آبادان قطب تازه بسکتبال کشور

خورنا سرانجام پای لیگ بر‌تر بسکتبال به آبادان باز شد، آبادان شهری که نامش با ورزش پیوند خورده و تنها جوانان آن تفیده به توپ و تور و تشک و تکنیک است.

سال‌های متمادی بود که بسکتبال آبادان همانند برخی رشته‌های دیگر که سال‌های نه چندان دور در سطح کشور، آسیا و جهان حرفی برای گفتن داشتند به حالت کما رفته بود، استفاده از افراد نا‌کارآمد، عدم تخصیص بودجه مناسب و نبود امکانات و دانش مناسب با رشته‌هایی چون بسکتبال، بوکس و کشتی در این شهر باعث شد که این رشته‌ها به خواب طولانی مدتی بروند و چشم‌ها فقط به فوتبال این شهر دوخته شود.

باید اذعان کرد تغییراتی که در هیئت بسکتبال آبادان در سال ۸۶ انجام شد، آغاز حرکتی بود که امروز درحال به ثمر نشستن است و جرقه‌های یک آتش پرفروغ از درون سالن‌های آبادان درحال نمایان شدن است.

این رشته پرتحرک و سرشار از هیجان، طی یک برنامه‌ریزی سه ساله که به سال سوم نیز کشیده نشد با اقتدار تمام جواز حضور در بهترین لیگ بسکتبال آسیا را کسب کرد و در فصل جاری که روز گذشته زنگ آغاز آن نواخته شد نخستین دیدار خود در چارچوب لیگ بر‌تر بسکتبال کشور در آبادان و در مقابل دیدگان دوستداران ورزش این شهر برگزار کرد و انصافا نمایش خیره‌کننده‌ای را از خود نشان داد.

بازی روز گذشته تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان در مقابل شهرداری گرگان بهانه‌ای شد تا امروز به بررسی وضعیت این رشته در آبادان بپردازیم، مسابقه‌ای که نماینده آبادان در نخستین حضور خود در لیگ بر‌تر در مقابل یک تیم منسجم و با تجربه به انجام رساند، امیدهای دوستداران این ورزش را زنده نگه داشت که گویی اتفاقات خوبی در این رشته و در این شهر در حال رخ دادن است.

تدابیری که برای این حضور اندیشیده شده، یقینا حاصل برنامه‌ریزی‌ها و سرآغازی برای یک حرکت عظیم برای احیای بسکتبال در آبادان است که باید آن را به فال نیک گرفت و از آن نیز حمایت کرد.

همان‌گونه که برای حضور در لیگ دسته اول برنامه‌ریزی سه ساله‌ای تدوین شده بود، قطعا برای حضور در لیگ بر‌تر نیز برنامه‌ای ارائه شده و بر روی آن نیز کار شده که این تیم این‌گونه در مقابل یک تیم پر مهره سرآمد مسابقه لقب گرفته و روز سختی را برای نماینده گرگان در آبادان رقم زد.

اگر قرار را بر این بگذاریم که سال اول را در لیگ بر‌تر برای بقا در لیگ، سال دوم را برای صعود به رده‌های فوقانی جدول و سال سوم را برای حضور در جمع بالانشینان و کسب سهمیه در نظر گرفته شده، تصمیمی کاملا عقلانی به نظر می‌رسد، چرا که حقیقتا باید پذیرفت که شهر آبادان درحال حاضر به دلیل عدم به کارگیری از افراد ناصالح در امر استعدادیابی این رشته، فاقد بازیکنانی است که بتوانند در حد لیگ بر‌تر به میدان بروند.

برنامه‌ریزی انجام شده قطعا این زمان را در اختیار هیئت بسکتبال آبادان قرار داده تا ضمن کسب تجربیات فراوان در آوردگاه اول بسکتبال ایران، همزمان در امر استعدادیابی فعالیت خود را آغاز کند و بر روی موجودیت‌های این رشته در حال حاضر تمرکز بیشتری کرده تا بتوان در سال‌های آینده نتیجه این عملکرد را مشاهده کرد.

گفتنی است که این هیئت بر روی موضوع استعدادیابی فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده و در دو رده دختران و پسران فراخوانی را در شهر مبنی بر جذب علاقمندان و سرمایه‌های این ورزش به رشته اجرا در آورده است.

سالیان بسیاری این ورزش در آبادان درجا می‌زد و خواصی که در این رشته فعالیت داشتند به گمان اینکه با دو ساعت تمرین در روز و اخذ وجه و حق عضویت و به طور فصلی کار کردن می‌توانند این رشته را به اعتلا برسانند، مدت‌ها از ساختن حتی یک بازیکن عاجز ماندند.

اکنون با تفکرات حرفه‌ای که در این امر در حال اجراست باید انتظار خبرهایی خوشی را کشید و این اخبار خوش را باید مدیون دو نفر بود که تحول را به بسکتبال آبادان هدیه کردند، بی‌شک محسن داوری رئیس هیئت بسکتبال آبادان که خود بر سمت سرپرستی تیم پالایش نفت آبادان تکیه‌زده و علی‌رغم تمام کاستی‌ها این تیم را زنده نگاه داشته است یکی از افرادی است که با برنامه‌ریزی و تفکرات خاص خود رنگ و لعابی به بسکتبال آبادان بخشیده است.

و نمی‌توان شخصی را که باعث این تحول بزرگ بود فراموش کرد، هماد سامری که سرمربی تیم پالایش نفت آبادان است، وی که تا کنون از هر تفکری استفاده برده در کار خود موفق بوده، بی‌شک شادی‌های اخیر این ورزش در این شهر مدیون اوست.

در این بین انتقادهای بسیاری بر این تیم وارد است که چرا از بازیکنان بومی در این تیم کمتر استفاده می‌شود و بسکتبال هم پای در جای فوتبال نهاده، انتقاد‌ها وارد است و هیچ‌گونه مشکلی نیز در آن‌ها نیست، اما این انتقاد‌ها را باید از کسانی کرد که سال‌ها این رشته را در دست داشتند اما از ساختن حتی یک بازیکن برای این شهر عاجز ماندند.

در هر صورت بازی روز گذشته تیم پالایش نفت آبادان در مقابل شهرداری گرگان امیدهای جامعه ورزش این شهر را زنده کرد که فصل پرفراز و نشیب، پر هیجان و موفقی در انتظار بسکتبال آبادان در سطح لیگ بر‌تر کشور است.

به امید روزی که پس از ماهشهر، آبادان نیز به عنوان پدیده‌ای نوظهور و قطب تازه بسکتبال کشور در استان خوزستان معرفی شود.

منبع / فارس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • احمد پس از بندرامام نه پس از ماهشهر