزه، تاکنون عوارضی از سوی آنها به شهرداری و نهادهای این شهرستان ها پرداخت نشده است.

سوسنگرد

سخنگوی شورای این شهر می افزاید: از دیگر مشکلات سوسنگرد، فاضلاب آن است که طرح جامع آن هنوز به دلیل عدم تامین اعتبارات تکمیل نشده و نیازمند پیگیری مسئولان در زمینه فروش اوراق مرحله سوم مشارکت است تا از این راه اعتبارات لازم برای تکمیل طرح فراهم شود.

سوسنگرد دهمین شهر در آمار بیکاری

حیادر، آمار بیکاری را در سوسنگرد نگران کننده می داند و می گوید: رتبه ۱۰ در بین تمام شهرهای کشور متعلق به سوسنگرد است. آیا با وجود این همه شرکت نفتی و صنعتی در این منطقه، این رتبه برای شهر معقول و قابل قبول است!؟

وی می افزاید: با افزایش استخدام نیروهای بومی، به کارگیری تمام پتانسیل موجود در شهر، سامان دهی بازارچه مرزی چذابه و ممانعت از به خدمت گیری نیروی غیربومی می توان مشکل جوانان شهر را حل کرد.

بدهی ۱۲میلیارد تومانی شهرداری به تامین اجتماعی

سخنگوی شورای این شهر همچنین از بدهی شهرداری به تامین اجتماعی خبر می دهد و می گوید: شهرداری سوسنگرد چیزی حدود ۱۲ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است که پرداخت این بدهی از عهده این نهاد خارج است.

حیادر اظهار می کند: مشکلات شهر سوسنگرد پیچیده نیست ولی توجه مسئولان را می طلبد تا این غبار را از چهره شهر بزدایند و در عمران و زیباسازی این منطقه به طور جدی وارد شوند.

—-————–——————

منبع / مهر / گزارش: آمنه سواری